اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

نقد «مسکن‌مهر» و کارنامه بدون خروجی «مسکن ملی» سقفی برای متقاضیان نشد/ فقدان «سرپناه» عامل تاخیر ازدواج

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدرت خرید نسل جوان در خرید مسکن بسیار پایین است ضمن انتقاد از سهل‌انگاری متولیان گفت: نقد «مسکن‌مهر» و کارنامه بدون خروجی «مسکن اجتماعی» و «مسکن ملی» سقفی برای متقاضیان نشد.

نقد «مسکن‌مهر» و کارنامه بدون خروجی «مسکن ملی» سقفی برای متقاضیان نشد/ فقدان «سرپناه» عامل تاخیر ازدواج

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قیمت‌های نجومی و بی‌حساب و کتاب بازار مسکن، مردم استان گلستان را هم نگران کرده است، بازاری که در بخش «اجاره» و «خرید و فروش» فقط با فرمول تخته‌گاز قیمت‌ها عجین شده و نظارتی در این حوزه احساس نمی‌شود، خانه‌هایی که بدون هیچ شاخص و مبنایی قیمت‌گذاری می‌شوند و فقط سلیقه‌ی عامل فروش و اجاره در آن دخیل است.

این رویه نامبارک تا جایی جولان می‌دهد که عاملان فروش و مشاوران املاک به خود اجازه می‌دهند با این ادبیات غرض‌ورزانه که «پول نداری نگاه کن»  دست رد بر سینه مشتری می‌کوبند، استانی که به گفته و آمار مسوولانش «درآمد سرانه مردم گلستان پایین‌تر از میانگین کشوری است» و اما با این اوضاع و این وضعیت؛ رگ مطالبه‌گری هیچ مسوولی هم باد نمی‌کند که چرا جلوی این بلبشوی بی‌ضابطه در بخش مسکن گرفته نمی‌شود، مسوولان دولت تدبیر و امید که منشور حقوق شهروندی ترسیم کردند اکنون باید پاسخگوی مهمترین حق شهروندی و مطالبه به حق مردم در حوزه مسکن باشند.

و حال جای این سوال است که یا مسوولان از دغدغه مسکن مردم خبر ندارند و یا نمی‌دانند اوضاع قیمت‌ها سر به فلک کشیده است!!! و شاید هم توانایی مقابله با سوداگران بازار مسکن وجود ندارد، هر آنچه که هست باعث نشد ما نیز پای خود را عقب برانیم و این دغدغه مردم را از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری نکنیم،  غلامرضا منتظری از جمله نمایندگانی است که موضع شفاف خود را در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه اعلام کرد.

* فارس:  یکی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان و در پی آن افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان گلستان، بیکاری، گرانی مسکن و نداشتن سرپناه برای شروع یک زندگی مشترک است، افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن و عدم نظارت مسوولان در این بخش به یکی از دغدغه‌های جدی مردم استان گلستان تبدیل شده آیا نمایندگان پیگیر و پاسخگوی  این بخش از مطالبات مردم خواهند بود؟

منتظری: مسکن یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است که اگر تحقق پیدا نکند کانون گرم خانواده به آرامش و آسایش نمی‌رسد، مسکن در همه ادوار تاریخ بشر به عنوان یکی از نیازهای جدی مردم مورد توجه بوده است و امروز هم از این قاعده مستثنی نیست، در مدت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه‌های مختلفی در مورد پاسخ به این نیاز اساسی را شاهدیم به طوری که برخی از طرح‌ها و ایده‌ها علاوه بر نقاط ضعف البته که نقاط قوت هم داشتند که آخرین تجربه‌اش بحث مسکن‌مهر بود که در نوع خودش ضمن اینکه باید به کیفیت در کنار کمیت توجه بیشتری می‌شد ولی انصاف این است که پاسخگوی بخش قابل توجهی از نیازهای داوطلبان و نیازمندان بود، نباید با بی‌انصافی نسبت به طرح‌ها قضاوت کنیم.

باید بپذیریم که جاهایی در اجرای پروژه‌های مسکن‌مهر شتابزدگی وجود داشت و باید نظارت جدی‌تری شکل می‌گرفت تا با این خسارت‌ها مواجه نباشیم.

بعد از طرح مسکن‌مهر؛ طرح‌های متعدد دیگری هم به عنوان طرح مسکن اجتماعی و طرح ملی مسکن مطرح شد اما هنوز از خروجی آن اطلاع دقیقی نداریم.

به نظرم باید یک طرح جامع در حوزه مسکن تدوین شود، طرح جامعی که دچار تغییرات زودهنگام نشود، وقتی به مدل جامع در حوزه مسکن توافق کنیم لازمه‌اش ثبات و تداوم در اجراست، مدل و الگویی که با جابجایی رئیس قوه مجریه کنار گذاشته نشود؛ مسکن نباید تحت تاثیر سلیقه‌های سیاسی قرار بگیرد، نباید رویکردهای سیاسی این نیاز اساسی مردم را تحت‌الشعاع خودش قرار دهد، به صرف اینکه فلان رئیس‌جمهور انجام داده پس به درد نمی‌خورد اگر این باشد خطای بزرگی است.
لذا باید به یک مدل جامع و فراگیر در حوزه مسکن با همکاری متخصصان و خردمندان دست پیدا کنیم که هر رئیس جمهور و یا هر دولتی روی کار بیاید به این مدل راهبردی پایبند باشد در غیر این صورت این آزمون و خطاها ما را از رسیدن به مقصد باز می‌دارد یا خیلی مسیر را طولانی می‌کند، شما ببینید بین مردم یک بی‌اعتمادی نسبت به مسکن ایجاد شده است.

وزارتخانه‌های مرتبط باید پیشگام این حرکت و تحول باشند، ما نباید از پیوست فرهنگی در بخش مسکن غافل شویم پیوست فرهنگی سال‌هاست مورد تصویب قرار گرفته اما در مقام عمل ظهور و بروز و تجلی آن را نمی‌بینیم از جمله در حوزه مسکن که این خلاء وجود دارد.

در طراحی و معماری ساختمان‌ها باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه شود، ما نباید در حوزه مسکن مُقلد غرب باشیم، ما با پیشینه تمدن اسلامی که در حوزه معماری اسلامی داریم چرا باید مقلد باشیم بلکه باید مولد باشیم که این شدنی است.

شما ببینید بناها و آثاری که با رویکرد معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده چقدر آرامش‌بخش است، البته نمی‌خواهم بگویم تمام پروژه‌ها در حوزه مسکن دچار آسیب هستند ولی تا حد امکان وقتی کسی وارد یک شهر می‌شود و ساخت و سازها و مسکن نقاط مختلف استان را می‌بیند باید با رویکرد فرهنگی منطقه آشنا شود، مسکن در ستون‌هایش فریاد است و می‌تواند با مخاطبانش حرف بزند، انشاالله ترکیب جدید نمایندگان در این زمینه پیگیر و پاسخگو خواهند بود.

*فارس: مردم از رویه نظارت در حوزه مسکن گلایه‌های فراوانی دارند چرا مسوولان متولی در این زمینه برنامه و رویکردی ندارند و راه همچنان باز برای ایجاد آشفته‌بازار است؟

 منتظری: بعد نظارتی را هم باید عناصر قوه مجریه به ویژه وزارتخانه‌های مرتبط در دستور کار قرار دهند، در کنار کمیت از عنصر کیفیت غافل نشوند و در کنار سرعت از دقت غافل نشوند؛ چون به هر دلیل زمانی ساکنین خانه‌ها احساس آرامش و امنیت می‌کنند که خانه‌ها از استحکام لازم برخوردار باشد و خسارت‌های فراوان جانی و مالی در پی نداشته باشد.

باید سازمان‌های مرتبط به ویژه نظام مهندسی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و در زمان تایید نقشه و سازه به استانداردهای لازم پایبند باشند، اگر استانداردها رعایت نشده به آنها مجوز ندهند و کار را تایید نکنند اگر نظارت جدی نباشد شاید همان روند نامناسب برخی ادوار گذشته را شاهد باشیم.

در کنار سازمان‌های مسئول سازمان‌های نظارتی هم باید به این موضوع دقت داشته باشند، وظیفه اصلی اداره استاندارد نظارت است، مصالح را سنجش کند در حوزه مسکن نیاز به پایبندی در رعایت استانداردها داریم لذا دستگاه‌های نظارتی هم باید مهر تایید استاندارد را در بعد نظارتی خودشان توجه کنند.

گاهی اوقات ممکن است دفتر نظارتی مسکن مهر شهرسازی حساسیت سازمان بازرسی را نداشته باشد و مکمل هم هستند، در کنار این بخش‌ها، بخش نظارتی مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون‌های مختلف می‌توانند کمک کنند.

واقعاً قیمت مسکن چه در حوزه اجاره و چه در حوزه خرید و فروش از یک قاعده ثابت و معیار استاندارد تبعیت نمی‌کند سلیقه‌ها بازار مسکن را مدیریت می‌کنند.
روزی در تهران وارد بنگاه املاک شدم و دنبال خانه‌ای می‌گشتم، بنده‌خدایی مُسن وارد بنگاه معاملات شد و به بنگاهدار گفت که یک خانه ۷۰ الی ۸۰ متری برای رهن می‌خواهد؛ بنگاهدار از او پرسید چقدر پول داری؟ مشتری خیلی با عزت و احترام جواب داد ۱۰۰ میلیون تومان پول دارم و مثلا ۱۰۰ هزار تومان برای اجاره می‌توانم پرداخت کنم؛ بنگاهدار نگاهی از بالا به پایین به این پیرمرد انداخت و خیلی راحت گفت «نداریم»، بنده احساس کردم تمام شاکله شخصیت این مرد نجیب فروریخت.

بنده اعتقادم این است که باید نظارت در حوزه مسکن جدی شود؛ چرا باید بگذاریم داد مردم در آید و بعد نسبت به یک مسئله ورود کنیم، نقش قوه قضاییه هم در این مجموعه‌ها بسیار تعیین‌کننده است.

برای بخش نظارتی بر مسکن و قیمت‌های مسکن باید سازوکاری تهیه شود که شاخص داشته باشد، وقتی می‌خواهیم خانه اجاره یا خریداری کنیم باید بدانیم بر مبنای چه شاخصه‌ای قیمت‌گذاری شده است.

اولین دغدغه جوانان ما برای ازدواج داشتن سرپناه است، جوانانی که خیلی از آنها شغل ندارند و هنوز حرفه‌ای به دست نیاوردند و تازه درس‌شان تمام شده یا ازدواج کردند، آنها با کدام پشتوانه می‌توانند اجاره بهای سنگین را پرداخت کنند، از طرفی پایین بودن درآمد سرانه مردم استان گلستان در این بخش مشهود است.

پشت این سرسبزی ظاهری استان گلستان چاله‌های عمیقی از محرومیت وجود دارد، قدرت خرید نسل جوان در بخش مسکن بسیار پایین است، باید تمام مولفه‌ها در قالب یک مدل جامع و فراگیر مسکن در کنار عنصر کمیت و کیفیت، نظارت و قدرت خرید مردم و مخاطبان مورد توجه قرار بگیرد.

*فارس: متاسفانه چند سالی است که مبنای ساخت و سازها بر پایه معماری غربی پررنگ شده؛ شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی ایده‌ای برای اجرا شدن معماری اسلامی برای نمای داخلی و بیرونی منازل و ادارات دارید؟  

منتظری: این مهم در قالب پیوست فرهنگی قابل اجراست، یکی از بحث‌هایی که در کمیسیون فرهنگی به عنوان اولویت مطرح خواهد شد عملی شدن پیوست فرهنگی خواهد بود که باید با الهام از معماری ایرانی اسلامی بتواند الگوهای متنوعی را آماده کنند تا وقتی که یک شهروند گلستانی می‌خواهد خانه‌ای را بسازد حق انتخاب داشته باشد.

خوشبختانه تنوع در معماری کهن ما وجود دارد ولی باید مهندسین جوان، با انگیزه و جهادی وارد عرصه خدمت شوند و به احراز این مدل‌ها مبادرت کنند کمیسیون فرهنگی بر حسب وظیفه ذاتی خودش در بحث پیوست فرهنگی از جمله معماری اسلامی توجه خواهد داشت.

*فارس: به نظر شما اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی چه میزان می‌تواند بازار پرنوسان مسکن را سامان دهد؟

منتظری: نظارت بخش‌های مختلفی دارد که در نوع خودش اثرگذار است و الان در مجلس و کمیسیون عمران این مسئله قابل طرح است، در حقیقت این اتفاق می‌تواند به عنوان یک عامل کنترل‌کننده و نه عامل نهایی در کنترل قیمت مسکن باشد البته اجرای این طرح حداقل بخشی از نیازها را می‌تواند تامین کند.

* فارس: یکی از سوالات مردم این است چرا دولت مانند برخی ارگان‌ها کمک ماهیانه مسکن به قشر کم درآمد بابت اجاره بها یا «حق مسکن» پرداخت نمی‌کند آیا این موضوع شدنی است؟

منتظری: این مسئله نیاز به مطالعه دارد و باید به شکل کارشناسی به آن پاسخ داده شود تا برای افکار عمومی قانع‌کننده باشد.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول