اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عبدالمهدی اهانت به ساحت مرجعیت را محکوم کرد

نخست‌وزیر سابق عراق طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت روزنامه الشرق الاوسط به مرجعیت عالی شیعیان در عراق، این اقدام را فتنه انگیزی و نفرت‌پراکنی توصیف کرد.

عبدالمهدی اهانت به ساحت مرجعیت را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق طی بیانیه‌ای، اقدام روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در انتشار کاریکاتور موهن از مرجعیت عالی شیعیان در عراق را محکوم کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری «نینا» منتشر شد، آمده است: ما به شدت اقدام روزنامه الشرق‌الاوسط در روز جمعه مبنی بر انتشار کاریکاتور موهن علیه مرجعیت عالی دینی و مردم عراق را محکوم می‌کنیم. ضمن اینکه توضیح منتشر شده از سوی این روزنامه درباره این اقدام نیز همانند کاریکاتور منتشر شده، بیانگر انگیزه‌های طائفه‌گرایانه آن است. این نخستین بار نیست که این روزنامه و رسانه‌های مشابه آن، به عراق و مقدسات و سمبل‌های آن اهانت می‌کنند.

عبدالمهدی مسئولیت چنین اهانت بزرگی به جایگاه مرجعیت دینی را به گردن روزنامه الشرق الاوسط دانست و گفت:  این اقدام که کاملا محکوم است، حلقه جدیدی به مجموعه مانع‌تراشی‌ها میان عراق و برادران [عرب]، اضافه می‌کند و اقدامی است که هرگز به نفع ملت‌ها و کشورهای منطقه نیست.

وی تصریح کرد: خردمندان باید خطر این شیوه تحریک‌آمیز و طائفه‌گرایانه علیه عراق  را که سالهاست ادامه دارد و عراق بارها بر آن فائق آمده، درک کنند . آخرین آنها شکست تروریسم داعش به لطف فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی شیعیان در عراق، و لبیک کلیه مردم عراق به این فتوا بود که با اتحاد، این پیروزی را برای خود، منطقه و جهان رقم زدند.

عبدالمهدی به روزنامه الشرق الاوسط و کسانی که پشت پرده آن فعالیت دارند توصیه کرد: به جای فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی به همراه دیگران به نقش خود در حمایت از عراق، تلاش‌های جاری علیه داعش، تحقق وحدت ملی، مبارزه با سیاست‌های طائفه‌گرایانه، حمایت از سازندگی و آبادانی، توقف دخالت‌های طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای در امور کشورها و ملتهایمان، پایان دادن به حضور نظامی تحمیلی، ‌استفاده از سرمایه‌های هنگفت برای مبارزه با فقر و بیکاری و توقف اعتماد به بیگانگان و تجاوزهای مکرر آنها به حاکمیت منطقه و کشورهای ما متمرکز شوید.

نخست‌وزیر سابق عراق همچنین به روزنامه الشرق الاوسط توصیه کرد که به موضوعاتی چون توقف جنگ یمن و بمباران‌ها علیه عربستان و یمن و هر کشور دیگر، مقابله با معامله قرن و طرح‌های اسرائیلی و استعماری در قدس، جولان، لبنان، اردن و سینا و طرح اشغال جدید رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق اراضی جدید از کرانه باختری و غور اردن به فلسطین اشغالی و نیز تایید حقوق عادلانه فلسطین، توقف اعدام‌ها و ترورهای ظالمانه در کشورهای عربی و اسلامی،تلاش برای تحقق صلح در سوریه و لیبی و حل اختلافات از طریق مذاکره و شیوه‌های مسالمت‌آمیز و همکاری علیه تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم از سوی هر طرفی علیه ملت‌ها و کشورهای اسلامی بپردازد.

عبدالمهدی در پایان این بیانیه بر ضرورت تلاش برای توقف تنش در روابط با ترکیه، ایران، قطر و ...و ایستادگی در کنار مصر، سودان و اتیوپی برای ایجاد راهکاری برای مسأله آبهای نیل و همکاری برای مقابله با همه‌گیری کرونا تاکید کرد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط روز جمعه اقدام به انتشار کاریکاتوری موهن از آیت‌الله سیستانی کرد که با محکومیت شدید از سومی مقامات عراقی همراه شد.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول