اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سامانه مونسونی چیست؟/ تا کی در هرمزگان می‌بارد؟

معاون هواشناسی هرمزگان گفت: فعالیت سامانه مونسونی در هرمزگان ادامه دارد و در شرق هرمزگان بخصوص در منطقه بشاگرد بارش‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم.

سامانه مونسونی چیست؟/ تا کی در هرمزگان می‌بارد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با آغاز فصل تابستان در مناطق مختلفی از شرق و شمال هرمزگان شاهد فعالیت سامانه مونسونی هستیم که باد و باران در ارتفاعات و گاه با بارش تگرگ در این مناطق همراه است.

طی دو هفته اخیر نیز در شمال و شرق هرمزگان بخصوص در منطقه کوهشاه احمدی و بشاگرد شاهد فعالیت سامانه مونسونی بوده‌ایم که بارش‌های خوبی را نیز به همراه داشته است.

سامانه مونسونی چیست؟

 ماه‌های تیر و مرداد فصل فعالیت سامانه مونسون در مناطق جنوب شرقی کشورمان است که بیشترین آثار خود را بر دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان به جای می‌گذارد.

جریان هوای برخاسته در روی شبه قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران تبدیل می شود. مناطق شرقی هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان بدلیل همجواری با دریای عمان و قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند، از جریانات هوایی شکل‌گرفته در پی تبخیر فراوان دریا در پی گرما در اقیانوس هند و حرکت آنها به تراز‌های بالایی جو و افت آنها در مناطق شمالی‌تر، بهره‌مند شده و بارش‌های خوبی در حد روزانه 10 تا 20 میلی متر را شاهد هستیم.

گاهی تأثیرات سامانه مونسونی به قدری گسترده و وسیع می‌شود که تا شهرهای جنوبی استان کرمان و شهرهای مرکزی استان سیستان و بلوچستان و مناطق مرکزی استان هرمزگان را نیز در بر می‌گیرد اما عمده اثر این سامانه در ارتفاعات شمالی و شرق استان هرمزگان و ارتفاعات جنوبی استان سیستان و بلوچستان است.

شاید باورش سخت باشد اما فعالیت سامانه مونسونی در مناطقی از جنوب ایران موجب شده تا این مناطق به اندازه شمال کشور شاهد بارش باشند به طوری که در منطقه بشاگرد استان هرمزگان سالانه بیش از 600 میلی متر باران می‌بارد و این منطقه دارای یکی از بیشترین بارش‌های کشور است.

تداوم فعالیت سامانه مونسونی در ارتفاعات شرقی و شمالی هرمزگان

کیانوش عارفی معاون فنی اداره کل هواشناسی هرمزگان در این زمینه به خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: سامانه مونسونی که فعالیت آن دو هفته‌ای است که مناطق شرقی و شمالی استان هرمزگان بخصوص در ارتفاعات شکل گرفته، برای روزهای آینده نیز در هرمزگان فعالیت خواهد داشت.

وی افزود: طی روزهای اخیر روزانه 10 تا 15 میلی متر بارندگی را در مناطق بشاگرد و شرق هرمزگان و همین طور در منطقه کوهشاه احمدی شاهد بارش تگرگ بودیم که این وضعیت کم و بیش در ارتفاعات استان بخصوص در شمال و شرق استان ادامه خواهد داشت.

عارفی تأثیر این سامانه بر مناطق دریایی استان را نیز مواج شدن دریا و وزش بادهای جنوب شرقی عنوان کرد و گفت: شرایط برای ترددهای دریایی مساعد است اما از چهارشنبه شدت تأثیر این سامانه در مناطق مستعد استان هرمزگان بیشتر خواهد شد و رشد ابر و بارش باران را در این مناطق انتظار داریم.

معاون هواشناسی هرمزگان از شهروندان نیز خواست تا از استقرار و تردد در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند چون بارش در بالادست رودخانه‌های استان سبب طغیان آنها در ساعاتی از روز خواهد شد.

مونسون؛ آبی بر آتش جنوب

پدیده مونسون که تعدیل‌کننده هوای جنوب کشور به خصوص در روزهای گرم تابستان نیز به شمار می‌رود، در مناطق کوهستانی هرمزگان گاه تا بیش از 10 درجه از شدت گرمای هوا می‌کاهد و دلیل اصلی آن که این پدیده را آبی بر آتش جنوب می‌نامند نیز به همین خاطر است. جاری شدن سیلاب‌های تابستانی در شرق هرمزگان از دیگر آثار مونسون بر طبیعت این منطقه است.

در منطقه کوهستانی«کوهشاه احمدی» از توابع شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان، فعالیت این سامانه موجب بارش تگرگ شده و مردم محلی می‌گویند تا ساعت‌ها پس از بارش تگرگ در این منطقه، شاهد خنک شدن هوا هستند که به لطافت هوای این منطقه در گرمای تابستان منجر می‌شود.

گزارش از فهیمه شمسی

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول