اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بازرسی مستمر ۱۳۰ محصول اساسی/ وضعیت همدان نسبت به استان‌های همجوار بهتر است

معاون اقتصادی استاندار همدان با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از عوامل گرانی است گفت: ۱۳۰ قلم از اقلام اساسی به طور مرتب بازرسی می‌شود.

بازرسی مستمر ۱۳۰ محصول اساسی/ وضعیت همدان نسبت به استان‌های همجوار بهتر است

ظاهر پورمجاهد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: افزایش قیمت در لبنیات در دو سه مورد از اقلام لبنی دارای افزایش قیمت رسمی بوده که مورد تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه برچسب قیمت روی بسیاری از اقلام درج شده است ادامه داد: اگر کسی مشاهده کرد که قیمت درج شده در روی اقلام از سوی فروشنده رعایت نمی‌شود به سامانه ۱۲۴ بازرسی اطلاع دهند تا برخورد صورت گیرد.

معاون اقتصادی استاندار همدان در ادامه در خصوص وضعیت لوازم خانگی نیز با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت به قاچاق برمی‌گردد افزود: از ابتدای تیرماه طرح کد شناسه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص شده که اگر طرح کد شناسه اجرایی شود، بخشی از کالاهای قاچاق شناسایی و تعیین تکلیف می‌شود.

لوازم خانگی داخلی قیمت مشخصی ندارد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی این است که لوازم خانگی داخلی قیمت مشخصی ندارد افزود: سازمان صمت تلاش می‌کند که در وهله اول کمبود لوازم خانگی نداشته باشیم و عرضه به بازار صورت گیرد؛ سپس در مواردی که خیلی اختلاف قیمت دارد، برخورد می‌شود که برای برخی پرونده نیز تشکیل شده است.

پورمجاهد به افزایش قیمت کنونی در بازار اشاره کرد و گفت: به شکل کلی در بازار افزایش قیمت مشاهده می‌شود که این امر نه تنها در بازار لوازم خانگی بلکه در اقلام اساسی چون قند، شکر و برنج نیز مشهود است.

وی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از این محصولات خود عامل گرانی است خاطرنشان کرد: در مواد پروتئینی، نهاده‌های دامی، برنج، روغن و شکر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و ارز نیمایی جایگزین شد که بخشی از آن تامین شده و بخشی نیز به اقلام ضروری چون دارو تخصیص داده شده است.

معاون اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت‌ها در اختیار استان نیست و به صورت کشوری بوده است گفت: بر اساس تخصیص ارز برای واردات باید افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در کمیته تنظیم بازار برنامه‌ریزی و تلاش در حال انجام است و ۱۳۰ قلم از اقلام اساسی به طور مرتب بازرسی می‌شوند بیان کرد: در حال حاضر در غرب کشور همدان وضعیت به نسبت بهتری دارد.

 بخشی از مرغ همدان شبانه به استان‌های همجوار می‌رفت جلوی آن را گرفتیم

پورمجاهد تصریح کرد: در استان‌های غرب کشور تنها همدان در مرغ اصرار به تثبیت قیمت ۱۵ هزار تومان داشته و قیمت مرغ زنده و کشتار شده در سایر استان‌ها به نسبت بالاتر است.

وی با بیان اینکه به علت گرانی مرغ بخشی از مرغ ما شبانه به استان‌های همجوار می‌رفت تاکید کرد: بر این اساس مکاتبه‌ای با دامپزشکی، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی داشتیم تا جلوی این کار گرفته شود.

 معاون اقتصادی استاندار همدان گفت: می‌توان جلوی این کار را از طریق سامانه مدیریت اطلاعات دام و طیور گرفت زیرا زمان جوجه‌ریزی و میزان نهاده دامی در اختیار مرغداری در این سامانه مشخص است و معلوم می‌شود کدام مرغداری اکنون کشتار دارد که در استان توزیع شود.

وی عمده بحث گرانی را افزایش قیمت ارز دانست و گفت: به یکباره قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۱۵ تومان رسید و اکنون در زمینه مرغ نهاده‌ها هم در تخصیص ارز و هم در تامین ارز با نرخ پایین مواجه هستند اما نهاده‌ها با نرخ بالا در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد که همین موحب افزایش قیمت مرغ شده است.

پورمجاهد تاکید کرد: قیمت پایین مرغ موجب بروز خسارت به کشتارگاه‌ها می‌شود به طوری که اگر قیمت را کاهش دهد تولید می‌خوابد و این موضوع با عنوان سال جهش تولید مغایرت خواهد داشت‌.

 وی در پایان گفت: تلاش ما این است که با گرانی مقابله کنیم اما بخش عمده‌ای از آن مربوط به اتفاقات کشوری است و از دست استان خارج است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول