اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مستند را با زندگی مردم گره بزنیم/ نقش جشنواره ها در استقبال از آثار مستند

یک مستندساز گفت: باید تلاش شود تا مستند را با عرصه های مختلف زندگی مردم درگیر کنیم و از طرف دیگر مسائل مستندسازان با موضوعات مردمی گره بخورد تا جایی که مستندسازی در کشور مسئله محور شود.

مستند را با زندگی مردم گره بزنیم/ نقش جشنواره ها در استقبال از آثار مستند

محمدرضا امامقلی مستندساز کشورمان که سابقه ساخت مستندهایی چون «آقای نخست‌وزیر» و «خوره» را در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره اثرگذاری جشنواره تلویزیونی مستند بر عرصه مستندسازی کشور گفت: طبیعتا برای اینکه ببینیم این جشنواره تا چه اندازه توانسته در حوزه مستندسازی اثرگذار باشد، باید به آثاری که در چند سال اخیر در این جشنواره نمایش داده شدند، نگاه کنیم؛ به نظرم در این زمینه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است؛ با این حال باید در حوزه های مختلف ارزیابی های دقیق تری را داشته باشیم؛ چرا که صرفا جمع آوری آثار، داوری و پخش آن‌ها غایت اتفاقی که باید در عرصه مستندسازی رخ دهد، نخواهد بود.

این مستندساز با تاکید بر اینکه جشنواره تلویزیونی مستند در پیشرفت آثار این حوزه اثرگذار بوده است، افزود: در حوزه استعدادیابی این جشنواره باید در وهله اول تعریفی از استعداد داشته باشیم؛ چرا که گاهی تصورمان، فردی است که استعدادهایش بالفعل شده و توانسته استعدادهایش را در قالب یک محصول عرضه کند، اما در مقابل گاهی باید استعدادهای بالقوه را کشف کنیم که تصور می کنم این جشنواره در حوزه کشف استعدادهای بالقوه نمی‌تواند چندان کاری انجام دهد، اما در ارتباط با استعدادهای بالفعل اثرگذاری زیاد داشته است.

امامقلی در همین زمینه اظهار داشت: مسئله اصلی این است که باید برای بعد از پخش آثار برگزیده جشنواره از تلویزیون فکری شود و برای رشد و توانمندسازی مستندسازان برنامه ریزی شود. البته باید به این مسئله توجه شود که شبکه مستند در تغییر نگاه مردم نسبت به حوزه مستند کمک ویژه ای کرده است.‌

او خاطرنشان کرد: در اصل این شبکه باعث شد تا شناختی در مخاطب ایجاد شود که مخاطب احساس کند مستند می تواند در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و ... ساخته و صرفا مستندها به موضوعات حیات وحش محدود نشوند، با این حال هنوز جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد.

امامقلی در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش ارتباط مخاطبان با آثار مستند از طریق تلویزیون گفت: باید تلاش شود تا مستند را با عرصه های مختلف زندگی مردم درگیر کنیم و از طرف دیگر مسائل مستندسازان با موضوعات مردمی گره بخورد تا جایی که مستندسازی در کشور مسئله محور شود، طبیعتا اگر به این نقطه برسیم می توانیم ارتباط تنگاتنگی  بین عرصه مستندسازان و مردم و مسائل شان ایجاد کنیم و قطعا در صورت تحقق آن شاهد رشد چشمگیر استفاده مردم از فیلم مستند خواهیم بود.

این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند اگر بتواند پارادایم های اولیه برای تولید مستندهای بحران و حتی مرتبط با موضوع کرونا را تهیه و درا ختیار مستندساز بگذارد،  بسیار راهگشا خواهد بود؛ چرا که امروزه بسیاری از مستندها به صورت خودجوش ساخته می شود. با این حال تصور می‌کنم امسال مستندهای جدی‌ای در ارتباط با مسائل اجتماعی و موضوعات مرتبط با کرونا و اثرگذاری آن در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خواهیم داشت که امیدوارم بخش زیادی از این مستندها به نوع مواجهه مردم و دولت و جامعه ایران با کرونا اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول