اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

دوره اقدامات نمادین در مبارزه با مواد مخدر به پایان رسیده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: دوره اقدامات سمبولیک در بحث مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به پایان رسیده است.

دوره اقدامات نمادین در مبارزه با مواد مخدر به پایان رسیده است

به گزارش فارس از اراک، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ظهر امروز با دو دستور کار بررسی طرح کاج و مقابله با اعتیاد در محیط‌های صنعتی و مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان در استانداری مرکزی با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست به لزوم بررسی اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف برای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: در هر بخش باید گزارش عملکرد و وضعیت ارائه شود و باید توجه داشت دوره اقدامات سمبولیک در بحث مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به پایان رسیده است.

بهروز اکرمی افزود: اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هر سه ماه باید گزارشی از وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارگری تهیه و ضمن ارائه در شورا بر اساس شرایط برنامه‌ریزی انجام دهد.

وی با اشاره به وجود معضل اعتیاد در جامعه کارمندی تصریح کرد: متاسفانه برای این بخش متولی مشخص وجود ندارد و باید بررسی کرد که شرایط در این حوزه در چه وضعیتی قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: باتوجه به اینکه بیکاری از دلایل اعتیاد در بخش کارمندی محسوب نمی‌شود باید بررسی و علت اعتیاد در این جامعه ریشه‌یابی شود.

 باتوجه به اینکه بیکاری از دلایل اعتیاد در بخش کارمندی محسوب نمی‌شود باید بررسی و علت اعتیاد در این جامعه ریشه‌یابی شود

اکرمی افزود: دبیرخانه هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر باید در این رابطه متولی مشخص و علت و وضعیت اعتیاد در محیط‌های کارمندی را بررسی و در جلسه ارائه کند.

وی در خصوص مبارزه با مواد مخدر در بخش اصناف نیز گفت: باید نشستی بین اصناف، دانشگاه علوم پزشکی استان، بهزیستی و اداره کار برگزار و اقدامات مورد نیاز بررسی و ارائه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با تاکید بر اهمیت نقش شهرداری‌ها در ایمن سازی محیط پارک از حیث فروش مواد مخدر بیان کرد: متاسفانه بر اساس مستندات برخی از پارک‌ها نه تنها محل فروش بلکه به پاتوق مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده‌اند و این در صورتی است که پارک محل تفریح شهروندان است، در این رابطه باید چارچوب اقدامات و وظایف توسط شورا برای شهرداری‌های استان تهیه و در اختیار همه شهرداری‌های استان قرار بگیرد و گزارش عملکرد و وضعیت نیز ارائه شود.

اکرمی با اشاره به این که در هر بازدید از محله‌های حاشیه شهرها ساکنین از وجود خرده فروشان اعتراض دارند، اظهار کرد: مقابله در این عرصه باید مشخص و به صورت ماهانه گزارش مقابله در شورا مطرح و ارائه شود.

وی ادامه داد: ریشه‌یابی و بررسی بر اساس گزارش از محله‌ها باید انجام که در این رابطه جامعه خبرنگاران نیز می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی عنوان کرد: با توجه به تاثیر نهادهای مردمی در مقابله موثر با اعتیاد باید در آینده‌ای نزدیک با این نهادها جلسه برگزار و هر محله در اقدامی مشترک به یک سازمان مردم نهاد واگذار و از ظرفیت این نهادهای مردمی در مقابله با اعتیاد بهره گرفته شود.

اکرمی به لزوم بررسی وضعیت خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی از نظر اعتیاد تاکید کرد و گفت: تعداد خانواده‌های درگیر با اعتیاد باید مشخص و راهکارهای اجرایی برای مقابله تعیین شود.

تعداد خانواده‌های درگیر با اعتیاد باید مشخص و راهکارهای اجرایی برای مقابله تعیین شود

وی با اشاره به تاثیر بهره‌گیری از هنر در مبارزه با اعتیاد بیان کرد: باید بررسی شود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان، حوزه هنری و سایر نهادهای مرتبط تاکنون چه اقداماتی انجام و میزان اثرگذاری مشخص و بر اساس آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی همچنین به بررسی اقدامات انجام شده در بخش ورزش و جوانان و بخش فرهنگی و نهادهای مرتبط در مبارزه با اعتیاد نیز تاکید کرد.

 معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص موضوع مبارزه با اعتیاد در محیط‌های صنعتی و کارگری گفت: مدیران بنگاه‌های اقتصادی موظف به همکاری با اداره کل کار و تعاون و اداره کل بهزیستی در این رابطه هستند.

اکرمی با اشاره به اینکه فرد مصرف کننده بیمار محسوب و کمک مجموعه به درمان فرد مسئولیت اجتماعی است که باید به آن پرداخته شود، بیان کرد: در شرکت‌های بزرگ به لحاظ هزینه کرد و استقبال مدیران مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در کنار پرداختن به مسئله پیشگیری نیاز است موضوع درمان نیز مورد توجه قرار بگیرد که برای این منظور باید شرکت مورد نظر، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل کار و تعاون با نظارت دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر اقدام و گزارش ۶ ماهه تهیه و ارائه شود.

 آموزش‌های متداول و روتین خیلی کارساز نیست و نیاز است آموزش بر اساس شرایط و نیاز جامعه هدف تنظیم و اجرا شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری با تاکید بر این که آموزش‌ها در بخش پیشگیری  باید موثر و کاربردی باشد، افزود: به نظر می‌رسد آموزش‌های متداول و روتین خیلی کارساز نیست و نیاز است آموزش بر اساس شرایط و نیاز جامعه هدف تنظیم و اجرا شود.

اکرمی در رابطه با فروش متادون در عطاری‌ها نیز گفت: دو اقدام همزمان در این رابطه نیاز است، در ابتدا باید مشخص شود عطاری‌ها از چه مبادی متادون تامین می‌کنند و همزمان نیز باید با عطاری‌های متخلف برخورد جدی و تعدادی که فاقد پروانه کسب هستند تعطیل شود.

باید مشخص شود عطاری‌ها از چه مبادی متادون تامین می‌کنند و همزمان نیز باید با عطاری‌های متخلف برخورد جدی و تعدادی که فاقد پروانه کسب هستند تعطیل شود

وی در پایان به لزوم بررسی تاثیر کرونا در بین مصرف کنندگان مواد مخدر از حیث خطر ابتلا به بیماری و شیوع آن تاکید کرد.

در این جلسه توسط مدیرکل بهزیستی و مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص اجرای طرح کاج و و مرکز جامع درمان و بازتوانی ارائه شد.

در این جلسه اعضا درخصوص مطالب مطرح شده اظهار نظر و بحث و بررسی صورت گرفت.

برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد که توسط بهزیستی یا اداره کل کار و تعاون برگزار می‌شود برگزاری با تعداد ۵۰ نفر مورد انتقاد و از نظر اعضا در نظر گرفتن این تعداد نمی‌تواند اثرگذار باشد.

در نظر گرفتن ساز و کار مناسب و برنامه ریزی موثر برای مقابله با اعتیاد به ویژه جلوگیری از زمینه تبدیل شدن افراد به معتاد متجاهر مورد تاکید قرار گرفت.

کارساز نبودن اتکا به آمار و ارقام در برگزاری دوره‌های آموزشی مقابله با اعتیاد توسط اعضا مطرح و به لزوم توجه به مسائلی از جمله ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از اعتیاد دوباره افراد تاکید شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول