اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ادامه قیمت‌های نجومی در بازار میوه/ هیچ‌کسی تقصیر را گردن نمی‌گیرد

در روزهای آغازین تابستان قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مردم به خصوص میوه‌ها و سیفی‌جات با شیب تند گرانی رو به رو شده در این میان از خریدار گرفته تا خرده‌فروش و اتحادیه میوه و تره‌بار اشکال را در ضعف نظارتی و عدم کنترل بازار می‌بینند اما کسی این ضعف را به گردن نمی‌گیرد.

ادامه قیمت‌های نجومی در بازار میوه/ هیچ‌کسی تقصیر را گردن نمی‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، ویروس منحوس کرونا در کنار سایر مشکلات اقتصادی این روزها بر بازارها ضربه محکمی زده و قیمت‌های عجیب و غریب میوه‌ها در بازار میوه‌فروشان یکی از همین تبعات است؛ اتفاقی که دلال‌ها عامل اصلی این گرانی‌ها را تبعات شیوع ویروس کرونا معرفی می‌کنند.

در روزهای آغازین تابستان قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مردم به خصوص میوه‌ها و سیفی‌جات با شیب تند گرانی رو به رو شد به نحوی که قیمت برخی از میوه‌ها در بازارهای استان اصفهان از جمله کاشان افزایش بالای ۳۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

 

با گشت‌ و گذاری در میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های کاشان سیر صعودی قیمت‌ها در خلأ نظارتی و البته مدیریتی در توزیع به وضوح قابل مشاهده است. یکی از شهروندان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان در خصوص گرانی میوه اظهار کرد: قیمت میوه ها بسیار بالا است، چگونه می‌توان گیلاس کیلویی ۲۵ هزار تومان و سیب کیلویی ۲۰ هزار تومن را برای خانواده تهیه کرد.

یکی دیگر از شهروندان کاشانی که برای خرید میوه به سطح شهر مراجعه کرده و با دیدن قیمت‌ها ابراز ناخرسندی می‌کند، به خبرنگار فارس گفت: وقتی قیمت میوه در چند ماهه اخیر را بررسی می‌کنم، شاهد سیر صعودی قیمت انواع میوه‌ها هستیم اگر روند افزایش قیمت میوه به همین ترتیب ادامه پیدا کند بسیاری از شهروندان به‌ ویژه طبقه متوسط و ضعیف جامعه به‌ صورت کامل قدرت خرید این محصولات را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسؤولان برای نظارت در بازار کاشان اذعان داشت: چه کسی باید پاسخگوی این همه گرانی باشد؟ مشکل فقط گرانی میوه نیست بلکه منزل هم قیمت عجیب غریبی پیدا کرده، دلالان در کاشان به جان مردم افتاده‌اند و قیمت‌های عجیب و غریبی روی زمین‌ها و منازل گذاشته‌اند، مسؤولان کاشانی لطفا از خواب تابستانی بیدار شوید و به این مسائل رسیدگی کنید.

 

این شهروند کاشانی با تاکید بر اینکه با این شرایط کنونی و افزایش قیمت‌ها، باید بسیاری از خریدهای روزانه خود را کم کنیم و در طول ماه کمتر میوه بخوریم، تصریح کرد: قیمت اجناس و میوه‌ها بسیار افزایش یافته و در این شرایط نامناسب اقتصادی با اعضای خانواده زیاد، فشار بسیاری زیادی بر پدر و سرپرست خانواده وارد شده است.

مقصر ما میوه‌فروشان نیستیم!

یکی از میوه فروش کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه اظهار کرد: ما میوه‌فروشان خریدهایمان  را از میدان میوه و تره‌بار انجام می‌دهیم اگر قیمت میوه‌ها رو به افزایش است مقصرش ما نیستیم.

وی ادامه داد: مغازه‌داران و فروشنده‌های میوه و تره‌بار در کاشان هر طور که دوست داشته باشند، اجناس خود را با قیمت‌های متفاوت به مردم می‌فروشند چرا که کسی نظارت ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه، چند نرخی بودن قیمت میوه در بازار کاشان از بی‌نظارتی مسؤولان است، گفت: افزایش قیمت از میدان تره‌بار تعیین می‌شود، ما هم مجاز هستیم ۲۵ تا ۳۰ درصد روی قیمت میوه‌ها بگذاریم، باید نظارت بیشتر شود.

اتحادیه میدان میوه و تره‌بار کاشان: کار دست ما نیست!

هاشم رحمانی‌پور معاون اتحادیه میدان میوه و تره‌بار کاشان با اشاره به اینکه افزایش قیمت دست ما نیست تا بتوانیم آن را حل و فصل کنیم، اظهار کرد: قیمت‌ها روز به روز و ثانیه به ثانیه روبه افزایش است، دلار و سکه تا بیست رو پیش قیمتش از زمین تا آسمان فرق کرده است و این گرانی روی همه اقلام اثرگذار است.

 

معاون اتحادیه میدان میوه و تره بار کاشان با اشاره به اینکه تره‌بار قیمتش نسبت به اجناس دیگه خوب است، گفت:  متاسفانه قشر ضعیف جامعه نمی‌تواند میوه و تره‌بار را با این قیمت‌ها تهیه کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت الزام به صادرات دارد، افزود: دولت می‌خواهد دلار وارد کشور شود، وقتی میوه صادر بشود بار در کشور کم می‌شود و قیمت‌ها بالا می رود. به عنوان مثال هندوانه در هفته گذشته در بازار کاشان زیاد بود و قیمتش هم به ۱۲۰۰ تومان رسید اما در یکی دو روز گذشته دوباره کم شده است و قیمتش به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

رحمانی‌پور در پاسخ به این سوال که  در برابر این گرانی چه راه حلی دارید تا این مشکلات حل بشود، گفت : باید صادرات میوه و تره‌بار کنترل شود تا میوه در کل کشور توزیع بشود؛ در سردخانه‌های مهم و بزرگ کشور هلو، شلیل، آلو و گیلاس را بسته‌بندی کرده و به افغانستان، روسیه و ترکیه صادر می‌شود.

 

 

نظارت بر بازار میوه‌فروشان و خورده‌فروشان نیست

وی با اشاره به اینکه مغازه‌داری که گیلاس کیلویی ۱۵ هزار تومان را می‌خرد باید آن را حداقل کیلویی ۱۷ هزار تومان بفروشد اما کیلویی ۲۰ هزار تومن می‌فروشد، افزود: وقتی مسؤولین مربوطه نظارت‌های خود را بر میوه‌فروشان بیشتر کنند قیمت‌ها پایین می‌آید.

معاون اتحادیه میدان میوه و تره‌بار کاشان در پاسخ به این سوال که فروشنده‌ها و خریداران میوه و تره‌بار چقدر باید سود در میوه داشته باشند، افزود: نهایتا ۲۵ الی ۳۰ درصد باید بر قیمت میوه اضافه کنند.

وی در پایان گفت: ماموران نظارتی فاکتورهای خرید فروشنده‌ها را بررسی کنند تا اگر فروشنده‌ای قیمتش را بالا برده بود با جریمه نقدی تنبیه بشود تا بقیه میوه‌فروشان هم حساب کار دستشان بیایید.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول