اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

مطالبه جمعی از نخبگان فرهنگی از مجلس و قوه‌قضائیه برای اجرای قانون حجاب و عفاف

این روزها تا بحث عفاف و حجاب پیش می‌‌‌آید عده‌ای به خیابان آمده و برای آن تحصن می‌کنند یا همایش و گردهمایی برگزار می‌کنند. اما واقعیت این است که پیگیری این قوانین بر عده مسئولین است.

مطالبه جمعی از نخبگان فرهنگی از مجلس و قوه‌قضائیه برای اجرای قانون حجاب و عفاف

گروه خانواده: جمعی از نخبگان فرهنگی، خانواده‌ها و جوانان در نامه‌هایی جداگانه به ریاست قوه قضائیه و مجلس خواستار پیگیری و توجه بیشتر به قانون گسترش عفاف و حجاب شدند. 

مرجان صومی؛ فعال عرصه زنان و خانواده و از تهیه‌کنندگان این نامه‌ها به خبرنگار فارس گفت: ما می‌خواستیم این مطالبه از طریق مسئولین و در واقع از بالا پیگیری بشود. این روزها تا بحث عفاف و حجاب پیش می‌‌‌آید عده‌ای به خیابان آمده و برای آن تحصن می‌کنند یا همایش و گردهمایی برگزار می‌کنند. اما واقعیت این است که پیگیری این قوانین بر عهده مسئولین است و باید از آنها خواست که به وظیفه خودشان در قبال قانون عمل کنند.

صومی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فعالان عرصه حجاب فرمودند که بعضی مسئولین از سر کسالت، بعضی بی توجهی و بعضی بی‌اعتقادی، قوانین مربوط به حجاب و عفاف را زمین گذاشته‌اند. اما حتی اگر مسئولی اعتقاد هم نداشته باشد، چون قانون است باید اجرای آن را پیگیری کند.

پیگیری قانون گسترش عفاف و حجاب از سوژه‌هایی است که در سامانه فارس‌من خبرگزاری فارس نیز به ثبت رسیده است.

متن نامه‌های جمعی از نخبگان فرهنگی، خانواده‌ها و جوانان به روسای قوه قضائیه و مجلس به شرح زیر است:

رییس محترم قوه قضاییه

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رییسی

چنانچه مستحضرید اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح کرده است: "کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید براساس موازین اسلامی باشد."

حجاب به عنوان الزامی اجتماعی، وسیله ای برای تنظیم روابط و حفظ حریم خصوصی افراد قانونی اجتماعی است که جامعه را از انحرافات مصون داشته تا زن و مرد در فضایی امن و سالم حضور و فعالیت داشته باشند.

از آنجا که قوه قضاییه  از یک سو بر اساس مصوبه جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مسئولیت هایی را در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بر عهده دارد  و از سوی دیگر به عنوان ملجا دادخواهی و رسیدگی به تخلفاتی است که امنیت اخلاقی جامعه و سلامت نهاد خانواده را به خطر انداخته است؛ نخبگان، فرهیختگان، خانوده های معظم شهدا و خیل عظیم خانواده های ایرانی و جوانان خواستار اصلاح وضع موجود و برخورد سریع، قاطع و مصلحانه آن قوه در قالب مطالبات ذیل هستند:

قانون گریزی، بی توجهی و کسالت  بخشی از مسئولین نسبت به مصوبه جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف وحجاب در به وجود آمدن وضعیت کنونی نقش بسزایی داشته است. سازمان بازرسی کل کشور با فعال کردن سیستم نظارت خود می تواند زمینه اجرایی شدن این قانون در دستگاه هارا فراهم نماید.
فعال کردن سامانه دریافت و پیگیری گزارشات مردمی در خصوص کشف حجاب، اعمال زمینه ساز و مروج بی حجابی و فساد همچنین تخلفات فردی و سازمانی از مصوبه 566 شورای عالی انقلاب فرهنگی، می تواند زمینه همکاری مردمی با این قوه و تسریع در بهسازی وضعیت موجود را فراهم کند.
قانون 638 مجازات اسلامی پدیده کشف حجاب را جرم انگاری نموده است ولی مجازات تعیین شده با رویه های موجود و احکام صادره برای کشف حجاب کنندگان در اماکن عمومی فاصله داشته و از بازدارندگی کافی برای مجرمان برخوردار نیست. تعیین محرومیت های اجتماعی متناسب با این جرم از بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

پیشنهاد می شود متهمان پرونده های مسائل اخلاقی و بی حجابی به مرکزی تخصصی ارجاع داده شوند تا حق جویانه و منصفانه با مشاوره های دینی و تخصصی مسائل آنها ریشه یابی و به سمت فهم درست از مسائل عفاف، خانواده و حفظ انضباط اجتماعی رهنمون شوند.

 شایسته است قوه قضاییه قوانین و آیین نامه های لازم و کارآمدی در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه که بر اساس مصوبه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده آن نهاده شده است را تدوین نماید.

در پایان از آن مقام محترم تقاضا می شود چنان که شایسته حکومت اسلامی و مرضی حضرت حق است در رابطه با موارد مذکور تدابیر لازم را اتخاذ فرمایند. 

____________________________________________________

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر قالیباف

 نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

چنانچه مستحضرید اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح کرده است: "کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید براساس موازین اسلامی باشد."

حجاب به عنوان الزامی اجتماعی، وسیله ای برای تنظیم روابط و حفظ حریم خصوصی افراد، قانونی اجتماعی است که جامعه را از انحرافات مصون داشته تا زن و مرد در فضایی امن و سالم حضور و فعالیت داشته باشند.

بر اساس مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی کشور، مصوبه جلسه 566 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تکمله آن در مصوبه جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، مجلس شورای اسلامی موظف است تا موارد زیر را پیگیری و به انجام برساند.

تهیه و تصویب طرح های اسان سازی ازدواج و تامین منابع مورد نیاز اقتصادی، فرهنگی و .. برای جوانان
اصلاح قوانین مجازات مجرمین و باندهای اصلی گسترش فساد و فرهنگ ضد حجاب و ابتذال.
ضرورت نگاه فرهنگی در تصویب قوانین و نظارت بر آنها.
مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسات کارشناسی و با استفاده از نظرات کارشناسی دستگاه های ذی ربط، نسبت به تهیه طرح های قانونی در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اقدام نماید و در هنگام تصویب لوایح طرح شده از سوی نمایندگان از کارشناسان ذی ربط و شایسته استفاده نماید.
توجه خاص به سیاست های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب و اهتمام در تصویب قوانین لازم جهت اجرای سیاست های مذکور.
مجلس شورای اسلامی باید طرح های لازم را در مورد برخورد با قاچاق کالاهای مروج ابتذال و بی حجابی با استفاده از نظر مراجع ذی صلاح تهیه و ارائه نماید.
مجلس نسبت به تهیه طرح های قانونی در راستای فرهنگ سازی و ارائه الگوهای مناسب جهت توسعه فرهنگ عفاف اقدام نماید.

از آنجا که نقش نظارتی مجلس بر همه قوا و ارکان قانونی آن جایگاهی ویژه و استراتژیک محسوب می شود؛ شایسته است از این ابزار قدرتمند در راستای اجرایی شدن قوانین مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف وحجاب بهره جسته و مسئولینی را که به دلیل کسالت یا بی اعتقادی از اجرای این قانون سر باز می زنند را به راه اجرای قانون برگرداند. نخبگان، فرهیختگان، خانوده های معظم شهدا و خیل عظیم خانواده های ایرانی و جوانان خواستار ایفای نقش قانونی مجلس در تمام زمینه های مذکور هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول