اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طرح آبرسانی از سد سیوند همچنان در ابهام/ وعده‌های استاندار در بلاتکلیفی

در حالی سال ۹۵ کلنگ تأمین آب شرب ارسنجان و سعادت‌شهر در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه‌های امید برای رفع بخشی از مشکلات تأمین آب در دل مردم دمید که بعد از گذشت سالها هنوز مردم با شرایط بسیار سخت بحران تأمین آب ‌دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

طرح آبرسانی از سد سیوند همچنان در ابهام/ وعده‌های استاندار در بلاتکلیفی

سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس، شیراز| این روزها با تداوم خشکسالی، بسیاری از نقاط استان فارس ازجمله شهرستان ارسنجان مشکلات حادی در تأمین آب شرب دارند و مردم با شرایط بسیار سخت بحران تأمین آب ‌دست‌وپنجه نرم می‌کند. در برخی از روستاهای این شهرستان شاهد زنان و مردانی هستیم که با گالن و بشکه و کوزه و دبه به دنبال آب می‌شوند و برخی از مناطق با اجاره چاه‌های آب کشاورزی آبرسانی می‌شوند.

اواسط اردیبهشت‌ماه ۹۵ کلنگ تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان و سعادت‌شهر با حضور محمدعلی افشانی استاندار فارس و تنی چند از مدیران و مسئولان محلی و استانی در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه‌های امید برای رفع بخشی از مشکلات تأمین آب شرب در این شهرستان، در دل مردم دمید.

بدین ترتیب مقرر شد، از محل شش چاه حفرشده در منطقه تنگ بلاغی و سد سیوند، بخشی از آب شرب این شهرستان تأمین شود. به گفته استاندار وقت این طرح، طرح بلندمدتی است که آب شرب پایدار تا سال ۱۴۱۷ را برای جمعیت ۵۰ هزارنفری که در این پروژه دیده‌شده است، تأمین می‌کند.

 

 در دهه فجر سال ۹۴ طرح آب‌رسانی به   ارسنجان و روستاهای آن از طریق ویدئوکنفرانس آغازشد و بعد از آن در طول حکمرانی دو استاندار دیگر هم ماجرا ادامه داشت اما مردم هنوز مزه آب سیوند را نچشیده‌اند

 اما این خبر، نه آغاز حکایت طرح آب‌رسانی به   ارسنجان و روستاهای آن بود و نه پایانی بر آن.  قبل از آن در دهه فجر سال ۹۴ این طرح از طریق ویدئوکنفرانس توسط اسحاق جهانگیری آغازشده بود و بعد از آن در طول حکمرانی دو استاندار دیگر هم ماجرا ادامه دارد و مردم هنوز مزه آب سیوند را نچشیده‌اند.

سال ۹۷ پایانی بر طرح آبرسانی نبود

استاندار فارس در ۱۶ اردیبهشت ۹۷ در مصاحبه‌ای تحت عنوان پروژه‌هایی که استان فارس را متحول می‌سازد از این پروژه نام ‌برد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷ این طرح به پایان می‌رسد.

«عنایت‌الله رحیمی» معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس می‌گوید: پروژه آبرسانی سد سیوند به سمت سعادت شهر-ارسنجان در حال انجام است و در این راستا هفت حلقه چاه حفاری‌شده، لوله‌گذاری نیز در حال پیگیری است و در هفته دولت آبرسانی مذکور افتتاح و در ادامه کار ارسنجان و روستاهای آن نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد. برای تأمین لوله موردنیاز پروژه ارسنجان قراردادهایی منعقدشده و البته پیمانکار مطالباتی دارد که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال آبرسانی به ارسنجان و روستاهای مسیر به سرانجام می‌رسد.

سال ۹۸ پایانی بر طرح آبرسانی نبود

یک سال بعد عنایت رحیمی در قامت استاندار فارس و در اولین سفر استانی خود به ارسنجان سفر می‌کند. برومندی نماینده وقت مردم مرودشت ارسنجان و پاسارگاد علت عدم انتقال آب از سیوند به ارسنجان را گران شدن لوله‌های انتقال آب عنوان می‌کند و از رفع مشکل خبر می‌دهد.

استاندار فارس این جلسه را با تعداد زیادی مصوبه برای ارسنجان به پایان برد، اما سال ۹۸ به پایان رسید و مردم ارسنجان طعم آب چاه‌های سیوند را نچشیدند.

سال ۹۹،  تکلیف وعده‌های استاندار فارس چه می‌شود؟

استاندار فارس بعد از چهار سال از آغاز طرح، شهرداری سعادت‌شهر را به کارشکنی متهم می‌کند. رحیمی صراحتاً اعلام می‌کند: هر نامه‌نگاری که در حوزه‌های مختلف استانداری برای گرفتن غرامت از آب منطقه‌ای برای اجرای طرح آبرسانی است؛ ملغی و شهرداری سعادت شهر موظف است بدون دریافت غرامت در اجرای این طرح تسریع کند.

شهرداری سعادت‌شهر به خاطر عبور لوله آب از باغ قوام ادعای خسارت دارد و استانداری زیر بار این مسئله نمی‌رود.

استاندار ادامه می‌دهد: مجموعه قوام باغ نیست بلکه یک مزرعه است که با پول دولت در گذشته خریداری‌شده است. این باغ توسط دولت خریداری‌شده و در اختیار شهرداری قرارگرفته است و  حالا شهرداری نمی‌تواند از دولت که مزرعه قوام متعلق به خودش است غرامت بگیرد.

در همین خصوص عبدالحسین رعیتی‌فرد عضو شورای اسلامی شهر سعادت‌شهر در نامه‌ای کارشکن واقعی را آب منطقه‌ای عنوان می‌کند نه شهرداری. همچنین او در این نامه سرگشاده می‌گوید که باغ قوام در سال ۸۲ توسط شهرداری خریداری‌شده است و در سعادت شهر مزرعه قوام موجود نیست و این ساخته‌وپرداخته ذهن استاندار محترم است.

آیا مردم سعادت شهر مخالف انتقال آب به ارسنجان هستند؟

یکی از شهروندان سعادت شهری می‌گوید: ما برای تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان از چاه‌های حفرشده در ورودی سد سیوند هیچ مخالفتی نداریم و مطالبه به‌حق عموم مردم از شورا و شهرداری سعادت شهر اعتراض به تغییر نقشه خط انتقال آب توسط آب منطقه‌ای فارس است

برای پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس به میان مردم سعادت‌شهر رفته و از آنان در مورد این مسئله پرس‌وجو کرده است.

یکی از شهروندان سعادت شهری می‌گوید: ما برای تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان از چاه‌های حفرشده در ورودی سد سیوند هیچ مخالفتی نداریم و مطالبه به‌حق عموم مردم از شورا و شهرداری سعادت شهر اعتراض به تغییر نقشه خط انتقال آب توسط آب منطقه‌ای فارس است.

از طرفی برخی از شهروندان در عکس‌العمل نسبت به این مسئله، معتقدند مسوولان با با بیان این مسائل می‌خواهند عملکرد خود را در این قضیه بپوشانند. درحالی‌که با این موضوع، شهروندان دو شهرستان هم‌جوار را در مقابل هم قرار دادند و این مسئله قطعاً نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که این پروژه بعد از گذشت چهار سال، در هفته گذشته به سعادت‌شهر رسید و به نظر می‌رسد تا انتقال آب به روستاهای ارسنجان زمان زیادی لازم باشد.

انتهای پیام/ م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول