اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

افزایش پایه پولی و نقدینگی از عوامل تورم /رونق تولید تنها راه عبور از تورم فعلی است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه رونق تولید تنها راه عبور از تورم فعلی است، گفت: رشد بورس ما ناشی از رشد اقتصادی نیست، این رشد فعلی ناشی از رشد دارایی‌های شرکت‌ها نظیر ساختمان، املاک، اموال، تجهیزات و ماشین‌آلات است

افزایش پایه پولی و نقدینگی از عوامل تورم /رونق تولید تنها راه عبور از تورم فعلی است

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح دلایل تورم فزاینده فعلی و رشد جهشی قیمت‌ها، اظهار داشت: منشاء تورم فعلی کاهش درآمدهای ارزی است که موجب شده است زمانی که عرضه ارز کاهش می‌یابد و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، با تورم مواجه شویم.

وی ادامه داد: از آن منظر که نزدیک 85 درصد واردات ما را، واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات تشکیل می‌دهد و به تعبیر دقیق‌تر چون تولید ما وابسته است، به تبعیت از افزایش قیمت ارز، تولید ما نیز در هزینه تمام شده افزایش قیمت پیدا می‌کند و این منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود.

* افزایش پایه پولی و سپس افزایش نقدینگی از دیگر عوامل تورم

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: منشاء دیگر تورم، تورم ناشی از افزایش نقدینگی است یعنی در واقع درآمدهای ریالی بودجه، وابسته به درآمدهای نفتی است و درآمدهای نفتی هم وقتی کاهش می‌یابد دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و این کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام می‌شود که افزایش پایه پولی نتیجه آن است و بدین ترتیب افزایش نقدینگی نیز نتیجه آن است. در واقع با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی دولت تأمین مالی می‌شود و این خود منجر به ایجاد تورم می‌شود و به عبارت دقیق‌تر اولین تورم ناشی از فشار هزینه‌ها است و دیگری تورم ناشی از فشار تقاضا است که این 2 عامل موجب تورم می‌شود.

* رونق تولید تنها راه عبور از تورم فعلی

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان این تورم را مهار کرد؟ گفت: تنها راه این است که به سرعت به سمت راه‌اندازی و رونق تولید حرکت کنیم، اگر جهش تولید و رشد تولید داشته باشیم هم قیمت‌های داخلی کاهش می‌یابد و هم ارزآوری کشور افزایش پیدا می‌کند، وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و به درآمدهای مالیاتی دولت‌ها اضافه می‌شود، اشتغال ایجاد می‌شود و همه تأثیرات مثبتی که در اجرای این روش ها وجود دارد، خواهیم داشت.

قادری گفت: بدین ترتیب وابستگی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت و این خود می‌تواند ثباتی را بر اقتصاد ایجاد کند. 

* فشار دولت به مجلس بابت جبران کسری بودجه با فروش دارایی‌ها و کاهش هزینه های جاری

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که مجلس چه راهکارهای کوتاه و میان‌مدتی برای مهار تورم در نظر گرفته است یا باید در نظر بگیرد؟ گفت: ما در مجلس تلاش می‌کنیم بتوانیم بحث وابستگی به نفت را کاهش دهیم از طریق فشار به دولت که کسری بودجه خود را از طریق فروش دارایی‌ها تأمین کند و یا بخشی از هزینه‌های عمرانی خود را از طریق مشارکت با بخش خصوصی تأمین کند و همین‌طور هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد تا بدین ترتیب مجلس کمک دهد در کاهش تورم گام‌های مثبتی برداشت شود.

* دولت پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی و فضای کسب و کار را تسهیل کند

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به هر حال دولت باید بخشی از کسری بودجه خود را از طریق فروش اموال و دارایی‌ها و سهام خود در شرکت‌ها تأمین کند. همچنین هزینه‌های جاری را کاهش دهد و سپس تولید را راه بیندازد، همین‌طور دولت باید بتواند پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی و فضای کسب و کار را تسهیل کند.

* رشد بورس و ارز و مسکن با هم مرتبط است

قادری در پاسخ به این سؤال که رشد جهشی بازار بورس چه تأثیری بر افزایش قیمت ارز و مسکن داشته است و آیا اینکه رشد قیمت این سه بخش با یکدیگر مرتبط است؟ توضیح داد: در اقتصاد همه بازارها مثل «ظروف مرتبطه» با هم عمل می‌کنند، وقتی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، شاخص قیمت بورس هم اضافه می‌شود و زمانی که قیمت سکه، طلا و مسکن افزایش می‌یابد در واقع سهام شرکت‌ها گرانتر می‌شود و همه این موارد با هم در ارتباط هستند.

*  رشد بورس ما ناشی از رشد اقتصادی نیست

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر رشد بازار بورس نشان‌دهنده رونق اقتصاد آن کشور است اما در کشور ما اینطور نیست و به دلیل اینکه تولید ما وابسته است و از طرف دیگر به دلیل آنکه تورم‌ها را داریم، این تورم‌ها روی بازار بورس اثر می‌گذارد و موجب رشد بازار بورس می‌شود که این رشد ناشی از رشد اقتصادی کشور نیست، بلکه ناشی از تورم است و نتیجه افزایش درآمد ناشی از رونق شرکت‌های تولیدی نیست بلکه ناشی از رشد دارایی‌های شرکت‌ها است، زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند دارایی شرکت‌ها شامل ساختمان، املاک، اموال، تجهیزات و ماشین‌آلات افزایش می‌یابد و همین امر موجب می‌شود که در بورس رشد داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول