اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

از «مدرسه‌ای برای خدیجه» تا «خشت‌های بهشت»

16 سال پیش یعنی سال 83 رئیس وقت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «72 هزار کلاس درس خطرآفرین در کشور وجود دارد» و حالا با تلاش‌های صورت‌گرفته، تعداد مدارس خطرآفرین به یک‌سوم مدارس کشور کاهش یافته است؛ اما وجود دارد.

از «مدرسه‌ای برای خدیجه» تا «خشت‌های بهشت»

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حدود 16 سال پیش یعنی در سال 1383 سید محمدعلی افشانی رئیس وقت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «حدود 72 هزار کلاس درس خطرآفرین در کشور وجود دارد که 40 هزار کلاس درس در حکم بمب ساعتی هستند که اگر عمل کنند،  فاجعه‌ای رخ می‌دهد». در آن زمان عنوان شد که تنها یک‌سوم مدارس کشور دارای فضای ایمن هستند و دوسوم مدارس کشور فرسوده هستند.

در اردیبهشت سال 90 مرتضی رئیسی رئیس وقت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مشکل اساسی آموزش و پرورش کلاس‌های تخریبی و غیرمقاوم است که مانند «بمب ساعتی» عمل می‌کنند، اظهار کرد: «در سال 85 حدود 13 میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی داشته‌ایم که نیمی از این فضاها با 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار از مصوبه 4 هزار میلیارد تومانی مجلس هفتم جمع آوری شده است و حدود 6.5 میلیون متر مربع از آن فضاها باقی مانده است».

و حالا مهراله رخشانی‌مهر رئیس فعلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: «بر اساس آمار سال 82 حدود 70 درصد فضاهای آموزشی کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بود و از آن سال تاکنون، این عدد عکس شده است و ما فقط 30 درصد فضاهایمان فرسوده است و 70 درصد فضاها ایمن شدند».

البته ناگفته نماند با گذشت زمان بر تعداد مدارس فرسوده هم افزوده می‌شود هر چند که مدارس جدید در حال ساخت است؛ در کنار فعالیت دولت برای ساخت مدرسه، خیرین هم آستین همت بالا زدند و مدرسه ساخته‌اند یعنی در سال 77، جامعه خیرین مدرسه‌ساز شکل گرفت و حدود 30 درصد فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین ساخته شده است.

نگرانی از وجود مدارس فرسوده آن هم در کشور حادثه خیز ایران باعث شد که مسؤولان نوسازی مدارس، طرحی را با عنوان «آجر به آجر» کنند؛ 24 اردیبهشت 1399 با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان جامعه خیرین مدرسه‌ساز، سامانه «مهر مدرسه» به آدرس اینترنتی khayerin.dres.ir  با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای انجام مدرسه‌سازی افتتاح شد؛ این سامانه بر اساس چارچوب مشارکت هرچه بیشتر خانواده‌ها در امر مدرسه‌سازی و بر اساس آموزه‌های سند تحول طراحی شده است و به جلب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسه‌سازی منجر می‌شود.

از طریق این سامانه خیرین می‌توانند پروژه‌های مدرسه‌سازی که در آن مشارکت کرده‌اند و پیشرفت پروژه‌ها را مشاهده کنند، به اهدای زمین اقدام کرده و یا با مشاهده پروژه‌های در حال کار مدرسه‌سازی در هر پروژه‌ای که تمایل دارند، مشارکت کنند.

در سایت مهر مدرسه، افراد می‌توانند به ساخت مدرسه جدید، تکمیل مدرسه نیمه تمام، بازسازی مدارس و اهدای زمین، مستغلات و تجهیز بپردازند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره طرح مشارکت‌های مردمی، گفت: «تاکنون ۳۰ هزار خیر در کشور فعالیت دارند و در سال ۹۸ حدود هزار و 500  میلیارد تومان کمک به مدرسه‌سازی داشتند البته با توجه به اینکه فرهنگ کار خیر و مشارکت در کشورمان رونق دارد، امکانی فراهم شد تا تعداد بیشتری از مردم در موضوع مدرسه‌سازی مشارکت کنند بر همین اساس بسته تحولی آجر به آجر را اجرایی کردیم».

رخشانی‌مهر ادامه داد: «بسته آجر به آجر امکان مشارکت هرچه بیشتر مردم را فراهم می کند و برای ورود به طرح، سامانه مهر مدرسه را طراحی کردیم که در آن پروژه‌های نیازمند ورود خیرین موجود است و همچنین امکان رصد اطلاعات وجود دارد. علاوه بر آن کد  دستوری #۲۴* را برای کمک به مدرسه‌سازی فعال کردیم».

البته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است در فرهنگ جامعه ایرانی اشتیاق به مشارکت در کارهای خیر و به ویژه مدرسه سازی بسیار است و با اجرای طرح «آجر به آجر» هرکس می‌تواند ولو با یک آجر در این عرصه فعالیت داشته باشد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه نیاز ما به خیرین فقط بابت مدرسه‌سازی نیست، ادامه داد: «مأمور هستیم به جامعه بیاموزیم که چگونه عزتمند و شرافتمند زندگی کنند و روی پای خود بایستند و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید احساس مسؤولیت و حضور در اجتماع شکل بگیرد لذا خیرین با کارهای خود چنین شرایطی را فراهم می‌کنند».

وی با بیان اینکه خیرین باعث افزایش سرمایه‌های اجتماعی جامعه می‌شوند، اظهار کرد: امروز فرصتی مهیا شده است تا همه جامعه ایران با سرمایه‌های خرد خود بتوانند در مدرسه‌سازی شرکت کنند بنابراین منجر به افزایش احساس مسؤولیت نسبت به جامعه و شکل‌گیری سرمایه اجتماعی شود و این مهم نیست که هر فرد چقدر کمک می‌کند اینکه همه افراد کمک کنند، مهم است».

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وحدت نظری و برآیند تجربی در دنیا داریم که اتفاق سازنده و موثر در کشور فقط از مسیر آموزش و پرورش می‌گذارد، گفت: «کسانی که در مدرسه سازی مشارکت می‌کنند برای ساختن آینده ایران تلاش می‌کنند».

حالا کم‌کم افراد مختلف به طرح آجر به آجر می‌پیوندند؛ مثلا فرهاد معززی‌نیک جوان طلبه کهگیلویه وبویراحمدی با مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور دیدار کرد و با توجه به ظرفیت های موجود طرح آجر به آجر به این پویش مردمی پیوست؛ این جوان قصه‌گو که به سبب فعالیتش در منطقه دیشموک معروف شده است، به گفته خودش با شعار قصه، رنگ و توپ برای دانش‌آموزان مناطق محروم این استان فعالیت می‌کند و آنطور که خودش می‌گوید تاکنون توانسته است از طریق قصه درمانی ۱۰ نفر از دانش آموزان که لکنت داشتند، از این طریق کمک کند تا مشکلشان رفع شود.

معززی نیک، طلبه جوان کهگیلویه و بویراحمدی معتقد است برخی مدارس این استان نیاز به نوسازی دارند و شرایط فعلی آن برای دانش آموزان هیچ جذابیتی ندارد به همین دلیل تلاش می‌کند تا مدرسه‌سازی نوین در این مناطق رواج پیدا کند.

این طلبه جوان درباره انگیزه اش برای پیوستن به این طرح گفت که پویش آجر به آجر درواقع تمرین همدلی و نوعدوستی است تا به کمک همدیگر فضای آموزشی  مناسب را برای آینده سازان فراهم کنیم و من هم با توجه به اینکه قصه گویی و روایتگری را با کودکان و نوجوانان تمرین می‌کنم سعی دارم با پیوستن به این پویش فرهنگ نوعدوستی را به آنها  بیاموزم تا از همین سنی کم  فرهنگ مشارکت‌ در آنها نهادینه شود.

به گزارش فارس، حالا پویش آجر به آجر در حال گسترش است و در سایت مهر مدرسه، پویش ساخت مدرسه‌ای برای خدیجه، پویش کلاسی برای روستا و پویش خشت‌های بهشت دیده می‌شود که کمک می‌کنند تا دانش‌آموزان کلاس ایمن و امن برای تحصیل داشته باشند.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «جان کودکان در مدارس فرسوده تهران در معرض خطر جدی است» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول