اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

جدال آتش و مردم در مراتع خراسان شمالی / طعمه‌ای که محدود شد + فیلم

آتش طی هفته‌ای که گذشت قصد مراتع خراسان شمالی را کرده بود و تا توانست طعمه خود را بزرگ و بزرگ‌تر برمی‌داشت اما اقدامات نیروهای مردمی و اداری برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها باعث شد تا دست‌اندازی آتش در دامان طبیعت استان محدود شود.

جدال آتش و مردم در مراتع خراسان شمالی / طعمه‌ای که محدود شد + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، با گرم‌تر شدن هوا در خراسان شمالی و خشک شدن علف‌های روییده در منابع طبیعی استان، تهدید آتش‌سوزی در منابع طبیعی، مراتع و بوستان‌ها چندین برابر شد که همزمان با آن در تیرماه امسال و در هفته سوم تیرماه شاهد فراوانی بالای آتش‌سوزی‌های گسترده در استان بودیم.

شیروان نخستین مقصد آتش

وقوع آتش‌سوزی در ۲ تیرماه امسال در باغات و مزارع شیروان زنگ خطر و هشدار جدی در آتش‌سوزی‌های تابستانی در خراسان شمالی بود که در این حادثه ۴ هکتار باغ و گندمزار کشاورزان شیروانی طعمه حریق شد.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان درباره این حادثه گفت: آتش‌سوزی دوشنبه ۲ تیرماه، در روستای تنسوان بخش مرکزی این شهرستان موجب از بین رفتن چهار هکتار گندمزار و باغ این روستا شد.

 

حسین قربانی همچنین درباره علت این آتش‌سوزی تصریح کرد: علت این حادثه بی احتیاطی و خطای انسانی بوده اما با مشارکت مناسب مردمی و آتش‌نشانی شیروان به‌صورت مشترک حریق اطفا شد.

بوستان‌های بجنورد، طعمه ای دیگر برای آتش

اما قسمت دیگر سریال آتش‌سوزی‌ها در خراسان شمالی به بوستان‌های تفریحی این استان برمی‌گردد. درجایی که ۱۴ تیرماه امسال در بوستان‌های بش قارداش، دوبرابر و پارک جاوید بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع از علف‌های هرز و مراتع این پارک‌ها دچار حریق شد.

مجید گریوانی، مدیرعامل آتش‌نشانی بجنورد دراین‌باره گفت:  علت اصلی این حوادث بی‌احتیاطی شهروندان در آتش زدن علف‌های هرز و رها کردن آن است.

کوه بهار، طعمه دلخواه آتش در خراسان شمالی!

اما اصلی‌ترین آتش‌سوزی در خراسان شمالی طی هفته گذشته روی داد. آتشی که بر جان که بهار در شهرستان جاجرم افتاد و توان و یارای خاموش کردن آن در نبود.

فرماندار جاجرم دراین‌باره گفت: این آتش‌سوزی از شامگاه ۱۶ تیرماه در کوه‌های بهار شهرستان جاجرم آغاز شد.

رضا آذری در همان نخستین ساعات حادثه از وسعت این آتش‌سوزی خبر داد و افزود: چهار تیم امدادی از شهرستان‌های جاجرم، گرمه، مانه و سملقان و بجنورد برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام شدند و ستاد مقابله با بحران در شهرستان تشکیل شد.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز از حضور ۵۰ نفر نیروی ادارات منابع طبیعی به همراه مردم خبر داد و خاطرنشان کرد: سطح آتش‌سوزی گسترده است و نیروها با کمک جوامع محلی تلاش دارند تا حادثه را مهار کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اما روز بعد خوش‌خبر بود و از مهار آتش در بامداد ۱۷ تیرماه خبر داد.

موسی‌الرضا حیاتی برآورد اولیه آتش‌سوزی در کوه بهار را بالغ‌بر ۱۰۰ هکتار تخمین زد و گفت: این حادثه دیر گزارش شد و منطقه نیز صعب‌العبور به همراه وزش باد بود که باعث شد تا گستره آش افزوده شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز پس از اطفا اولیه آتش گفت: هماهنگی‌های ملی برای اطفاء حریق در این مناطق صورت گرفته و اگر امروز شاهد حریق دوباره در پوشش گیاهی کوه بهار باشیم از این طریق موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

 

 

وی عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها را بهره‌برداران عنوان کرد و گفت: درصورتی‌که سهل‌انگاری بهره‌برداران در حریق‌های ایجادشده در منابع طبیعی اثبات شود این موضوع به‌صورت قانونی پیگیری شده و با مقصر به شدیدترین طریق برخورد خواهد شد.

بازهم کوه بهار طعمه حریق

ساعتی بعد اما خبر از شعله‌ور شدن مجدد آتش در بخش دیگری از کوه بهار منتشر شد.

فرماندار گرمه با اشاره به اینکه آتش از صبح روز ۱۷ تیرماه مجدداً در کوه بهار شعله‌ور شد، خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی مراتع در منطقه روستای خراشا به وقوع پیوست که با استفاده لودر مشکل این آتش‌سوزی نیز حل شد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز درباره وقوع این حادثه گفت: احتمال داده می‌شود که شعله‌ور شدن آتش ارتفاعات کوه بهار که مشرف‌به روستای خراشا است موجب آتش گرفتن مراتع این روستا شده باشد.

 

 

این پایان کار آتش‌سوزی‌ها در خراسان شمالی طی هفته گذشته نبود و این بار گندمزارهای مانه و سملقان طعمه حریق شدند.

گندمزارهای مانه و سملقان در مسیر آتش سوزی ها

مدیر جهاد کشاورزی مانه‌وسملقان با اشاره به علت حادثه و میزان تخریب ایجادشده، اظهار کرد: ۲.۵ هکتار از گندمزارهای شهر آوای این شهرستان روز چهارشنبه بر اثر نقص فنی کمباین در هنگام برداشت، آتش گرفته و سوخت که با کمک آتش‌نشانی و مردم حریق خاموش شده و از گسترش دامنه آن جلوگیری شد.

اسفراین مقصد پایانی آتش در هفته اخیر

اسفراین مقصد بعدی آتش‌سوزی‌ها در خراسان شمالی بود، به‌نحوی‌که گندمزارهای این شهرستان در روز پنج شنبه در آتش سوختند.

فرمانده انتظامی اسفراین درباره‌ای حادثه گفت: ۶ هکتار از مزارع شهرستان اسفراین به دلایل نامعلومی در آتش سوختند و کشاورزان پیش از حضور عوامل آتش‌نشانی اقدام به مهار آتش کردند.

این آتش‌سوزی‌ها اما فریاد مسئولان امر در جلوگیری از گسترش این آتش‌ها را در پی داشت.

فغان مسئولان از کمبود امکانات مقابله با آتش سوزی ها

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با تشریح وضعیت امکانات برای مقابله با آتش‌سوزی‌های مراتع خاطرنشان کرد: جوامع محلی خراسان شمالی برای همکاری با نیروهای امدادی در مهار و فرونشاندن آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی هیچ تجهیزاتی ندارند و از سال ۹۵ تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای این بخش هزینه نشده است.

وی افزود: استانداری قول داده اعتباراتی به این بخش اختصاص دهد و اگر اعتبار ملی و استانی به ما اختصاص می‌دهند، باید در حدی باشد که امکاناتی مناسب ازجمله پهپاد برای استان تهیه شود.

 

موسی‌الرضا حیاتی بالگرد را نیاز مبرم استان برای مهار آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی دانست و گفت: نه تنها در استان ما بلکه در استان‌های هم‌جوار هم حداقل یک بالگرد تخصصی وجود ندارد و نمی‌توانیم منابع طبیعی از جمله عرصه‌های مرتعی و جنگلی را حفظ کنیم  و با این شرایط منابع کنونی و میراثی را که به ما رسیده است را نیز از دست می‌دهیم.

وی تأکید کرد: اگر سالوک آتش بگیرد محال است که بتوانیم خود را به‌موقع برای مهار آن برسانیم زیرا حتی با بالگرد هم به‌سختی می‌توان آتش احتمالی در ارتفاعات سالوک را خاموش کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد نیز درباره وضعیت آتش‌سوزی‌ها در این شهر گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۲۰ مورد آتش‌سوزی علف‌های هرز به این سازمان گزارش می‌شود که توان زیادی را از پرسنل گرفته و نیز احتمال امدادرسانی به حوادث بزرگ‌تر را کاهش می‌دهد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که هر آتش‌سوزی و حادثه که به سازمان گزارش می‌شود بالغ‌بر ۱۴۰ میلیون ریال برای سازمان هزینه دارد که از جیب مردم می‌رود بنابراین تقاضا می‌شود مردم مسائل ریز و جزئی را خودشان برطرف کنند تا  اموال عمومی به هدر نرود.

گفتنی است منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

جنگل‌های خراسان شمالی در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل‌های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی و در سطح استان پراکنده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول