اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

حاشیه نشینی بستری برای آسیب‌های اجتماعی در فردیس

شهرستان فردیس با جمعیتی 600 هزار نفری رو به رشدی که دارد یکی از بسترهای مناسب برای حاشیه نشینی در استان البرز به شمار می‌رود که آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

حاشیه نشینی بستری برای آسیب‌های اجتماعی در فردیس

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، مهاجرت عامل اصلی پیدایش حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی است.

از سویی حاشیه نشینی یکی از  دلایل اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی، است که پیامدها و آثار متفاوتی در سطوح خرد و کلان در جامعه باقی می‌گذارد.

گسترش حاشیه نشینی در سطح خرد،  اختلال در امنیت روانی ساکنان شهرها ایجاد می‌کند و در سطح کلان موجب ایجاد انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

در این میان شهرستان فردیس واقع در جنوب استان البرز با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با شهرهای کرج و تهران، بستر مناسبی برای حاشیه نشینی است؛ به طوریکه فردیس مهاجر پذیرترین شهرستان در  البرز و در سطح کشور  قلمداد می شود . ضمن اینکه قومیت های مختلف در این شهرستان کوچک، آسیب های اجتماعی و فرهنگی مختلفی را در پی داشته است.   

در این راستا علیرضا صیاد، معاون سیاسی امنیتی انتظامی فرمانداری فردیس، به خبرنگار فارس در فردیس گفت: نیاز داریم زیرساخت‌های لازم برای مقابله با آسیب اجتماعی را در شهرستان فردیس فراهم کنیم.

صیاد بر لزوم پرداختن به راهکارهای اساسی و اجرایی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور دستگاه‌های متولی تاکید کرد و ادامه داد: ساخت اردوگاه‌های مورد نیاز در حوزه آسیب‌های اجتماعی، بهسازی و افزایش زیرساخت‌های لازم باید در دستور کار قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی برای سیاست‌های بنیادی باید مد نظر قرار گیرد، یادآور شد: هم افزایی و امضای تفاهم نامه ها با ادارات در جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در خصوص آسیب‌های اجتماعی، مغفول مانده که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ضرورت آموزش همگانی  و ایجاد فرهنگ حقوقی  در فردیس

حسین ناصرخاکی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس نیز در این رابطه بر ضرورت  پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: وقتی  مجازات کیفری کاهش پیدا می‌کند، نشان می‌دهد که  مجازات‌های کیفری اثر بازدارندگی خود را از دست داده اند و باید به سمت پیشگیری‌های غیرکیفری از جمله آموزش‌های همگانی پیش برویم. همچنین افزایش پدیده مجرمانه نشان می‌دهد درپیشگیری های غیرکیفری ضعیف عمل شده است.

ناصر خاکی افزود:  اگر  پیشگیری‌های غیرکیفری تقویت شود و دستگاه‌های متولی کار، به درستی وظایف خود را  انجام دهند؛ شاهد کاهش پرونده‌های کیفری در دادگستری خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم  ارتقای سطح آگاهی حقوقی جامعه، به طرح هر مسجد یک حقوقدان در سال‌های گذشته، به عنوان یک طرح پیشگیری و آموزش‌های همگانی اشاره کرد و افزود: این طرح که قرار بود افراد حقوقدان برای بیان مسائل حقوقی و آموزش‌های همگانی در مساجد حاضر شوند؛  عملیاتی نشد.

دادستان فردیس تراکم پرونده های ورودی  دادگستری را  نتیجه نداشتن آگاهی و سواد حقوقی مردم دانست و گفت: جرائم نوظهور از جمله موضوع فیشینگ‌ها و کلاهبرداری‌های اینترنتی، به دلیل نداشتن سواد حقوقی مردم  است.

وی با بیان اینکه  در موضوع قراردادها داشتن اطلاعات حقوقی از سوی خریدار و فروشنده ضروری است، گفت: با راه اندازی مجدد طرح هر مسجد یک حقوقدان و ایجاد فضاهایی در پارک‌ها برای ارائه آموزش‌های حقوقی به عموم مردم می تواند در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کند.

ناصرخاکی با اشاره به کمبود بسیاری از سرانه ها در فردیس، گفت:  علیرغم همه کمبودها و این نکته  که فردیس با جمعیت ۶۰۰ هزار نفری یک و نیم درصد از  مساحت استان را تشکیل می‌دهد، می‌توانیم با کمک نخبگان این شهر ،  تحولات مثبتی در خصوص پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد کنیم.

مشکلات کمیسیون تلفیق در بودجه فرهنگی شهرداری لحاظ می‌شود

ایجاد زیرساخت های فرهنگی اجتماعی از جمله وظایف مدیریت شهری است که باید شورا و شهرداری نسبت به برنامه ریزی و ایجا فضای مناسب در این خصوص اقدام کند.  

 سید حسن افتخاریان رئیس شورای اسلامی شهر فردیس نیز با اشاره به وظایف فرهنگی، اجتماعی مدیریت شهری، اظهار کرد: پرداختن و کمک  به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر از جمله دغدغه‌های اعضای شوراست و مشکلات کمیسیون تلفیق در بودجه فرهنگی شهرداری پیگیری خواهد شد.  

افتخاریان تصریح کرد: در صورت نیاز به مشارکت شورا و شهرداری  درکاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش زیر ساخت های این حوزه، مدیریت شهری همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری  در خصوص موضوعات فرهنگی و فضای مجازی،گفت: ‌همه افراد جامعه و همه دستگاه ها در موضوعات فرهنگی مسئولیت دارند  و باید آتش به اختیار عمل کنند.

گفتنی است رفع این معضل نیازمند بررسی همه جانبه،  برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت همگانی  دستگاه هاست. همچنین مشورت و هم افزایی با نخبگان در حوزه های مختلف حقوقی، روانشناسی، فضای مجازی و غیره می‌توان  آسیب‌های اجتماعی شهرستان فردیس را کنترل کرد. وجود  ۷۰۰ هیئت مذهبی در فردیس نیز ظرفیت عظیمی است که  امیدواریم در جهت آموزش‌های پیشگیرانه و همگانی مورد استفاده قرار گیرد.‌

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول