اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

پیچ و خم های اداری برای یک اصلاح/ تغییر ساختار شهرداری محلی برای مناقشه مدیران

از سال 96 ماجرای اصلاح ساختار شهرداری تهران کلید خورد. بعد از گذشت 3 سال هنوز این طرح در صحن شورا بررسی نشده است. عضو شورای شهر تهران وعده داد تا 2 ماه دیگر این طرح به صحن علنی می آید.

پیچ و خم های اداری برای یک اصلاح/ تغییر ساختار شهرداری محلی برای مناقشه مدیران

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، اصلاح ساختار شهرداری تهران از آبان 96 هم‌زمان با روی کار آمدن شورای پنجم شهر تهران کلید خورد و قرار شد که ساختار شهرداری تعیین تکلیف شود. در همان مقطع اعلام شد که 63 هزار و 400 نفر در شهرداری تهران به صورت رسمی و قراردادی مشغول به کار هستند و قرار شد موضوع بررسی  و جلساتی هم در این زمینه برگزار شد. 

ساختار مشکل دارد/وضعیت شرکت ها و سازمان های تابعه باید مشخص شود

مدیران جدید که تازه سکان شهرداری تهران را در دست گرفته بودند، معتقد بودند که ساختار شهرداری مشکلاتی دارد و باید اصلاح شود. باید نقاط ضعف و چالش‌ها احصا شود و وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مشخص شود و همچنین یک تصویر واقعی از کمیت و کیفیت نیروی انسانی شهرداری به دست آید. 

اصلاح ساختار شهرداری  کلید خورد و قرار شد هر چه سریع‌تر وضعیت مشخص شود. 

2 سال بعد یک فوریت طرح اصلاح ساختار شهرداری تصویب شد

در دی ماه 98 یک فوریت طرح اصلاح ساختار شهرداری با 15 رأی موافق به تصویب رسید.

مطالعات در سال 92 انجام شد/شهرداری ملزم به تهیه طرح بود

در بررسی یک فوریت لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری، برخی اعضا معتقد بودند که ساختار قدیمی است و باید اقداماتی صورت گیرد. البته اعلام شد که در سال 92 مطالعاتی انجام شده است و در برنامه دوم و سوم پنج ساله شهرداری و در مصوبه 98 شهرداری ملزم به تهیه لایحه مذکور شده است. 

اصلاح ساختار موضوعی پرمناقشه/اختلاف نظر اعضادر این باره

اصلاح ساختار شهرداری یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌هاست و البته بین اعضای شورای شهر هم اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد. اما در نهایت یک فوریت این طرح به تصویب رسید. 

مظاهریان:اجرای اصلاح ساختار تا پایان سال 98

 حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در دی ماه سال گذشته درباره اصلاح ساختار گفت: ‌اصلاح ساختار تا پایان 98 اجرایی می‌شود و تعدیل نیرو معنایی ندارد.

مظاهریان: اصلاح ساختار در سال 99

با وجود اینکه سال گذشته مدیران شهری وعده داده بودند که تا پایان سال 98 اصلاح ساختار در شهرداری اجرا می‌شود، اما معاون شهردار چند روز پیش دوباره از طرح اصلاح ساختار در سال جدید خبر داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت شهری به این مسئله ورود یافته و لایحه‌ای را شهرداری به شورا ارائه می‌‌کند و این موضوع در شورا مطرح می‌شود وبا تصویب آن اقدام بزرگی رخ می‌دهد. 

آخرین تغییرات در ساختار سازمانی در سال 1367 رخ داد

براساس این گزارش، ساختار مدیریت شهری نشان می‌دهد که آخرین تغییرات در ساختار سازمانی در سال 1367 رخ داده و در آن شهرداری تهران به 8 معاونت مالی و اداری، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، هماهنگی و برنامه‌ریزی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، امور اجتماعی و فرهنگی و امور مناطق تقسیم شد. البته باز هم در سال‌های بعد تغییراتی رخ داد و شهرداری تعداد معاونت‌هایش افزایش پیدا کرد و به 9 معاونت رسید و البته تعداد زیادی شرکت و سازمان زیرمجموعه هم داشته و مسئولین جدید معتقدند باید ادغام‌هایی صورت گیرد، البته در حال حاضر دو معاونت برنامه‌ریزی و برنامه انسانی با یک معاون می‌شود و قرار است تغییراتی در معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها هم رخ دهد. 

مدیریت فعلی شهری معتقد است بدنه شهرداری چاق شده است و هزینه‌های زیادی برای اداره آن باید صرف شود. البته مدیران وعده داده‌اند که تعدیل نیرویی با اصلاح ساختار نخواهند داشت، اما باید دید بعد از اصلاح ساختار چه موضوعاتی رخ می‌دهد. 

اصلاح ساختار دو ماه دیگر در شورا بررسی می شود

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در مورد اصلاح ساختار شهرداری به خبرنگار فارس گفت: احتمالا یکی دو ماه آینده اصلاح ساختار شهرداری در صحن شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

وی در خصوص کاهش تعداد معاونت‌های شهرداری گفت: هنوز کاهش معاونت‌ها مشخص نیست. 

وی در اختلاف‌نظرهای برخی از اعضای شورای شهر در خصوص اصلاح ساختار گفت: نظر دوستان هم محترم است، موضوع را بررسی خواهیم کرد. 

اصلاح ساختار در این دوره اجرایی می شود

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که در این دوره  مدیریت شهری، اصلاح ساختار اجرایی می‌شود گفت: فعلا اصلاح ساختار در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است و به زودی به صحن شورا می‌آید. 

برخی از اعضا معتقدند با شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا اصلاح ساختار در شهرداری ضرورتی ندارد. 

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: با توجه به شرایط موجود در کشور و انتشار ویروس کرونا و  بحران‌های موجود در شهرداری، با طرح اصلاح ساختار مخالف هستیم چرا که به سیستم شوک وارد می‌کند. به نظرم درست نیست در وضعیت کنونی کارمندان در شهرداری را با استرس روبه‌رو کنیم. 

براساس این گزارش، قرار است برخی از زیرمجموعه‌های شهرداری در لایحه اصلاح ساختار ادغام شوند.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در این زمینه گفت: برخی از این مجتمع‌های شهرداری که بنا بر انحلال آنها بوده بعد از 12 سال هنوز مدیر تسویه دارند و به اعضای هیأت مدیره‌شان حقوق پرداخت می‌کنند. هنوز شرکت یادمان سازه که برای احداث برج میلاد به شهرداری تهران الحاق شده است پابرجاست و نیروهای آن حقوق می‌گیرند و ما هنوز به دنبال اصلاح ساختار هستیم.

شهرداری به دنبال حذف اداره کل سلامت است

وی ادامه داد: شهرداری به دنبال حذف اداره  کل سلامت است. این اداره کل در دوران کرونا رویکرد اجتماعی داشت و حال شهرداری می‌خواهد آن را حذف کند. ما شرکت‌های اقتصادی زیادی داریم که باید تکلیف کارکردشان مشخص شود و اگر امکانش وجود دارد، به درآمدزایی برای کمک به شهر برسند، آن وقت ما به دنبال این هستیم که شهرداری هشت معاونت داشته باشد یا هفت معاونت. 

فخاری گفت:‌کارهای زیادی برای انجام دادن است و زمانی که آنها به نتیجه رسید باید فکر اصلاح ساختار باشیم نه حالا.

با وجود اینکه طرح اصلاح ساختار شهرداری در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است، اما اتفاق عجیبی در خصوص اصلاح ساختار شهرداری در یکی از معاونت‌ها رخ داده است تا جایی که کار به تذکر به شهردار تهران کشید. 

قراردادی عجیب در یکی از معاونت های شهرداری

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: اخیرا دریافتیم که در حوزه معاونت شهرسازی یک قرارداد مطالعاتی برای تغییر ساختار این معاونت بسته شده است، این در حالی است که اصلا هیچ اطلاعی به مدیریت شهری داده نشده و مشخص نیست چرا با این شرکت قرارداد بسته شده است. 

وی ادامه داد: این به طور قطع از بین بردن بیت‌المال و سوءمدیریت منابع مالی است و این موضوع یک تخلف است و به شهردار تذکر می‌دهیم. 

براساس این گزارش، بارها مسئولین وعده دادند که اصلاح ساختار شهرداری به زودی اجرایی می‌شود، اما هنوز این امر رخ نداده و برخی هم معتقدند با توجه به شرایط فعلی، این کار اولویت ندارد. هنوز هم این طرح در صحن شورا مورد بررسی قرار نگرفته است و قرار بود در چند ماه گذشته این امر رخ دهد. حال دوباره مدیران وعده دادند تا دو ماه آینده این طرح در شورا مطرح می‌شود و باید دید آیا اصلاح ساختار در سال جاری اجرا می‌شود و یا در مدیریت بعدی شهرداری این امر به وقوع می‌پیوندد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول