اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تعریض جاده «سراب‌یاس» در پیچ بلاتکلیفی

تعریض جاده «سراب یاس» از چند سال پیش یکی از مطالبات جدی شهروندان خرم‌آبادی به ویژه مردم روستاهای اطراف و گردشگرانی است که از این محور تردد می‌کنند، مطالبه‌ا‌ی که به دلایلی تاکنون محقق نشده است.

تعریض جاده «سراب‌یاس» در پیچ بلاتکلیفی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، ظرف دهه‌های گذشته همواره تعریض جاده سراب یاس به عنوان خواسته مهم و جدی از سوی مردم خرم‌آباد به ویژه اهالی جنوب شهر مطرح بوده و مسوولان در دوره‌های مختلف برای تحقق این امر مکاتبات و رایزنی‌هایی با ارتش که زمین مجاور جاده متعلق به آن است، انجام داده بودند. زیرا برای تعریض جاده ارتش باید با واگذاری بخشی از زمین خود به راه و شهر سازی موافقت می‌کرد.

بالاخره سال 97 ارتش با واگذاری زمین موافقت کرد و قرار بود ظرف کمتر از یکسال این پروژه به نتیجه برسد، اما آنچه از شواهد و قرائن پیدا است تعریض جاده هنوز آغاز نشده و این خواسته مردم همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر تحقق پیدا نکرده است.

سال گذشته و در پی وقوع سیل و تخریب جاده قدیمی ارتش به منظور تسهیل تردد مردم همکاری لازم را در جهت ایجاد محور موقت جایگزین انجام داد، اما طرح اصلی و تعریض این محور هنوز انجام نشده و جاده فعلی خاکی و دارای عرض کم است.

این محور به واسطه فاصله نزیک و راه دسترسی آسان به منطقه‌های گردشگری تاف و نوژیان همچنین روستاهای جنوب شرقی بخش مرکزی شهر از تردد بالایی برخوردار است، به طوری که روزانه خودروهای سبک و سنگین زیادی از این مسیر عبور می‌کنند.

عرض کم جاده در طول سال به ویژه فصول گردشگری باعث بروز تصادفات زیادی شرایط شده از طرفی عبور و مرور را دشوار کره است، بنابراین در حال حاضر تعریض جاده به عنوان یکی از مطالبات مهم روستاهای اطراف و گردشگران  مطرح است.

 به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت پروژه تعریض جاده سراب یاس و از آنجایی که راه همواره به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می‌شود مسوولان و متولیان باید از همه توان خود برای عملی کردن این خواسته مهم استفاده و نسبت به رفع موانع پیش روی آن اقدام کنند.

 برای آگاهی از آخرین وضعیت تعریض جاده سراب یاس با معاون اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت‌و گویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید، با توجه به اینکه همکاری و موافقت ارتش برای به اتمام این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

انعقاد دو قرارداد با ارتش

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به طول محور برای تعریض جاده سراب یاس اظهار می‌کند: طول این محور سه کیلومتر است که ابتدای آن با زمین‌های ارتش شروع و تا محل احداث پل بلیلوند که در گوشه کارخانه آسفالت شهرداری است، ادامه دارد.

وحید کرم الهی می‌گوید: قبل از وقوع سیل 97 و 98  تفاهم‌نامه راه و شهرسازی و فرماندهی لشکر 84 با این محور که آنها همکاری کنند و زمین را در اختیار ما برای تعریض جاده قرار دهند، منعقد شد و ما نیز در مقابل دیوار پیش ساخته و یک ساختمانی با عنوان پاسدارخانه برای ارتش ایجاد کنیم.

وی بیان می‌کند: ما برای محور سراب یاس دو قرارداد منعقد کردیم؛ یک قرارداد برای احداث دیوار بتنی پیش ساخته به مبلغ دو میلیارد و 600 میلیون تومان در راستای محصور کردن زمین ارتش بود. که البته طبق خواسته ارتش، اما قرارداد دیگر برای تعریض محور به مبلغ 5 میلیارد و دو میلیون تومان منعقد بود.

معاون اداره کل راه و شهر سازی لرستان با بیان اینکه  در مجموع ما حدود 8 میلیارد تومان برای این محور قرارداد منعقد شده، عنوان می‌کند: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی دیوار بتنی به طول یک و هشت دهم کیلومتر در ابتدای مسیر 50 درصد است، اما کار تعریض محور به دلیل مخالفت ارتش هنوز شروع نشده است.

کرم الهی ادامه می‌دهد: فروردین 98 با وقوع سیل قسمت‌هایی از مسیر که در نزدیکی رودخانه قرار داشت تخریب شد، بنابراین نمی‌توانستیم از مسیر قبلی اقدام به تعریض جاده کنیم و برای قسمت‌های انتهایی نیاز به توافق جدیدی با ارتش داریم.

وی عنوان می‌کند: متاسفانه ارتش تاکنون موافقت خود را برای تعریض جاده اعلام نکرده، ارتش می‌گوید تا تمام مسیر تعیین تکلیف نشود اجازه کار را نمی‌دهند.

این مقام مسوول اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید می‌کند: ما در حال رایزنی با مقامات ارتش هستیم و در این راستا ظرف روزهای آینده جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا پروژه را در قسمت‌های انتهایی فعال کنیم.

تعریض جاده سراب یاس و ساماندهی ترافیک جنوب شهر

معاون اداره کل راه و شهر سازی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تعریض جاده سراب یاس می‌گوید: به طور کلی برای ساماندهی تردد و ترافیک داخل شهر نیازمند خروجی‌های مختلفی برای بیرون است تا ترافیک در چند خیابان متمرکز نشود، محور سراب‌یاس نیز متعلق به تمام شهر است زیرا این مسیر خرم‌آباد را به کمربندی متصل می‌کند.

کرم الهی بیان می‌کند: تعریض جاده سراب یاس و احداث پل بلیلوند کمک زیادی به ساماندهی ترافیک در جنوب شهر خواهد کرد.

 

وی ادامه می‌دهد: با تعریض محور سراب یاس تردد خودروهایی که مسیرشان پل‌دختر، اندیمشک است و برای این کار از بلوار بهارستان عبور می‌کنند به کمربندی هدایت می‌شود و این خود کاهش ترافیک در بلوار بهارستان را به دنبال دارد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر با توجه به اینکه بیمارستان تامین اجتماعی در این محور قرار دارد با وقوع تصادفی در محور کمربندی، تردد آمبولانس و اورژانس به راحتی انجام می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه سالیان سال مکاتباتی از سوی استانداران و مسوولان دیگر برای تحقق این خواسته انجام شده، عنوان می‌کند: با توجه به اهمیت تعریض جاده سراب یاس هر دستگاهی که بتواند در این زمینه کمکی انجام دهد در راستای منفعت شهروندان است.

نقش راه در توسعه منطقه

در همین راستا یک کارشناس عمران نیز با بیان اینکه  راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، عنوان می‌کند: به شکلی که برای توسعه یک منطقه می‌بایست راه‌های مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

وحید یاراحمدی می‌گوید: در واقع راه زیرساخت و زیربنای توسعه هر منطقه محسوب می‌شود و زمانی که راه ایمن باشد تصادفات کاهش پیدا کرده و ترددها با امنیت بیشتری برقرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعریض جاده سراب یاس سالیان سال به عنوان یک مطالبه و خواسته جدی از سوی مردم مطرح بوده، می‌افزاید: عرض کم این جاده همواره باعث بروز تصادفاتی در این محور می‌شود، از سوی دیگر برای ساکنان این مسیر مزاحمت‌هایی ایجاد کرده است.

او تاکید می‌کند: با تعریض جاده علاوه بر ایمنی و کاهش تصادفات بدون شک شاهد پیشرفت و توسعه این منطقه خواهیم بود، زیرا این محور محل تردد گردشگرانی است که به سمت منطقه تاف، نوژیان و دیگر مناطق قصد سفر دارند.

شایان ذکر است خبرنگار خبرگزاری فارس جهت انتشار صحبت‌ مسوولان لشکر 84 ارتش پیگیری‌هایی انجام داده است و در صورت آمادگی مسوولان ارتش صحبت‌ها و مواضع آنها نیز در خبرگزاری فارس لرستان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 65025/خ

گزارش از نسرین صفربیرانوند

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول