اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تعداد فوتی‌های کرونا افزایش یافته است/ دورهمی‌ها لغو شود

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه این روزها بیماری کرونا اوج گرفته است، دورهمی‌ها و مراسم‌های عروسی و عزا لغو شود.

تعداد فوتی‌های کرونا افزایش یافته است/ دورهمی‌ها لغو شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ایرج حریرچی صبح امروز با حضور در ستاد مدیریت مقابله با کرونای استان همدان اظهار کرد: استان همدان با بیمارستان‌هایی که طی سال‌های اخیر افتتاح کرد در حوزه کرونا مشکلی نداشت.

وی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های کرونا افزایش یافته و باید دورهمی‌ها و مراسم‌های عروسی و عزا کاهش یابد گفت: ما امروز استان‌ها را بهتر می‌شناسیم و این شناخت بسیار متفاوت از تصوراتی بوده که قبلا داشتیم.

معاون وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه رفتار مردم همدان از لحاظ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی در رده‌های بسیار بالایی قرار دارد.

وی بیان کرد: دومین علتی که باعث شده در استان همدان شاهد افزایش بیماری کرونا نباشیم، مدیریت خوب توسط مقامات سیاسی، بهداشتی، درمانی، نیروهای نظامی و قضایی و سازمان‌های مختلف بوده که هماهنگ عمل کرده‌اند.

حریرچی ادامه داد: این موضوع که ۵۱ طغیان بیماری در شهرستان‌های مختلف رخ داده و کنترل شود نشانه موفقیت است.

وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها کارنامه خوبی ندارند و مجبوریم طور دیگری صحبت کنیم افزود: مردم و مسوولان استان‌هایی مثل فارس، بوشهر، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با کرونا بسیار خوب عمل کردند و موفقیت‌‌هایی حاصل شده است.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه در استان همدان تعداد کمی تخت برای مقابله با کرونا اختصاص یافته و همه آنها نیز استفاده نشده است اما در برخی از استان‌ها دچار کمبود تخت و آی سی یو بیمارستانی شدیم خاطرنشان کرد: هر آنچه پیش می‌رویم متوجه باهوشی و پیچیدگی بیشتری از ویروس کووید ۱۹ می‌شویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی اصلی ما با استان‌هایی است که بسیار خوب در مقابله با کرونا عمل کرده‌ و در این استان‌ها ابتلا کم بوده زیرا به محض کوچکترین اشتباه ویروس کار خود را می‌کند که می‌توان شرایط تنگه اُحد یا گل خوردن در دقیقه ۹۰ را تعبیر کرد.

حریرچی با اشاره به اینکه ما هنوز در دقیقه ۲۰ تا ۳۰ بازی هستیم و اگر در این لحظات احساس پیروزی کنیم و دفاع را رها کنیم ممکن است ببازیم و سرنوشت عوض شود افزود: در برخی استان‌ها که ابتلا کم و سطح ایمنی کم است، شدیدترین ابتلا را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم مقاومت پنج ماهه را ادامه داده و به دسترسی واکسن متصل کنیم شاهکار و موفق‌ترین کار را انجام داده‌ایم گفت: برخی کشورهای اروپایی و اکثر استان‌های چین که موفقیت‌هایی را کسب کردند به خاطر این بود که بیماری را کنترل کرده‌اند و تا زمانی این روند را پیش می‌برند که واکسن کرونا کشف شود.

پذیرش مسافران در استان همدان باید طی دو ماه آتی به حداقل برسد

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در این جنگ فرسایشی نباید اجازه دهیم مردم خسته شوند افزود: در جنگ تحمیلی نیز گاهی نیروها خسته می‌شدند که امام(ره) جلو می‌آمدند و از جنگ همه جانبه سخن می‌گفتند و نفس حق ایشان کمبودها را جبران می‌کرد. 

وی با بیان اینکه رعایت ۸۶ درصدی مردم همدان به ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته بود که در حال حاضر به ۶۲ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: بالا رفتن رعایت دستورالعمل‌ها ناشی از ترس تعداد مرگ‌ها بوده است.

حریرچی با اشاره به اینکه همانطور که تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا مقام معظم رهبری را ناراحت می‌کند مردم نیز ناراحت می‌شوند گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که وقتی می‌بینم کسی ماسک نمی‌زند از آن پرستار شرمنده می‌شوم؛ ما هم از صحبت ایشان شرمنده می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات استان همدان در مقابله با کرونا بسیار موفقیت‌آمیز بوده که قدردان هستیم اما اگر مغرور شوید به جایی می‌رسید که ممکن است آمار از استان‌هایی که کار از دستشان در رفته نیز بدتر شود گفت: در یک استان در یک عروسی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر و در یک عزاداری استان دیگری یک‌هزار نفر و در یک مرکز خرید استان دیگری ۱۳۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه پذیرش مسافران در استان همدان باید طی دو ماه آتی به حداقل برسد افزود: در مقطعی بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان مسافر وارد همدان شد که خود مانند بمب ساعتی است چون تجربه نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر کسانی که مسافرت می‌روند، در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است همدان به خاطر آب و هوای خوب جزو انتخاب‌های اولیه برای مسافرت باشد گفت: متوجه ضرر صنعت گردشگری هستیم اما واقعیت این است عدم توجه می‌تواند وضعیت و جهش کرونا را بدتر کند.

حریرچی با اشاره به اینکه در استان همدان و برخی استان‌ها کمتر از ۱۰ تا ۱۵ مورد از درگیری‌ها ناشی از تماس و درگیری شغلی بوده است افزود: در دوران کرونا دو چیز برای ما مهم بود که یکی سلامت و دیگری اقتصاد و معیشت مردم است.

وی بیان کرد: هم اکنون در اکثر بازگشایی‌ها افکار عمومی از ما تعطیلی مشاغل، کنکور، مدرسه، دانشگاه و حمل و نقل عمومی را می‌خواهند اما واقعیت این است استان همدان تابلوی عمومی است و تنها هشت درصد موارد درگیری در این استان ناشی از مشاغل و مواجهه شغلی بوده است.

۴۱ درصد ابتلاهای همدان ناشی از عروسی‌، دورهمی‌ و مجالس ترحیم بود

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۴۱ درصد مواجهه‌ها و ابتلاهای استان همدان ناشی از عروسی‌ها، دورهمی‌ها و مجالس ترحیم بوده است گفت: ۵۱ درصد ابتلاها خانوادگی بوده است.

وی با بیان اینکه عروسی، مجالس ترحیم و دورهمی‌ها تقریبا اثر اقتصادی ندارند اما بالاترین میزان ابتلا را داشته‌اند که همه اینها زنگ خطر است افزود: ۴۶ درصد و نزدیک نصف مبتلایان استان، زنان خانه‌دار هستند که آمار جالب و قابل توجهی است و این نشان می‌دهد آنهایی که از لحاظ شغلی مواجه شوند، بسیار کم بوده است.

حریرچی با اشاره با اینکه در بین کارکنان خود از ۴۴۶ نفری که در استان هستند نسبت به جمعیت ۱۵ هزار نفری استان حدود ۳ درصد را شامل می شود گفت: این نشان می‌دهد می توان شغل را داشت اما مبتلا نشد که البته آمار یک نفر هم بالاست و ما شرمنده کادر درمان هستیم.

حریرچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی‌ها خود از مدافعان سلامت تشکر کرده‌اند و برای اینکه مردم این هشدار را توجه کنند در موضوعاتی حتی سیاسی مثال کرونایی زده‌اند افزود: درخواست ما در استان همدان این است که به مراسمات خانوادگی، عزاداری و عروسی توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مراسمات عزاداری واکنش سوگ مطرح است یعنی کسی که دچار سوگ شده احتیاج به بروز و تسکین‌دهنده دارند گفت: در برخی استان‌ها مجالس اینترنتی و تماس‌های تلفنی مکرر را سازماندهی کرده‌اند و یا مشاور تماس گرفته و افراد محدودی را اجازه داده‌اند تا حضوری آنها را تسکین دهند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه در یکی از استان‌ها به فاصله زمانی کوتاهی ۱۹ مادر باردار مبتلا شده بودند که از بین آنها ۱۵ نفر به طور متوسط ۲.۵ تا ۳ عروسی رفته بودند تاکید کرد: باید به مراسمات عروسی و عزاداری توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه آب و هوای همدان خوب است و شب گذشته طی گشتی در همدان مشاهده کردم برخی نقاط همانند پیاده‌روهای اماکن گردشگری چندین خانواده دور هم جمع شده بودند که ممکن است مسافر باشند عنوان کرد: در برخی کشورها وقتی منطقه‌ آلوده را می‌بینند نیروهای انتظامی حضور یافته و آنجا را کنترل می‌کنند اما ما نمی‌خواهیم کنترل امنیتی ایجاد کنیم.

حریرچی با تاکید بر اینکه باید در کشور ما نیز مدیریت خوبی صورت گیرد گفت: روزی رقم فوتی کرونا به زیر ۳۰ نفر رسیده بود و الان به ۲۲۰ مورد رسیده که فکر نکنید آمار ۲۲۰ نفر در بین ۸۰ میلیون نفر رقم کمی است زیرا ما کشوری جوان هستیم و این رقم قابل توجه است.

وی با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را در کاهش آمار داشته باشیم هرچند تعداد فوتی‌ها اکثرا سن بالایی دارند افزود: امروز افرادی که از دست می‌دهیم افراد باتجربه و کاری بودند و امید به زندگی آنها از دست نرفته بود.

معاون وزارت بهداشت و عضو ستاد ملی کرونا با اشاره به اینکه خوشبختانه در زمان طرح تحول بیمارستان‌های خوبی در همدان و شهرستان تابعه افتتاح شده و از این بابت مشکلی نداشتیم تاکید کرد: در این میان باید به فرسودگی کارکنان درمان نیز توجه لازم داشت.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته متاسفانه نماینده مردم بهار و کبودراهنگ بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد افزود: در حال حاضر درگیری مقامات با کرونا را کم نداریم و مرحوم جعفری سومین نماینده منتخبی بود که از این مجلس فوت کردند.

حریرچی در پایان بیان کرد: امیدوارم همه مردم دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم روزهای خوبی را پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول