به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محسن جلیل به وضعیت پایگاههای هوایی در دو شهر گچساران و یاسوج اشاره کرد و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته و با توجه به شرایط خاص کوهستانی و صعب العبور بودن و کوریدور شمال به جنوب استان، در اواخر سال 95 پایگاه هوایی یاسوج و اوایل سال 96، پایگاه اورژانس هوایی گچساران راهاندازی شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این دو پایگاه به علت وجود زیر ساختهای مناسب فرودگاهی در گچساران و یاسوج مستقر شدند اما محدودیتی در پوشش امدادی سایر شهرستانها نداشته و تنها مختص به شهرستانهای بویراحمد و گچساران نبودند.
وی ادامه داد: تا سال 97 این بالگردها به خوبی خدمات رسانی میکردند ولی از اواخر سال 97 به علت مشکلات اعتباری، تاخیر در پرداختها، تحریم و نیز مشکلات تعمیر این بالگردها در شرکت متمرکز تعمیرکننده، منجر شد تا کم و بیش محدودیت هایی ایجاد شده و تقریبا این مشکلات به صورت مقطعی از سال 98 شروع شد و به تعطیلی کوتاه مدت این پایگاه ها منجر گردید.
این مسوول عنوان کرد: در دوران تصدی دکتر یزدانپناه بحث بدهیهای معوقه به جد پیگیری شد و سعی شد این بدهیهای عقب مانده جبران شوند. خوشبختانه در پرداخت مطالبات شرکت هلیکوپتری و بالگردها، در پایان سال 98 و اوایل سال 99 همتراز و به نوعی جلوتر از سایر استانها هستیم.
جلیل یادآور شد: اما در ابتدای سال 98 و اواخر 97 در پرداختها عقب بودیم و در آن شکی نیست تا اینکه در زمستان 98 رسما شرکت هلیکوپتری اعلام کرد که به علت موارد قید شده این پایگاهها را تعطیل میکند.
وی ادامه داد: در خصوص بالگرد مستقر در گچساران، نظر نماینده مردم گچساران در مجلس نیز بر این بود که از طریق ارتش و هوانیروز، بالگردی در استان مستقر شود که مکاتبات را انجام دادند و نماینده هوانیروز در استان حضور و به بررسی زیرساختها پرداخت.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی ارزیابی های صورت گرفته و با توجه به نوع بالگردها به این نتیجه رسیدند که این نوع بالگرد برای استان کوهستانی ما مناسب نبوده و قادر به خدمات رسانی نمی باشد، دی ماه 98 بحث بالگرد هوانیروز منتفی شد.
وی افزود: شرکت هلیکوپتری ایران 19 اسفند ماه 1398 پایگاههای اورژانس هوایی استان را تعطیل کرد، مجدد پیگیری ها جهت راه اندازی آنها از سر گرفته شد و با دستور ریاست دانشگاه بخشی از بدهی های معوقه از نقدینگی دانشگاه پرداخت شد.
وی ابراز داشت: در نهایت 11 فروردین ماه 99 بعد از پیگیریهای صورت گرفته شرکت هلیکوپتری ایران قبول کرد که یک بالگرد را برای استان اعزام کند، به جهت حاشیههایی که وجود داشت ما بالگرد گچساران را آماده خدمت کردیم و بعد از تقریبا 20 روز تعطیلی، پایگاه اورژانس هوایی گچساران مجددا راه اندازی و تا 14 اردیبهشت 99 فعال بود.
جلیل عنوان کرد: در این مدت زمان تقریبا بدهی دانشگاه به شرکت هلیکوپتری پرداخت شد اما مشکلی که ایجاد شد این بود که شرکت مدعی شد که دانشگاه هزینه روزهای تعطیل اسفندماه را نیز پرداخت کند در حالی که طبق قرار داد، چون شرکت خود اقدام به تعطیلی کرده بود، هر گونه پرداخت وجه برای روزهای تعطیل غیر قانونی محسوب میشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باتوجه به اینکه شرکت مدعی پرداخت کامل پول بود، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نامه ای به اورژانس کشور مکاتبه نمود و خواستار تعیین تکلیف شدیم و اورژانس کشور نیز در پاسخ اعلام کرد طبق مفاد قرداد و قانون پرداخت شود.
وی اظهار داشت: در فروردین ماه، پایگاه یاسوج به طور کامل تعطیل بود ولی گچساران از 14 فروردین فعال بود که در نهایت 14 اردیبهشت 99 مجدد بالگرد گچساران بعد از یک ماه فعالیت جهت تعمیر دورهای و تعویض قطعات به شرکت مربوطه فراخوانده شد در همین راستا جهت بالگرد یاسوج پیگیری هایی را انجام دادیم که بالگرد یاسوج مستقر شد.
جلیل ادامه داد: شرکت بر این عقیده بود که به علت کمبود بالگرد و نبود قطعات تنها یک بالگرد را به استان اختصاص دهد و بعد از مدت قانونی تعمیر 10 روزه، بالگرد گچساران را پیگیری نمودیم که اعلام کردند فعلا این بالگرد آماده نیست.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تاریخ 7 خرداد ماه99 همچنین از طرف سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با اورژانس کشور مکاتبه ای مبنی بر لزوم فعالیت مجدد اورژانس هوایی گچساران صورت گرفت و پیرو آن نیز نامه ای در تاریخ 17 خردادماه سالجاری، دکتر کولیوند؛ رئیس سازمان اورژانس کشور به پیوست نامه دکتر یزدانپناه، به شرکت هلیکوپتری ایران ارسال و پیگیر این مسئله شد.
وی افزود: همچنین در این راستا به همراه دکتر سرور؛ رئیس اورژانس هوایی کشور جلسه ای با مدیر عامل شرکت هلیکوپتری ایران برگزار نمودیم و تقاضای خود را اعلام کردیم اما با توجه به مشکلات موجود در خود شرکت و مشکل کمبود قطعات بالگردها اعلام نمودند که فعلا حضور بالگردها در استان مقدور نیست اما هیچ نامه رسمی مبنی بر تعطیلی پایگاه هوایی گچساران به صورت دائم نیز دریافت نکرده ایم.
جلیل در پایان با اشاره به اینکه چندین پایگاه اورژانس هوایی از جمله شهرکرد، بوشهر، جهرم، ارومیه و خراسان شمالی غیر فعال هستند، خاطر نشان کرد: کاپیتان قیاسی؛ رئیس شرکت هلیکوپتری ایران قول مساعد دادند که در اولین فرصت ممکن، در صورت آمادگی بالگردها نسبت به استقرار آن در استان اقدام کند.
انتهای پیام/82024