اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

جهان پساکرونا می تواند جهشی به سوی آگاهی و توانمندی باشد/نقش علوم شناختی در روشنگری جوامع در ایام کرونا

عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: در دوران کرونا تولید کنندگان اخبار با تمسک به نیاز افکار عمومی به اخبار، به سمت مخدوش سازی افکار عمومی رفته‌اند که در این میان علوم شناختی و کاربرد آن نقش بسزایی در روشنگری جوامع دارد.

جهان پساکرونا می تواند جهشی به سوی آگاهی و توانمندی باشد/نقش علوم شناختی در روشنگری جوامع در ایام کرونا

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در رابطه با کرونا و نقش علوم شناختی گفت: هابرماس می‌گوید: «هیچ‌گاه تا به امروز ما چنین آگاهی نسبت به جهل و اجبارمان در شرایط زندگی تحت شرایط نامعلوم نداشته‌ایم» کرونا با ترسیم نادانسته‌های ما و با به چالش کشیدن میزان توانمندی در مدیریت شرایط نشان داد دنیای پساکرونا می‌تواند جهشی به سوی آگاهی و توانمندی باشد.

*نقش علوم شناختی در روشنگری جوامع در ایام کرونا

وی افزود: در دوران کرونا لشکر شایعه‌سازان و تولیدکنندگان اخبار جعلی با تمسک به نیاز افکار عمومی برای دریافت اخبار و اطلاعات، به سمتی حرکت کردند که نگرانی، ترس، اضطراب و مخدوش سازی افکار عمومی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پی گرفته و در این میان علوم شناختی و کاربرد آن نقش به سزایی در روشنگری جوامع خواهد داشت.

رسانه‌ها با مددگیری از علوم شناختی می‌توانند به وظیفه آگاه‌سازی و اطلاع رسانی خود عمل کنند

شیروانی یادآور شد: رسانه‌ها یکی از منابعی هستند که با مددگیری از علوم شناختی می‌توانند به وظیفه آگاه‌سازی و ا‌‌طلاع‌رسانی مکفی خود عمل کنند. مکفی به این معناست که اطلاع‌رسانی نیز باید به اندازه‌ای باشد که در عین آگاهی‌بخشی، امنیت روانی مخاطبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برهم نزند؛ چراکه استرس و فشارهای روانی فراتر از آستانه تحمل، افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مستعد بروز بیماری‌های جسمانی می‌کند.

وی یادآور شد که رسانه‌ها باید مرز بین اطلاع‌رسانی آزاد و شفاف با اطلاع‌سرانی بارشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدانند و برای ادامه مسیر و مدیریت افکار عمومی از علوم شناختی مدد گرفته و سپس وارد میدان شوند.

عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: با ادامه وضعیت بحران پاندمیک جهانی و برای کنترل شیوع کووید 19 بسیاری از مردم در سراسر جهان در شرایط قرنطینه قرار گرفته‌اند. قرنطینه می‌تواند تأثیر روانی مخربی از جمله علائم استرس پس از رویداد، احساس خشم، ترس، افسردگی و سوءمصرف مواد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سبب شده و آشکار سازد. فقدان مایحتاج اولیه مثل آب، لباس ، غذا، اطلاع‌رسانی‌های ضعیف و کاهش توان مالی در دوره‌ پس از قرنطینه، همه از جمله مواردی هستند که به مدد علوم شناختی و توانایی‌های شناختی مانند توجه، تصمیم‌گیری، یادگیری و استدلال کردن باید به چالش کشیده شده و راه حل‌های جدیدی برایشان اتخاذ شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است جهان قبل از کرونا با جهان درگیر کرونا و همچنین پس از کرونا، تفاوت‌های فاحش و عمده‌ای دارد و راهکارهای قبلی در مواجهه با مصائب و مشکلات در دوره «پسا کرونا» جوابگو نخواهد بود.

شیروانی گفت: علوم شناختی و سایر علوم باید بسیج شوند و به این سوال مهم پاسخ دهند که «چطور سلامت روان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این شرایط حفظ کنیم»؟ با حفظ سلامت روان قادر خواهیم بود که قدم‌های موثری برای انطباق خود با شرایط جدید برداریم و جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جای بهتری برای زیستن خود و دیگران تبدیل کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول