اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

روابط راهبردی ایران و چین منافع کلیدی متقابل برای مردم دو کشور دارد

حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: نگاه به شرق یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی است و این در حالی است که علی‌رغم فشار‌های سیاسی و اقتصادی و تهاجمات فرهنگی، ایران به فکر روابط تجاری گسترده با کشور‌های مهمی همچون چین است.

روابط راهبردی ایران و چین منافع کلیدی متقابل برای مردم دو کشور دارد

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حزب موتلفه اسلامی با توجه به دیپلماسی حزبی در خصوص قرارداد ایران و چین بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نگاه به شرق یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، این در حالی است که علی‌رغم فشار‌های سیاسی و اقتصادی و تهاجمات فرهنگی، ایران به فکر روابط تجاری گسترده با کشور‌های مهمی همچون چین است.

نگاه راهبردی به شرق

نگاه راهبردی به شرق همواره در سیاست جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، این موضوع نشان دهنده آینده نگری ایران و دیدگاه استراتژیک نسبت به تحولات بین‌المللی است.

رابطه جمهوری اسلامی ایران با چین رابطه عمیق اقتصادی است که از گذشته این رابطه وجود داشته بعد از انقلاب هم ادامه دار شده و در آینده نیز گسترش پیدا خواهد کرد باتوجه به اینکه در چرخه تولید قرار گرفتن از ویژگی‌های مهم ایران و چین است.

مدافع ایران

چین در حوزه سیاسی و اقتصادی همواره مدافع خوبی برای ایران بوده از جمله، در آخرین نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی چین و روسیه تنها کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند، چین و روسیه در صحنه‌های مختلف و در برجام مدافع ایران بودند بنابراین رابطه سیاسی چین و ایران رابطه‌ای بسیار برجسته است.

باید به این نکته توجه داشت که روابط ایران با چین ارتقاء یافته است و چین برای رابطه با ایران سطح مشارکت جامع راهبردی را در نظر گرفته است، در این رابطه بحث مشارکت، راهبردی بودن و جامعیت مطرح است بنابراین چین برای مناسبات خود با سایر کشور‌های مختلف عناوینی را تعریف می‌کند.

تامین منافع ملی ایران

بدون‌تردید روابط راهبردی ایران و چین که منافع کلیدی متقابل برای مردم دو کشور دارد، واجد دشمنانی است که تمامی تلاش خود را برای شکست این مذاکرات و عدم موفقیت این سند به کار خواهند گرفت.

تامین منافع ملی ایران تنها اصل راهنمای وزارت امور خارجه در تدوین این سند راهبردی بوده است و مذاکرات با دقت و وسواس کامل صورت گرفته که ان‌شاء‌الله مردم ایران به زودی ثمره آن را مشاهده خواهند کرد.

عصبانیت آمریکا

امضای چنین اسنادی بین کشورها برای استحکام بیشتر روابط، متداول است و دولت ‌تروریست و غارتگر آمریکا از انعقاد چنین قراردادی میان ایران و چین عصبی و پریشان است. چرا که این سند همکاری، بیش از پیش نقشه این دولت جنایتکار در پروژه فشار حداکثری بر ایران را نقش بر آب خواهد کرد.

اهمیت این تفاهم‌نامه وقتی در چارچوب رویکرد «نگاه به شرق» مورد بررسی قرار گیرد بیشتر خواهد بود. پس از برجام و بالاخص پس از خروج ایالات متحده آمریکا از آن تقریبا روشن شد که هیچ حسن نیتی را از سمت طرف غربی در روابط با ایران نمی‌توان انتظار داشت. حتی کسانی که روزگاری بی‌پرده از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع می‌کردند به رفتار شدیدا ضدایرانی آمریکا در سه سال اخیر اذعان دارند.

ناتوانی غرب

اما اعتراف مهم‌تر آنها این است که کشورهای اروپایی نیز پس از خروج آمریکا از برجام نشان دادند که نه توان مقابله با خواست آمریکا را دارند و نه عزم و اراده‌ای برای ایجاد این توان. به دیگرسخن، غرب آن‌قدر برای روابط با ایران اهمیت قائل نبود و آن‌قدر در قبال ایران حسن نیت نداشت که تلاشی برای حفظ منافع ایران در چارچوب توافقی که خود روزگاری از آن به‌عنوان موفقیتی بزرگ یاد می‌کرد هم صورت نداد.

حزب موتلفه اسلامی اذعان دارد که رویکرد نگاه به شرق از یکسو پاسخی به این عدم حسن نیت است که تفاهم درازمدت راهبردی با چین می‌تواند بخشی از آن باشد و از سوی دیگر محملی است برای حفظ منافع ملی ایران و مقابله با تحریم‌هایی که کشورهای غربی عامل آنها هستند.

حزب موتلفه اسلامی اعتقاد دارد که به‌صورت طبیعی توسعه روابط چین و ایران به هیچ عنوان خوشایند واشنگتن نیست اما موضع‌گیری‌هایشان عقبه رسانه‌ای غرب درخصوص خبر تصویب پیش‌نویس تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و غرب، مورد دیگری را در اذهان زنده می‌کند و آن هم همکاری ایران و روسیه در جریان نبرد با ‌تروریست‌های تکفیری در سوریه بود.

حمایت کامل و جامع

حزب موتلفه اسلامی با حمایت کامل و جامع از این تفاهم بلد مدت معتقد است که ایران به‌صورت بالقوه این توانایی را دارد که جریان انرژی به سمت شرق را با همکاری چینی‌ها تضمین کند. علاوه‌بر این، ایران همانند چین درخصوص عدم دخالت قدرت‌های بزرگ در امور داخلی کشورها هم‌نظر و خواهان به‌وجود آمدن نوعی از نظام چندقطبی در دنیا است. کنار گذاشتن تمام قطعات این پازل نشان می‌دهد که جهت‌گیری حرکت ایران به سمت شرق کاملاًً درست و بجا بوده است.

شایعات مطرح شده از سوی جریان های ضد انقلاب در فضای مجازی و پخش خبرهای دروغ نسبت به محتوای این توافق حاکی از نگرانی دشمنان از نقش بر آب شدن نقشه های آنها برای فشار و براندازی نظام جمهوری اسلامی است. ملت ایران مطمئن باشند که ابعاد این توافق بر اساس حفظ مصالح ملی و استقلال کشور توسط نمایندگان مجلس بررسی و نهایی خواهد شد .

حسن نیت دولت و مردم چین

دولت و ملت چین در طول دوران تحریم های چند دهه اخیر آمریکا علیه ایران در کنار ملت ایران بود و از منافع و مواضع جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و هسته ای دفاع و حمایت می کرد و با بی توجهی به تحریمهای آمریکا به همکاری اقتصادی با ایران ادامه داده است و این نشان دهنده حسن نیت دولت و مردم چین در توافقات خود با دیگر کشورها به ویژه ایران است.

امیدواریم با سرمایه گذاری وسیع چین در ایران طبق این توافقنامه توسعه اقتصادی و تقویت مولفه های قدرت در کشور تضمین گردد و سیاست فشار حداکثری غرب علیه ایران را خنثی سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول