اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مشکلات موجود ناشی از نبود بانک اطلاعات پایه است/ دلیل اصلی فسادهای مالی و احتکار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مشکلات موجود در کشور ناشی از نبود بانک اطلاعات پایه است، گفت: اگرچه در حال حاضر طرح هایی برای تولید و عرضه مسکن دنبال می شود اما اگر اطلاعات به درستی در دسترس نباشد، خانه های ساخته شده به دست مصرف کننده اصلی نمی رسد.

مشکلات موجود ناشی از نبود بانک اطلاعات پایه است/  دلیل اصلی فسادهای مالی و احتکار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه پاشایی‌بهرام با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات، اظهار داشت: اداره هر کشور به اطلاعات پایه نیاز دارد زیرا بدون اطلاعات حتی مدیریت مناطق کوچک نیز میسر نیست، حال چگونه می‌توان بدون وجود جامعه اطلاعاتی و DATA BASE (دیتا بیس)کشوری به بزرگی ایران با 80 میلیون جمعیت را اداره کرد!؟

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمامی کشورهای دنیا ثبت اطلاعات الزامی است، افزود: شهروندان کشورهای اروپایی که در اداره امور خود به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند، ملزم به‌روزرسانی اطلاعات خود اعم از محل اسکان، دارایی و... هستند، در غیر این صورت از دریافت خدمات محروم می‌شوند.

وی با طرح این پرسش که در شرایطی که سامانه اطلاعاتی یکپارچه و دقیق در کشور وجود ندارد، چگونه خرید ارز، خودرو و... توسط دلالان ردیابی شود؟ تصریح کرد: به دلیل نبود اطلاعات دقیق از وضعیت اقتصادی مردم، یارانه‌ها به‌درستی توزیع نمی‌شود به‌طور مثال کمک معیشتی به حساب افراد متمول واریز اما برای برخی از کارگران واریز نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی از بزرگترین دلایل شکست طرح تحول سلامت را نبود اطلاعات دقیق دانست و متذکر شد: مشکلات موجود در کشور ناشی از نبود بانک اطلاعات پایه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها و نهادها در ارائه اطلاعات، ادامه داد: کدملی هر فرد باید  علاوه بر اینکه کد شناسایی باشد، به عنوان ابزاری برای مشخص کردن دارایی‌ها، درآمد و... افراد نیز قابلیت استفاده داشته باشد.

شفافیت نباید به آرای نمایندگان منحصر شود

وی با بیان اینکه شفافیت نباید به آرای نمایندگان منحصر شود، تصریح کرد: تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید به ثبت احوال و اسناد وصل شوند تا سامانه جامعی ایجاد و فعالیت‌های اقتصادی افراد قابل ردیابی و گردش مالی حساب‌ها قابلیت رصد داشته باشد.

پاشایی با بیان اینکه نبود سامانه جامع اطلاعات منجر به  فساد می‌شود، ادامه داد: از آنجایی که سامانه متمرکزی درباره دارایی و اطلاعات افراد در کشور وجود ندارد، برخی از سودجویان که در ادارات دولتی فعالیت می‌کنند به راحتی رشوه دریافت می‌کنند.

نبود سامانه جامع اطلاعاتی دلیل اصلی فسادهای مالی و احتکار

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، نبود سامانه جامع اطلاعاتی را دلیل اصلی فسادهای مالی و احتکار دانست و بیانت داشت: در صورت راه‌اندازی نظام اطلاعاتی می‌توان کالاهای وارداتی را در زنجیره تولید و واردات ردیابی کرد.

پاشایی، نبود سامانه اطلاعاتی را دلیل انبارهای مملو از خودروی بدون پلاک و خانه‌های خالی توصیف کرد و گفت: گام دوم انقلاب به معنای تغییر روش‌ها و ساز و کارها است، باید با طرح هر ایرانی یک کدملی، زمینه‌ای فراهم کرد که پاسخگوی مردم باشیم.

ضرورت استفاده از توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی استفاده کرد، یادآور شد: سلطان‌هایی که در حوزه ارز، خودرو مسکن سکه و... ایجاد شده است با ثبت اطلاعات در کشور تکرار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت نبود سامانه جامع اطلاعاتی افزایش حقوق نیز منجر به رشد تورم می‌شود، ابراز کرد: اگر چه در حال حاضر طرح‌هایی برای تولید و عرضه مسکن دنبال می‌شود اما در صورتی که اطلاعات به‌درستی در دسترس نباشد، خانه‌های ساخته شده نه تنها به دست مصرف‌کننده اصلی نمی‌رسد بلکه تنها جیب دلالان را پر  می‌کند، نتیجه این رویه پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقراست.

ارسال نامه‌ای به مرکز پژوهش‌ها درباره تدوین طرحی برای راه‌اندازی نظام جامع اطلاعاتی

پاشایی از ارسال نامه‌ای به مرکز پژوهش‌ها درباره پژوهشی جامع برای راه‌اندازی نظام جامع اطلاعاتی خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از پژوهش‌ها و هم‌اندیشی‌های لازم با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط با همکاری نمایندگان جوان مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که بناست محاسن و ایرادات این طرح را احصا کرده و پس از بررسی تجربه سایر کشورها و چکش‌کاری در اختیار ما قرار دهد، طرح مذکور به مجلس ارائه خواهد شد، تا زمینه اداره بهتر کشور و پیشگیری از فساد و ان‌شاءالله رضایتمندى مردم عزیزمان فراهم شود.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول