اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پنتاگون: ترکیه در سه ماه 3800 شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است

در جدیدترین گزارش پنتاگون آمده است که ترکیه در سه ماه اول سال جاری میلادی، با پرداخت پول و اعطای شهروندی، بین 3500 تا 3800 شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است.

پنتاگون: ترکیه در سه ماه 3800 شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کرد که در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ترکیه بین سه هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۸۰۰ شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد، این اولین گزارشی است که جزئیات اقدام ترکیه در اعزام مزدور به لیبی را که به تغییر مسیر جنگ لیبی کمک کرده، منتشر کرده است.

گزارش فصلی وزارت دفاع آمریکا در خصوص عملیات مبارزه با تروریسم در آفریقا می‌گوید که ترکیه با پرداخت پول و اعطای شهروندی، هزاران شبه‌نظامی سوری را به لیبی اعزام کرده است تا به همراه شبه‌نظامیان طرابلس علیه نظامیان «خلیفه‌ حفتر» مبارزه کنند.

برخلاف تعداد گزارش‌های متعدد مبنی بر ارتباط این شبه‌نظامیان با گروه‌های افراطی، در گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است که ارتش آمریکا هیچ‌گونه شواهدی پیدا نکرده که نشان دهد این مزدوران با گروه‌های داعش یا القاعده ارتباطی داشته باشند.

در این گزارش تأکید شده است که به احتمال خیلی زیاد، این شبه‌نظامیان با انگیزه‌های مالی ترغیب به مشارکت در عملیات ترکیه در لیبی شده‌اند و چندان به تفکرات و ایدئولوژی‌های آنها ارتباطی پیدا نمی‌کند.

این گزارش تنها سه ماهه اول سال جاری میلادی و تا پایان ماه مارس را پوشش می‌دهد و پنتاگون تأکید دارد که اعزام‌های ترکیه احتمالاً پیش از پیروزی‌های اواخر ماه می نیروهای طرابلس افزایش یافته است.

در این گزارش با استناد به گفته‌های فرماندهی آمریکا در آفریقا آمده است که ۳۰۰ شبه‌نظامی سوری تحت حمایت ترکیه اوایل ماه آوریل وارد لیبی شده‌اند و ترکیه همچنین تعداد نامعلومی از نظامیان ترکیه را در اولین سه ماهه سال به لیبی اعزام کرده است.

پارلمان ترکیه در ۱۲ دی ماه با اعزام نیرو به لیبی و ارسال کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی به دولت وفاق ملی (مستقر در طرابلس) موافقت کرد و از آن پس ترکیه در کنار اعزام نیروهای مستشاری خود، دست به آموزش عناصر مسلح در شمال سوریه برای نبرد در لیبی زده است و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تاریخ ۶ اسفند ۹۸، کشته شدن دو نظامی ترکیه در لیبی را تأیید کرد.

مداخله ترکیه در لیبی موجی از انتقادات کشورهای اروپایی را به همراه داشته است به طوریکه هفته گذشته، ضمن متهم کردن ترکیه به مداخله در لیبی گفت: «ما نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی را محکوم می‌کنیم. ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به لیبی آورده است و مداخله این کشور در لیبی غیرقابل قبول است».

پارلی تأکید کرد که طبق مستندات سازمان ملل، ترکیه همچنان شمار زیادی از شبه‌نظامیان سوری را به لیبی اعزام می‌کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است و هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. پارلمان طُبرُق در شرق لیبی که تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و خلیفه حفتر فرماندهی آنان را بر عهده دارد. در سوی دیگر لیبی دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور واقع شده که تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا است و سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد.

بحران لیبی با دخالت‌های طرف‌های خارجی و حمایت آنها از یکی از دو طرف اصلی این درگیری‌ها سبب شده پیچیدگی‌های تحولات لیبی شدت یابد.

بنا بر گزارش‌ها روسیه، مصر، امارات عربی متحده، فرانسه و برخی دیگر از حفتر حمایت ‌می‌کنند و ترکیه در کنار قطر و برخی دیگر از کشورها حامی دولت وفاق ملی هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول