اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نظر قزوه درباره طرح «هر کتابخانه یک محفل ادبی»

علیرضا قزوه گفت: تحقق شعار هر کتابخانه یک محفل ادبی باعث می‌شود در تمام شهرهای کوچک و حتی روستاها، شاهد ظهور و فعالیت جوانانی باشیم که می‌توانند بر فضای فرهنگی ادبی منطقه خود تأثیرگذار باشند.

نظر قزوه درباره طرح «هر کتابخانه یک محفل ادبی»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با واکنش اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

گسترش جریان اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان شبکه گسترده فرهنگی در سراسر کشور از موضوعات مورد توجه این نهاد برای راه‌اندازی این محافل هستند که دبیری آن را شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان بر عهده دارند.

نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها از مهم‌ترین اهداف درنظر گرفته شده برای این حرکت بوده است.

در دستورالعمل تدوین شده برای فعالیت محافل، اقداماتی چون استفاده از ظرفیت محفل‌های ادبی برای ساماندهی، ارتقاء و حمایت از بکارگیری فعالان ادبی در برنامه‌های کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی ادبی، تولید محتوا در زمینه ادبیات متعهد، آیینی و حوزه‌های حائز اهمیت و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و محافل ادبی آورده شده است.

همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای محفل ادبی (اعضاء ویژه و عادی)، برگزاری مسابقات ادبی مختلف و مشاعره، بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی برای توسعه کمّی و کیفی فعالیت‌های محفل (اطلاع‌رسانی گزارش جلسات در وبلاگ و...) و همکاری در تولید و نشر برنامه‌های محفل ادبی از دیگر اقدامات محافل برای دست‌یابی به اهداف هستند.

علیرضا قزوه، از شاعران کشورمان درباره راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگو با فارس گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل، توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند.

قزوه با اشاره به لزوم گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور گفت: ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به راه‌اندازی و تشکیل محافل شعری در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی اقدامی شایسته است که به درستی کشف و پرورش استعدادهای جوان شعری در شهرستان‌ها و پربار کردن اوقات فراغت آنها را هدف گرفته است و در همین مدت نیز تکاپوی خوبی میان جوانان شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادب عنوان کرد: ایشان بارها در دیدار با شاعران عنوان می‌کردند که «هرچه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، کم است و این سرمایه‌گذاری نتیجه خواهد داد»؛ چرا که در بسیاری عرصه‌ها از جمله سیاسی و نظامی هزینه می‌شود، اما طبیعتا ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد، اما حوزه شعر و ادب عرصه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن، اگرچه در دراز مدت، اما به نتیجه خواهد رسید.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: بر همین اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به درستی به این حوزه شعر و ادب که سرمایه ملی ماست، ورود پیدا کرد. اگرچه نهادها و دستگاه‌های دیگری چون حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند، اما آنها بیشتر به دنبال نخبه ‌پروری و مخاطبان نخبه هستند. اما ایجاد زمینه شناسایی و بیرون کشیدن چهره‌های مستعد در این حوزه، اقدام با ارزشی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آن را پی‌ریزی کرده است.

قزوه درباره همنشینی محافل ادبی و کتابخانه‌ها در این حرکت گفت: تحقق شعار هر کتابخانه یک محفل ادبی باعث می‌شود در تمام شهرهای کوچک و حتی روستاها، شاهد ظهور و فعالیت جوانانی باشیم که می‌توانند بر فضای فرهنگی ادبی منطقه خود تأثیرگذار باشند. این اقدام نهاد کتابخانه‌ها در پاسداری از فرهنگ و ادب کشور باید حمایت شود که یکی از مظاهر این حمایت تعیین تکلیف و افزایش میزان بودجه نهاد برای پیاده‌سازی اهداف متعالی خود در حوزه فرهنگ است.

وی در ادامه درباره ظرفیت‌های این محافل ادبی برای تقویت حوزه شعر و ادبیات دینی و آیینی گفت: حوزه شعر و ادب دینی و آیینی در کشور متولیان بسیاری دارد، اما تصور غالب در این نهادها و دستگاه‌ها از شعر و ادب دینی به موضوعاتی چون ماه محرم و رمضان محدود می‌شود. در حالی که گستره شعر و ادب دینی و آیینی بسیار گسترده ‌تر از این موضوعات است؛ موضوعاتی که اغلب مورد غفلت واقع شده است. بر همین اساس یکی از ظرفیت‌های خوب این محافل توجه به شعر و ادبیات دینی و آیینی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این پرده غفلت را کنار بزند. بر این اساس معتقدم که نهاد در حوزه شعر راهی را می‌رود که دیگران نرفته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول