اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گامی بلند برای توانمندسازی زندانیان گلستان/ بازپروری با چاشنی اشتغال و کارآفرینی

مدیران و مسوولان اداره کل زندان‌های استان گلستان در مسیری جدید به دنبال ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان زندانی با هدف تادیب، جهش تولید و عدم بازگشت به بزه هستند.

گامی بلند برای توانمندسازی زندانیان گلستان/ بازپروری با چاشنی اشتغال و کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، در دین مبین اسلام اساس و پایه هرگونه اقدامی بر پیشگیری و دست‌گیری است و برخورد و تنبیه آخرین و سخت‌ترین مسیری است که ناچارا برای حفظ قوام و انسجام جامعه اسلامی و تحقق اهداف آن جامعه مدنظر قرار می‌گیرد.

به همین منظور اسلام در برابر ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها ابتدا مسیر ارشاد و هدایت را در پیش گرفته و بر آموزش در خانواده، جامعه دوستان و اقوام و ... تاکید کرده و سپس بر تذکر، انذار و نهایتا یادآوری عواقب نامبارک اقدام نادرست تاکید کرده است، بنابراین برخورد و تنبیه آخرین راه پیش‌بینی شده برای تادیب کسانی است که از هیچ طریقی مسیر حرکت خود را اصلاح نکرده‌اند.

حتی دین مبین اسلام از همان صدر تاریخ خود در زمان پیامبر رافت و مهربانی با زندانیان و حتی افزایش توانمندی و مهارت آنها را در دستور کار خود قرار داد و امروز نیز هم از توان و مهارت زندانیان برای آموزش به سایر زندانیان و هم از توان خارج از مجموعه زندان برای افزایش توانمندی و مهارت محبوس شدگان در زندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، مهارتی، اخلاقی، علمی و ... بهره برده می‌شود.

حال سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در ادامه همین مسیر سال‌هاست در تلاش برای ارتقای سطح توانمندی و مهارتی زندانیان بوده و در سال‌های اخیر به ویژه در سال جهش تولید به دنبال ایجاد اشتغال و تولید بیشتر با استفاده از توان زندانیان است که به همین منظور در سراسر کشور جلساتی را با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای رسیدن به این هدف برگزار می‌کند که در همین راستا جلسه‌ای با حضور معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌ها، رئیس اداره فرهنگی و تربیتی و مدیر روابط عمومی و اشتغال اداره کل زندان‌ها و امور اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان، تعدادی از کارآفرینان برتر و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، مدیر و کارشناس فرهنگی مرکز آموزش جهاد دانشگاهی شهرستان گنبدکاووس در اداره زندان شهرستان گنبدکاووس تشکیل شد.

* بازپروری زندانیان رسالت زندانهاست/ درآمد ثابت و پایدار بازدارنده بزهکاری است

معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان گلستان در این جلسه با اشاره به اینکه ما در زندان‌ها تکالیفی غیر از زندانبانی نیز بر عهده داریم، اظهار کرد: ما رسالتمان در کنار نگهداری از زندانیان در حوزه بازپروری تعریف شده و باید با قوت بیشتری در این بخش تکاپو داشته باشیم.

ابوالفضل بزازان با بیان اینکه براساس پایش ما ظرفیت‌های بسیار بالایی در میان مددجویان ما در زندان‌ها وجود دارد، افزود: بسیاری از مددجویان ما در حوزه‌های مختلف هنری و مهارتی در زمره استادکاران، هنرمندان و طراحان برتر قرار دارند که می‌توان از آنها در راستای اشتغالزایی کمک ویژه‌ای گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت فعالان اقتصادی و کارآفرینان در راستای ایجاد اشتغال در زندان‌ها استفاده کرد، خاطرنشان کرد: از مددجویان موسوم به بند باز نیز می‌توان در زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌های اشتغالزایی زندان در راستای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

معاون سلامت ، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان گلستان با اشاره به اینکه عدم اشتغال برای افراد آزاد شده از زندان یکی از مهم‌ترین علت‌های بازگشت افراد به سمت بزهکاری است، ادامه داد: انتظار ما از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و فرهنگی ایجاد بستر مناسب اشتغالزایی با درآمد ثابت و پایدار برای افراد آزاد شده است.

* خاکریز جنگ به بخش اقتصادی رفته است/ آیت‌الله رئیسی درب‌های زندان را به روی کارآفرینان باز کرد

فعال اقتصادی و کارآفرین گلستانی نیز در این نشست با ارائه پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی صندوق خیرین اشتغالزا در زندان‌ها، تاکید کرد: امروز وظیفه همه ماست با نگاهی رو به جلو برای تحقق جهش تولید با محوریت افراد محروم و مستضعف به ویژه مددجویان زندان گام برداریم.

بای با بیان اینکه امروز جنگ فقط نوع و خاکریزش عوض شده است، تصریح کرد: امروز جنگ ما در فضای اقتصادی و موسوم به جنگ تولید است که تنها با توسعه فناوری و نگاه دانش‌بنیان محقق خواهد شد که به همین منظور با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی در این راستا گام برداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه حضور آیت‌الله رئیسی موجب باز شدن درب‌های زندان به روی فعالان اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینان شد، اضافه کرد: متاسفانه در مدت زمان طولانی یک گنج بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی در زندان‌ها مغفول مانده بود.

فعال اقتصادی و کارآفرین گلستانی با اشاره به اینکه رسالت زندان امروز تقویت «ای کیو» زندانیان است، افزود: امروز زندانیان «آی کیو» بالایی دارند اما در حوزه توانمندی‌های فردی و اجتماعی دچار اختلال هستند.

* آمادگی برگزاری 700 دوره آموزشی برای مددجویان زندانی/ تدوین طرح جامع فرهنگی زندان‌بانی و تادیب

مدیر مرکز آموزش جهاد دانشگاهی گنبدکاووس با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 700 دوره مصوب آموزشی تعریف شده در مجموعه آموزشی جهاد دانشگاهی را برای ارائه به مددجویان زندانها در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: هر دوره جدیدی نیز که لازم باشد برای توانمندسازی مددجویان زندان تعریف کنیم قطعا این کار را با همکاری معاونت آموزش جهاد دانشگاهی انجام خواهیم داد.

علی‌اکبر تیموری با بیان اینکه نظر بنده این است که برای توانمندسازی و اشتغالزایی نباید به دنبال مشاغل بزرگ و سنگین برویم، افزود: باید با ایجاد مشاغل کوچک و سپس شبکه‌سازی در این مسیر هم بر سرعت کار اضافه کنیم و هم بهره‌روی را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه واحد فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز آماده تهیه و تدوین یک طرح جامع فرهنگی و ارائه پیوست فرهنگی برای زندان‌بانی و فعالیت پرسنل زندان، فعالیت تامینی و تادیبی، اقدامات مدیریت فرهنگی زندان، فعالیت‌های زندانیان و حتی خانواده آنها می‌باشد، ادامه داد: قطعا در راستای تحقق اهداف این جلسه با تمام توان در کنار مدیران و مسوولان اداره کل زندان‌های استان خواهیم بود.

* ایجاد استودیوی تلویزیونی در زندان‌های گلستان/ ضرورت پژوهش و بازخوردگیری از اقدامات اصلاحی

مدیر فرهنگی اداره کل زندان‌ها و امور تامینی و تربیتی استان گلستان از ایجاد استودیوی تلویزیونی مستقل در اداره زندان گنبدکاووس خبر داد و گفت: این استودیو به صورت مرتب اقدام به تهیه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، هنری و تربیتی ویژه مددجویان زندان می‌کند.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه از ایده‌های جدید در حوزه اشتغال استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: سوله‌های بزرگ و خوبی برای حرفه‌آموزی مددجویان داریم که البته فعلا به دلیل بیماری کرونا غیرفعال شده است.

وی با درخواست از جهاد دانشگاهی برای انجام پژوهش و تحقیقات روشمند در حوزه دلایل بزهکاری و روش‌های پیشگیری موثر و تربیتی، اضافه کرد: در حوزه بازخوردگیری از فعالیت‌های فرهنگی و اصلاحی در زندان‌های استان گلستان نیز نیازمند همکاری مجموعه‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی هستیم.

گفتنی است در پایان این نشست افراد حاضر از عرصه‌های اقتصادی و ظرفیت‌های تولیدی اداره زندان گنبدکاووس در راستای ایده‌پردازی برای اشتغال آفرینی بازدید کردند.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول