اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بلاتکلیفی پرونده «مسکن مهر» لرستان/ وعده وزیر ابتر می‌ماند؟

آمارها و شواهد موجود نشان می‌دهد صدها واحد نیمه‌تمام و تحویل شده مسکن مهر در لرستان هنوز در بلا تکلیفی به سر می‌برند، با وجود آنکه وزیر راه و شهر سازی در مصاحبه‌ای عنوان کرده که امسال پرونده مسکن مهر در کشور بسته می‌شود اما با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد این وعده در لرستان محقق نخواهد شد.

بلاتکلیفی پرونده «مسکن مهر» لرستان/ وعده وزیر ابتر می‌ماند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مسکن مهر که در دولت نهم ابتدا با هدف ساخت خانه‌های رایگان کلنگ‌زنی شد و پس از آن بنا بود با دریافت وجوهی محدود از متقاضیان ساخته شود و غم خانه به دوشان به پایان برسد اکنون و پس از گذشت ۱۲ سال سرنوشت تعداد قابل توجهی از آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دولت از یک سو با واحدهایی روبه‌روست که هنوز هیچ متقاضی برای آنها پیدا نشده و از سوی دیگر با واحدهای نیمه‌کاره و دارای مشکل حقوقی مواجه است و همین موارد سبب شده پرونده مسکن مهر همچنان باز باشد.

فارغ از نیمه‌کاره ماندن تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر اما سایت‌های تکمیل شده در استان لرستان نیز با مشکلات و معضلات روبنایی مانند فضای آموزشی، فرهنگی و فضای سبز مواجه هستند و همین سبب شده زندگی کردن در این واحدها برای ساکنان دشوار باشد.

 بسیاری از کارشناسان و فاعلان این حوزه معتقد هستند مسکن مهر عملاً نتوانسته مشکل تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد را حل کند و با افزایش قیمت‌های اخیر، خود به محلی برای دلالی و افزایش نرخ‌ها بدل شده است.

 با وجود تمام ابهامات باقی‌مانده و خلف وعده‌هایی که در سال‌های گذشته برای به پایان رسیدن مسکن مهر صورت گرفته، اما دولت این‌بار اعلام کرده که پرونده واحدهای مسکن مهر در کشور تا امسال(آبان ماه) به اتمام می‌رسد، وعده‌ای که بعید است نه‌تنها در لرستان بلکه در دیگر مناطق نیز تحقق پیدا کند.

واحدهای مشکل‌دار مانع تحقق وعده وزیر

رییس اداره اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان در خصوص وعده وزیر مبنی بر اتمام پرونده مسکن مهر تا پایان تیرماه عنوان می‌کند: احتمالاً اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های بدون عارضه و مشکل حقوقی است، زیرا یک سری از پروژه‌های مسکن مهر یا دارای مشکل حقوقی هستند، یا از پیشرفت مناسبی برخوردار نبوده و یا اینکه بدون متقاضی هستند.

محمد علوی کیا می‌گوید: واحدهایی که مشکل حقوقی دارند باید روال حقوقی آنها طی و در محاکم قضایی تعیین تکلیف شوند.

 

وی با بیان اینکه یک سری از واحدها هم که فاقد متقاضی است و قرار است در قالب طرح اقدام ملی تعیین تکلیف و از مسکن مهر خارج شوند، اظهار می‌کند: تعدادی از واحدها نیز مربوط به خانواده کمیته امداد و بهزیستی است که به دلیل اینکه توان پرداخت سهم آورده را ندارند از پیشرفت کندی برخوردار هستند.

تکمیل 90 درصد از واحدهای بدون عارضه

به گفته رییس اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان 90 درصد پروژه‌های بدون عارضه تکمیل شده و تعدادی از واحدها یعنی حدود 248 واحد نیز تا پایان تیر ماه افتتاح می‌شود.

 علوی کیا با بیان اینکه 42 هزار واحد مسکن مهر دولتی و خود مالک در استان وجود دارد، عنوان می‌کند: از این تعداد بالغ‌بر 40 هزار واحد تحویل و حدود دو هزار و 200 واحد عارضه دار وجود دارد.

وی بیان می‌کند: پروژه‌های سه‌جانبه مسکن مهر در استان از شرایط خوبی برخوردار بودند. عمده مشکل ما مربوط به پروژه‌های خود مالک است که سبب شده پرونده مسکن مهر در لرستان عقب بیفتد.

وضعیت واحدهای مسکن مهر در شهرستان‌ها

این مقام مسوول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های مسکن مهر در شهرستان‌های استان اشاره و می‌گوید: در خرم‌آباد به‌جز تعدادی از واحدهای تعاونی آموزش‌وپرورش که حدود دویست تا سیصد واحد هستند و حدود 300 واحد نیز که مربوط به تعاونی ارتش است. پرونده مسکن مهر بسته شده است.

علوی کیا می‌افزاید: در بروجرد نیز به‌جز واحدهای تعاونی دانشگاه آزاد که حدود 77 واحد هستند و تعاونی هیئت‌های مذهبی که 52 واحد است مابقی پروژه‌های مسکن مهر یا تکمیل یا در شرف تکمیل است.

 

به گفته وی پرونده مسکن مهر در دورود و ازنا تکمیل شده و تنها در شهرستان ازنا 72 واحد فاقد متقاضی داریم، پرونده مسکن مهر در الشتر نیز بسته شده است.

رییس اداره اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان ادامه می‌دهد: در الیگودرز فاز یک تکمیل و در فاز دوم با 576 واحد بدون متقاضی مواجه هستیم که قرار است در قالب طرح اقدام ملی واگذار شود، در پل‌دختر نیز از 624 واحد تنها 40 واحد باقیمانده است.

علوی کیا می‌گوید: پرونده مسکن مهر در کوهدشت تمام و در نورآباد نیز جز دو پروژه 105 و 51 واحدی که مشکل حقوقی دارند مابقی تکمیل شده‌اند.

به گفته وی پرونده واحدهای مسکن مهر سه جانبه که مشکل حقوقی ندارند طبق گفته وزیر تا شهریور بسته می‌شود.

نوسانات قیمت و ناتوانی متقاضیان در پرداخت سهم آورده

 

رییس اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان در مورد علت مختومه نشدن پرونده مسکن مهر توضیح می‌دهد: تورم و ناتوانی متقاضیان در تأمین آورده مورد نیاز، نوسانات قیمت، نبود زمین در استان هزینه‌های سرسام‌آوری را برای انجام خدمات زیر بنایی در سایت‌های جانمایی شده حاشیه شهرها به متقاضیان تحمیل کرد و همین خود موجب شد که کار در مسکن مهر با چالش مواجه شود.

علوی کیا ادامه می‌دهد: از طرفی قیمت ثابت تعیین‌شده برای ساخت مسکن مهر برای استان‌هایی مانند لرستان به دلیل وضع درآمدی مردم بالا بود، تورم حاکم در کشور نیز از دیگر مواردی بود که پیمانکاران را با چالش مواجه کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات سایت‌های مسکن مهر در استان اشاره و می‌گوید: دستگاه‌های متولی در این سایت‌ها در ارائه خدمات روبنایی مانند فضاهای فرهنگی، آموزشی و فضای عملکرد مطلوبی نداشتند.

بلاتکلیفی مسکن مهر

یک فعال بازار مسکن نیز با بیان اینکه مسکن مهر در سال‌هایی کلید خورد که ایران بیشترین نفت روزانه را در بالاترین قیمت ممکن به فروش می‌رساند، عنوان می‌کند: در ابتدا و با تزریق این پول به طرح مسکن مهر، عملاً کار با سرعت بالایی آغاز شد اما در سال‌های بعد و همزمان با کاهش درآمدهای نفتی به دنبال اوج‌گیری تحریم‌ها و کاهش قیمت جهانی، سرعت پیگیری ساخت مسکن مهر نیز کاهش پیدا کرد.

 

حسن رشنو می‌گوید: حالا و با گذشت بیش از یک دهه بسیاری از واحدهای مسکن مهر نیمه‌کاره و بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند، این در حالی است که هر روز بر قیمت مسکن افزوده و اقشار ضعیف توان ساخت و خرید یک واحد پنجاه متری را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه دولت فعلی مسکن مهر را به حال خود رها کرد زیرا به این طرح علاقهٔ نداشت و همین سبب شد که واحدهای مسکن مهر وضع مطلوبی نداشته باشند.

این فعال بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت‌های خود در حاشیه بودن مسکن مهر، بود تأسیسات و زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای زندگی مانند تلفن، مدرسه، بیمارستان، مسجد، فضای سبز را از جمله مشکلات مسکن مهر در استان عنوان و می‌گوید: اگر در ساخت مسکن مهر بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار می‌گرفت بدون شک نتایج بهتری حاصل می‌شد.

رشنو معتقد است؛ اگر دولت برنامه‌ریزی و تلاش خور را بر تکمیل و رفع موانع پیش روی مسکن مهر متمرکز می‌کرد بدون شک نتابج بهتری حاصل و تعداد بیشتری از مردم صاحب‌خانه می‌شدند.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/ 85025/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول