اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

بررسی نوسانات «دلار» از اول انقلاب تاکنون

اولین رشد نجومی قیمت دلار در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی رخ داد که نرخ یک رقمی دلار را سه رقمی کرد دولت اصلاحات نیز تا قبل دولت روحانی رکورددار افزایش قیمت ارز بود که دولت بعدی این طیف توانست همه رکوردها را جابه جا کند.

بررسی نوسانات «دلار» از اول انقلاب تاکنون

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی ستاری فعال اجتماعی و رسانه ای هرمزگان در یادداشتی آورده است: این روزها قیمت ارز اسب چموشش را زین کرده است و با تمام سرعت به سمت افزایش می تازد تا جایی که در جدید ترین قیمت ثبت شده قیمت دلار به بیش از 23هزار تومان رسیده است، موضوعی که شاید سه سال پیش به ذهن هیچ کس خطور نمی‌کرد.

قیمت دلار در ایران طی سالیانی که از انقلاب تاکنون گذشته است فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است اما هیچ گاه در این حد دارای نوسان نبوده است که به این حد افزایش برسد.

آخرین سال قرن سیزدهم شمسی حاکی از بدترین روزهای ارزی برای مردمی است که حتی اگر قوت غالبشان وارداتی نباشد و ربطی به دلار آمریکا هم نداشته باشد با  بالا و پایین شدن قیمت دلار بالا می‌رود و دیگر پایین نمی‌آید که البته برخی پیش‌بینی‌ها نوید روزهای سخت‌تر از این را هم می‌دهد که باید دید مجلس یازدهم که پرچمدار مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب است می‌تواند نوشدارویی برای این بیماری مهلک ارزی تجویز کند یا نه؟

برای درک بهتر موضوع بهتر است نگاهی به نوسانات ارزی طی سالیانی که گذشته است بندازیم.

در ابتدای انقلاب با وجود وضعیت نامناسبی که بر کشور حاکم بود و کشور هنوز به ثبات نرسیده بود و از طرفی هم با حمله صدام وضعیت از هر حین بحرانی شده بود اما شاهد نوسانات ارزی بالایی نبودیم و از سال 57 تا 59 نرخ دلار در بازار رسمی 7 تومان بود که در سال‌های 60 تا 62 به حدود 8 تومان رسید.

روند افزایشی یک تومانی دلار در سال بعد هم ادامه پیدا کرد و به 9 تومان رسید اما سال 64 شاهد پایین آمدن یک تومانی قیمت دلار در نرخ رسمی بانک مرکزی بودیم که به 8 تومان رسید این روند کاهشی ادامه پیدا کرد تا اینکه تا سال 67 به 6 تومان رسید یعنی 4 سال در کشور شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. 

سال 68 دوباره افزایش یک تومانی قیمت دلار را داشتیم اما سال 69 دوباره کاهش یافت و به 6 تومان رسید که این نرخ در سال 70 ثابت بود، 

سال آخر دولت اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شاهد اولین جهش بالای نرخ دلار در کشور بود و در سال 71 به یکباره بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را از 6 تومان به 145 تومان افزایش داد سالهای 72 و 73 هم روند افزایشی داشت تا به 175 تومان رسید.

نرخ 175 تومانی دلار تا سال 80 یعنی سال آخر دولت اول سید محمد خاتمی بدون نوسان بود اما قیمت دلار بین بازار رسمی و آزاد تفاوت‌های بسیاری داشت.

 از سال اول دولت دوم اصلاحات دوباره نوسانات ارزی نجومی شد و از سال 81  یکباره با افزایش نرخ دلار روبرو شدیم تا جایی که نرخ دلاری که در سال 80، 175 تومان بود با طی کردن روندی صعودی به 828 تومان در سال 84 رسید.

روند افزایشی قیمت دلار از آن پس پایین نیامد و تا سال 91 مرز 1200 تومان را هم رد کرد.

دولت یازدهم به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی در سال 92 تحت عنوان تدبیر و امید با شعارهای اقتصادی و انتقاد به نوسانات ارزی روی کار آمد اما او هم نتوانست قیمت ارز را کنترل کند و قیمت دلار تا پایان دولت یازدهم از 1200 تومان به بالای 3 هزار تومان رسید.

در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بحث بر روی قیمت ارز بالا بود و تیم انتخاباتی دولت فعلی با تلقین این مسأله به مردم که اگر فلانی بیاید دلار 5 هزار تومان می شود پیروز انتخابات شدند و بسیاری از مردم که در این سال‌ها شاهد افزایش فشار اقتصادی با افزایش قیمت دلار بودند از هول حلیم به دیگ افتادند تا حداقل وضعیت از اینکه هست بدتر نشود؛ اما قیمت ارزی بی‌محابا و بی‌سابقه تاخت و تا مرز 14 هزارتومان را هم در نوردید و موجب تولد دلار جهانگیری به قیمت 4 هزار و 200 تومان شد که طبق اظهارات جدید ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی سابق، هیچ نظر کارشناسی در تعیین این نرخ لحاظ نشده بود و قیمتی کاملا سلیقه‌ای اعلام شد.

اما امروز ارز به بیش از 25 هزار تومان رسیده است اتفاقی که شاید حتی در نیم قرن آینده هم نباید می‌افتاد اما ظرف 4 سال با رشد نجومی قیمت دلار روبرو بودیم. مسئله ای که گرچه خیلی‌ها را خانه خراب کرد اما بسیاری از مرفهین را منتفع و به سودهای کلان رساند.

صحبت های اخیر رئیس جمهور در مورد مالکیت ارز توسط دولت شاید خیلی‌ها را متاسف کند چون دولتی که از مردم است باید برای رفاه آن‌ها تلاش کند نه با افزایش عامدانه قیمت دلار دست در جیب آن‌ها کند.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول