اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

ماجرای قرارداد میلیاردی برای اصلاح یک تصفیه‌خانه/ ابهام در پایش زیست‌محیطی!

اصلاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان که گفته می‌شد جزو پیشرفته‌ترین‌ها در ایران است، به قرارداد میلیاردی با پیمانکار بخش خصوصی رسیده و همچنان ابهام در پایش زیست‌محیطی آن و تناقض در گفته‌های مدیران امر وجود دارد!

ماجرای قرارداد میلیاردی برای اصلاح یک تصفیه‌خانه/ ابهام در پایش زیست‌محیطی!

خبرگزاری فارس سمنان- مرتضی مزینانی: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان که گفته می‌شود یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های صنعتی در ایران است، این روزها یکی از خبرسازترین سوژه‌های استان سمنان بوده و فعالان زیست‌محیطی درباره رعایت نشدن استانداردهای زیست‌محیطی در آن ابراز نگرانی می‌کنند.

بنا به مستندات موجود، پساب شهرک صنعتی سمنان بدون تصفیه در محیط‌زیست رها می‌شود و مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان هم می‌گوید: «تصفیه ناقص در این تصفیه‌خانه انجام می‌شود و تصفیه‌خانه راهبری صحیحی ندارد. آزمایشگاه کنترل خروجی واحدهای صنعتی به مرکز مشخص‌شده در شهرک اصلاً وجود ندارد».

امیر عبدوس به فارس گفت: «تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان، خروجی واحدها را پایش نمی‌کند که بر اساس استاندارد پذیرنده تصفیه‌خانه شهرک است یا خیر و همه این عوامل و در مجموع راهبری ناقص توسط شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان باعث شده تا تصفیه‌خانه به‌درستی کار خود را انجام ندهد و تصفیه به‌درستی صورت نگیرد».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان هم تأکید می‌کند که «پساب شهرک صنعتی سمنان هم‌اکنون خارج از حد مجاز و استاندارد است. راهبری خروجی تصفیه‌خانه طبق قانون به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان سپرده شده است و مشکلاتی در این بخش وجود دارد».

اما پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان، «علی‌رضا احسانی»، مدیر شهرک صنعتی منطقه سمنان با تحریریه خبرگزاری فارس استان سمنان تماس گرفت و گفت‌وگویی بین خبرنگار فارس و او انجام شد که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

نکات جالبی در این گفت‌وگو مطرح شده است که امروز باید مدنظر قرار گیرد؛ ازجمله تناقض‌هایی که بین سخنان مدیر شهرک صنعتی منطقه سمنان و مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان درباره روند پایش تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان وجود دارد و البته واگذاری کار ارتقای وضعیت تصفیه‌خانه به یک پیمانکار که رقم قابل‌توجهی نیز برای این پروژه دریافت خواهد کرد؛ بخوانید:

۳۰۰ واحد به شبکه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان متصل هستند

فارس: با سلام و سپاس از حساسیت شما برای پاسخگویی به افکار عمومی. درباره تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان، روند احداث و بهره‌برداری و شرایط امروز توضیحاتی بفرمایید تا وارد بحث اصلی شویم.

احسانی: با سلام و ممنون از پیگیری‌های شما. تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان در سال 1381 افتتاح شده و ۳۰۰ واحد صنعتی و خدماتی هم به شبکه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان متصل هستند.

ورودی استاندارد تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان باید دو هزار و خروجی آن هم ۲۰۰ باشد؛ یعنی مواد آلاینده باید به ۱۰ درصد برسد.

فارس: اما امروز این آلایندگی بسیار بیشتر بوده و در محیط‌زیست رها می‌شود؛ قبول دارید؟

احسانی: محیط پذیرنده این فاضلاب، درخت‌های اکالیپتوسی است که بین جاده سمنان به دامغان و دامغان به سمنان کاشته شده است.

بخشی از مصرف این پساب هم در قسمت شمالی شهرک صنعتی سمنان، از ضلع پایین است که خروجی فاضلاب برای آبیاری آن استفاده می‌شود.

با ۵۰ درصد ظرفیت، فاضلاب تصفیه می‌شود

فارس: چرا از ظرفیت مطلوب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان استفاده نمی‌شود؟

احسانی: ظرفیت ورودی تصفیه‌خانه دو هزار و 400 مترمکعب و ورودی آن یک هزار و 200 مترمکعب است؛ یعنی با ۵۰ درصد ظرفیت، فاضلاب تصفیه می‌شود.

فارس: روند مصرف پساب تصفیه‌شده چگونه است؟

احسانی: ۲۰۰ مترمکعب از پساب تصفیه‌شده برای مصارف صنعتی استفاده و یک هزار مترمکعب صرف آبیاری فضای سبز می‌شود؛ یعنی فاضلاب پرتی در این شهرک نداریم.

دو هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز ورودی تصفیه‌خانه است و به خاطر کمبود منابع آبی که وجود دارد، کل پساب واحدهای صنعتی را تصفیه می‌کنیم و برای فضای سبز استفاده می‌شود.

خروجی تصفیه‌خانه پایش آنلاین می‌شود

فارس: مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان مدعی است که خروجی تصفیه‌خانه پایش نمی‌شود و نظارت صحیحی بر روند کار وجود ندارد.

احسانی: خروجی تصفیه‌خانه پایش آنلاین می‌شود. محیط‌زیست به‌صورت آنلاین خروجی آن را چک می‌کند.

یک سری مشکلات در زمینه خروجی تصفیه‌خانه این اواخر وجود داشته که خود محیط‌زیست به‌طور مستقیم نظارت و پیگیری می‌کند تا طبق استانداردها باشد.

این مسأله به‌صورت روزانه توسط نماینده محیط‌زیست پایش می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی به آن میانگین استاندارد برسیم؛ ولی این فاضلاب آن‌قدر نیست که آلایندگی خاصی ایجاد کند و هیچ آسیبی به فضای سبز نرسیده است.

یک بخش از فاضلاب‌ها خارج از رنج بود!

فارس: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان که به‌نوعی مافوق شما هم هستند، این آلایندگی و آسیب به محیط‌زیست را قبلاً تأیید کرده‌اند.

احسانی: یک بخش از فاضلاب‌ها خارج از رنج بوده که شرکت خدماتی هم پیمانکار تخصصی‌اش را به کار گرفته و در حال اصلاح سیستم است تا به استاندارد مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد.

تصفیه‌خانه فاضلاب چیزی نیست که ما بخواهیم لاپوشانی و کتمان کنیم. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، یک متر یا دو متر آب نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم تا کسی نبیند.

راهبری را واگذار کرده‌ایم

فارس: بالأخره الآن هم دیده شده و تصاویر و فیلم‌هایش موجود است. گفته می‌شود مشکل هم از شرکت خدماتی شهرک صنعتی است. چرا روی این شرکت نظارت صحیحی وجود ندارد؟

احسانی: با توجه به قانون واگذاری مالکیت شهرک‌های صنعتی که در سال 1387 مصوب شده، ما تصفیه‌خانه و راهبری شهرک صنعتی را به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان واگذار کرده‌ایم.

این قانون برای سال 1387 است و تا زمانی که تشریفات آن انجام شود و ابلاغ آن در شرکت شهرک‌های صنعتی شکل بگیرد، مدتی طول کشید و از خردادماه سال 1394 راهبری شهرک صنعتی به شرکت خدماتی واگذار شده است.

فاضلاب در همه شهرک‌ها تصفیه می‌شود

فارس: به‌هرحال امروز الزامات زیست‌محیطی درباره این تصفیه‌خانه رعایت نمی‌شود.

احسانی: ما هر پروژه‌ای که بخواهیم انجام دهیم، ابتدا ارزیابی زیست‌محیطی آن را انجام می‌دهیم و بعد آن پروژه اجرایی می‌شود.

قضیه پساب واحدهای صنعتی هم که همیشه یکی از اولویت‌های ما بوده و شهرک‌های اصلی استان سمنان ازجمله ایوانکی، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود در کشور رتبه اول را در زمینه احداث تصفیه‌خانه‌ها دارند.

فاضلاب در همه شهرک‌ها تصفیه می‌شود؛ چون استفاده بهینه از آن لازم است.

فارس: یعنی شما مدعی هستید پایش هم دقیق انجام می‌شود؟

احسانی: اینکه گفته‌شده تصفیه‌خانه پایش نمی‌شود، را با تجهیزاتی که آنجا نصب‌شده طی بازدیدی می‌توانید مشاهده کنید و توضیح می‌دهیم که پایش به چه صورت انجام می‌شود.

فیلم‌ها را هم دیده‌ام. درباره اشکالات بخشی از تصفیه‌خانه هم باید گفت که اخیراً مشکلی برای یکی از لاگون‌های تصفیه‌خانه شهرک ایجاد شده که الآن هم با هماهنگی محیط‌زیست اصلاحات انجام می‌شود.

نمایندگان محیط‌زیست در جریان قرار دارند

فارس: پس مشکل وجود دارد و پساب تصفیه‌نشده وارد محیط‌زیست می‌شود.

احسانی: بله. بر اثر وقوع این مشکل، خروجی پساب شهرک صنعتی سمنان خارج از استاندارد شده است.

این خروجی باید ۲۰۰ باشد؛ ولی بیشتر از این است؛ اما خود شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان، پیمانکاری را گرفته و اصلاحات را انجام می‌دهد.

نمایندگان محیط‌زیست هم در جریان قرار دارند.

فارس: این اصلاحات تا چه زمانی انجام می‌شود؟

احسانی: در بازه زمانی کوتاه‌مدتی که مشخص شده، این اصلاحات باید انجام شود. فاضلاب خروجی باید به رنج استاندارد مدنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست برسد.

اما اینکه عنوان شد که ما محل دفع فاضلاب را عوض کردیم تا پنهان کنیم و دیده نشود، چیزی نیست که واقعیت داشته باشد.

بخش خارج از استاندارد بودن این پساب‌ها با هماهنگی انجام‌شده در کوتاه‌مدت اصلاح می‌شود.

جلساتی با محیط‌زیست داشتیم و جلسات مشترکی هم در فرمانداری سمنان برگزار شد که طرف‌های شرکت خدماتی، شرکت شهرک‌های صنعتی و محیط‌زیست استان سمنان حضور داشتند و با هماهنگی این اقدام انجام می‌شود.

فارس: ما هم چنین ادعایی نداشته‌ایم و از شما می‌شنویم؛ اما فعلاً این پساب پای درختان روان است.

احسانی: این شبکه از قبل به خط انتقال شبکه آبیاری فضای سبزی که با تصفیه پسماند انجام می‌شود، متصل بوده و برای امسال نیست.

سالیان سال است که این کار انجام می‌شود و هم در قسمت شمالی و قسمت بین دو جاده با همین فاضلاب آبیاری می‌شود.

شرایط همواره به همین صورت بوده و تغییری در محیط پذیرنده انجام نشده و همیشه به همین روال بوده است.

محیط‌زیست هم اخطار داده و هم شکایت کرده است

فارس: برای اصلاح راهبری تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان برنامه‌ای ندارید؟

احسانی: راهبری تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان با شرکت خدماتی است و محیط‌زیست به این شرکت اخطار داده و شکایت هم کرده است.

ما سعی‌مان بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، یعنی در یک بازه زمانی زیر یک تا دو ماه این قضیه را جمع کنیم؛ اما طبق توافقی که انجام‌شده، برای اینکه به رنج استاندارد برسیم و این مسأله پایدار بماند و اتفاقات بعدی هم رخ ندهد، فکر می‌کنم حدود سه ماه طبق تفاهم انجام‌شده فرصت لازم باشد.

فارس: از این سه ماه، یک ماه که فعلاً گذشته است.

احسانی: بله. حدود یک ماهی از این مهلت مقرر گذشته است. با توجه به برنامه‌های توسعه و افزایش کیفیت فاضلاب که داریم، قراردادی با یک پیمانکار منعقد شده است که عدد آن بیش از هفت میلیارد تومان است.

اصلاحات در تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان انجام می‌شود

فارس: قرار است چه کاری انجام شود؟

احسانی: بعضی اصلاحات در تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان را پیمانکار مربوطه انجام می‌دهد.

بحث توسعه‌ای، بسترهای لجن‌خشک‌کن و افزایش کیفیت آبی که از تصفیه‌خانه خارج می‌شود، هم مطرح است.

این پیمان در مرحله ابلاغ به پیمانکار قرار دارد. ۹۵ درصد پساب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان صرف آبیاری فضای سبز شده و پساب تصفیه‌شده در دو واحد تولیدی نیز در خط تولید استفاده می‌شود.

باز هم باید منتظر بود!

شهرک صنعتی سمنان به وسعت دو هزار و ۴۰۰ هکتار، ده‌ها واحد صنعتی را در دل خود جای داده است و توجه به تصفیه فاضلاب واحدهای تولیدی این شهرک از اهمیت خاصی برخوردار است.

مسؤولان امر باید تلاش کنند تا خروجی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان که فضای سبز را آبیاری می‌کند، فاقد هرگونه آلودگی و خطر برای محیط‌زیست باشد.

دادستان سمنان سه ماه مهلت داده تا این معضل برطرف شود و بیش از یک هفته از مهلت مقرر گذشته است و باز هم باید منتظر بود!

انتهای پیام/2249/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول