اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

هرمزگان همواره مورد توجه دولت است/ هرمزگان مقام نخست سیستم آبیاری نوین

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: هرمزگان به دلایل شرایط خاص اقلیمی و کمبود آب همواره مورد توجه دولت و وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

هرمزگان همواره مورد توجه دولت است/ هرمزگان مقام نخست سیستم آبیاری نوین

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علیمراد اکبری پیش از ظهر امروز در آئین بهره‌برداری از سامانه‌های نوین آبیاری دشت میناب در استان هرمزگان که با دستور رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: استان هرمزگان مقام اول تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری کشور را داراست.

وی افزود: امروز به دستور رئیس‌جمهور تعداد ۶۱۴ پروژه آب و‌ خاک در سراسر کشور در قالب ۵ طرح با ۱۵ هزار و 500 بهره‌بردار با مساحتی بالغ بر ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و اعتبار یک هزار و 162 میلیارد تومان که سهم دولت حدود 85 درصد و 205 میلیارد تومان سهم بخش خصوصی بوده به بهره‌برداری رسید.

به گفته این مسؤول این پروژه‌ها شامل طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزارها و خشک‌زارها در سطح 3 هزار و 791 هکتارو احداث 17 کیلومتر جاده بین مزارعی، طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سطح 59هزار و 827 هکتار و 123 کیلومتر لوله‌گذاری، طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 6 هزار و 230 هکتار و احداث 20 کیلومتر کانال انتقال آب، طرح‌های کوچک تامین آب در سطح 3 هزار و 352 هکتار و طرح پاکسازی و نوسازی قنوات به طول 108 کیلومتر می‌باشد.

اکبری ادامه داد: در راستای توجهات دولت تدبیر و‌امید و عنایت خاص رئیس‌جمهور در حمایت و پشتیبانی بی‌بدیل در حوزه آب و خاک در استان هرمزگان به دلایل شرایط خاص اقلیمی و کمبود آب همواره این استان مورد توجه دولت و وزارت جهادکشاورزی قرار داشته است به نحوی که از  156 هزار و 500 هکتار سطح کل اراضی آبی استان تاکنون 118 هزار هکتار معادل 75 درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که در این سطح استان هرمزگان مقام نخست را داراست.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص طرح‌های اجرا شده در هرمزگان خاطرنشان ساخت: بیش از 99 درصد از اراضی مجهز شده به سیستم‌های نوین آبیاری به‌صورت آبیاری میکرو(قطره‌ای) در باغات و زراعت می‌باشد که باعث شده است راندمان آبیاری در این استان حدود 65 درصد یعنی 20 درصد بیش از متوسط کشور و بهره‌وری 9/1 کیلوگرم به مترمکعب مصرف آب افزایش یافته که 450 گرم از میانگین کشور بیشتر می‌باشد.

دشت میناب نفس می‌کشد

فریدون همتی استاندار هرمزگان در حاشیه این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشاورزی در هرمزگان به ویژه در شهرستان میناب، عنوان کرد: شهرستان میناب دارای ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۷ هزار بهره‌بردار در این حوزه است.

وی ادامه داد: با احداث آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ در بندرعباس، آب شرب شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر از طریق این آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود.

استاندار هرمزگان افزود: با این اقدام، بخش عمده آب سدهای استقلال و سرنی شهرستان میناب و شمیل و نیان شهرستان بندرعباس، جهت کشاورزی به ویژه در دشت میناب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همتی تصریح کرد: تامین آب کشاورزی از طریق سدهای استقلال، سرنی، شمیل و نیان، از بزرگترین اقدامات دولت برای این منطقه است.

وی با بیان اینکه تاکنون 75 درصد اراضی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 118 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

استاندار هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه مساحت اراضی آبی استان 156 هزار و 500 هکتار می‌باشد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار در سال 1400 حدود 130 هزار هکتار دیگر از اراضی استان نیز به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

وی ابراز داشت: اعتبار موردنیاز جهت اجرای 9 هزار هکتار سامانه نوین در سال جاری بالغ بر 2340 میلیارد ریال می‌باشد.

همتی مطرح کرد: با افتتاح از فازاول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، گام بزرگی در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته می‌شود.

وی افزود: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بالغ بر 740 میلیارد ریال می‌باشد.

این مسؤول میزان اعتبار دولتی پروژه سامانه‌های نوین آبیاری شاخه دشت شمالی میناب را 630 میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی را 110 میلیارد ریال اعلام داشت.

استاندار هرمزگان با اشاره اینکه عملیات اجرایی فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از اسفندماه سال 96 آغاز شده است، ابراز داشت: مساحت پروژه 3 هزار و 750 هکتار بوده که با اتمام این پروژه برای 750 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

همتی در پایان با اشاره به اینکه تا سال 92 در استان هرمزگان 74 هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده بودند، خاطرنشان ساخت: مساحت اجرا شده و در حال اجرا سامانه‌های نوین از سال 92 تاکنون 44 هزار هکتار می‌باشد.

118 هزار هکتار از اراضی هرمزگان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری

علی باقرزاده همائی رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به افتتاح این پروژه گفت: با بهره‌برداری از فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، گام بزرگی در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته شد.

وی در خصوص اعتبارات این پروژه اظهار کرد: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بالغ بر 740 میلیارد ریال می‌باشد.

این مسؤول میزان اعتبار دولتی پروژه سامانه‌های نوین آبیاری شاخه دشت شمالی میناب را 630 میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی 110 میلیارد ریال اعلام داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره اینکه عملیات اجرایی فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از اسفندماه سال 96 آغاز شده است، ابراز داشت: مساحت پروژه 3 هزار و 750 هکتار بوده که با اتمام این پروژه برای 750 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

باقرزاده در ادامه به انواع کشت محصول در اراضی شاخه شمالی دشت میناب اشاره داشت و افزود: محصولات سبزی، صیفی، گندم، جو، دانه‌های روغنی و ذرت در اراضی شاخه شمالی دشت میناب کشت می‌شود.

 وی با بیان اینکه تاکنون 75 درصد اراضی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 118 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

این مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه مساحت اراضی آبی استان 156 هزار و 500 هکتار می‌باشد، افزود: در صورت تخصیص اعتبار در سال 1400 حدود 130 هزار هکتار دیگر از اراضی استان نیز به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

باقرزاده با اشاره به اینکه تا سال 92 در استان هرمزگان 74 هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده بودند، خاطرنشان ساخت: مساحت اجرا شده و در حال اجرا سامانه های نوین از سال 92 تاکنون 44 هزار هکتار می‌باشد.

باقرزاده همچنین در ادامه تخصیص اعتبارات خاص جهت توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای از طریق شیرین‌سازی آب دریا در استان را ضروری دانست و افزود: با توجه به بارندگی‌های شدید و وضعیت کوهستانی استان و ایجاد سیلاب‌های مهیب، طرح‌های کوچک تامین آب و طرح‌های آبخیزداری در استان توسعه و ردیف اعتباری لازم تقویت شود.

وی، ردیف اعتباری مناسب برای اصلاح باغات پیر و فرسوده به همراه اصلاح شبکه آبیاری تحت فشار در سطح استان را نیز مهم دانست.

این مسؤول تصریح کرد: بایستی آب شرب و صنعت استان از طریق آب‌شیرین‌کن تامین شود و آب سطحی و زیرزمینی جهت توسعه گلخانه استفاده شود.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول