اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

هزارتوی ازدواج یا ترجیح زندگی مجردی!/لزوم ورود خیرین به مساله ازدواج جوانان

ترویج و تسهیل ازدواج موفق لازمه مشارکت جمعی و رشد و بالندگی انسان و اجتماع است در حالیکه امروزه هزاران مساله مانع ازدواج دختر و پسر دم‌بخت شده است.

هزارتوی ازدواج یا ترجیح زندگی مجردی!/لزوم ورود خیرین به مساله ازدواج جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کاهش ازدواج و تمایل نداشتن جوانان به زندگی زناشویی و روی آوردن به زندگی غیرطبیعی تجرد، فاجعه بزرگی برای جهان بوده که دامنگیر انسان قرن ما شده است.

 این وضعیتی است که در واقع خود ما و اجتماع به وجود آورده‌ایم و از آسمان بر سر ما نباریده و از زیر زمین هم سر بر نیاورده است، ما هستیم که بر اساس چشم و همچشمی‌ها، پیشداوری‌های نادرست، محاسبات غلط و گرفتاری در چنگال یک سری عادات کورکورانه آن را بنا نهاده‌ایم. 

اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم این وضع را تغییر دهیم و طرحی نو بنا نهیم، طرحی که بر اساس واقعیات و مفاهیم اصلی زندگی تنظیم شده باشد، نه بر پایه اوهام و خیالات غلط و در این صورت نه بن بستی در کار بوده و نه معجزه‌ای نیاز است.

واقعیت این است که جامعه ما در عصر حاضر به دلیل وجود برخی موانع شاهد فرار جوانان از ازدواج و تشکیل خانواده است، در حال حاضر داشتن شغل و مسکن، اغلب به عنوان شرط لازم برای انجام ازدواج شمرده می‌شود و این شرط عملاً مانع ازدواج بسیاری از جوانان شده است به گونه‌ای که اگر باعث منتفی‌شدن ازدواج نشود، لااقل آن را به تأخیر می‌اندازد و مصداق آن وجود میلیون‌ها دختر و پسر آماده ازدواج است.

 رسومات مالی پرخرج

گاهی رسم‌های پرخرج از قبیل خرید طلا، لباس، مهریه سنگین، جهیزیه گران و مراسم‌های چند گانه، از یکسو و ابهام در میزان مخارج ضروری از سوی دیگر، طرفین را وامی‌دارد تا چند برابر مقدار لازم، هزینه نمایند از این رو این امور سهم بسزایی در تأخیر اقدام برای ازدواج دارند.

از سوی دیگر مشکل بسیاری از والدین، مشکل مالی نیست و اگر برای ازدواج فرزندشان به اندازه موارد فوق اهمیت می دادند، این مشکل نیز تا حد زیادی رفع می‌شد.

عدم اظهار نیاز جوانان به ازدواج 

عضو هیئت علمی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان در خصوص ازدواج آسان گفت: بسیاری از جوانان حتی آنها که در معرض انحرافات قرار می گیرند، به خاطر خجالت و یا ترس از متهم شدن به ناپاکی، از اظهار نیاز به ازدواج امتناع می ورزند و طبیعی است که در این صورت، والدین تصور می کنند آنها نیاز ندارند و برای ازدواجشان اقدام نمی کنند.

 به گفته شهره رسولی، متأسفانه یکی از موانع مهم ازدواج، ضعف یا از بین رفتن انگیزه ازدواج در جوانان است که علل مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه آلوده شدن به انحرافات جنسی که دسترسی به آنها آسانتر از ازدواج است افزود:  کسی که بارها ارتباط نامشروع و ارزان را امتحان کرده، لازم نمی بیند که خود را به زحمت انداخته و ازدواج کند.

انعکاس شکست‌های دیگران در رسانه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: اعتقاد برخی پسران به کمبود دختران پاک و  به دلیل داشتن ارتباطات متعدد در موقعیتی قرار می گیرند که احساس می کنند هیچ دختری دست نیافتنی نیست.

 رسولی  تصریح کرد: دیدن طلاق و کشمکش‌های خانوادگی بین اطرافیان، بالا رفتن سن، عدم تفاهم اخلاقی باهمسر،  احتمال انتخاب نادرست و تصور عدم توانایی در پذیرش مسئولیت خانواده از دیگر موانع در امر ازدواج است.

وی به برخی از مشکلات و موانع ازدواج  اشاره کرد و گفت: لازم دانستن شغل و مسکن مناسب، رسومات مالی پرخرج،  لازم دانستن زندگی تجملاتی و پرزرق و برق که گاهی توسط فیلمهای سیما تشدید می‌شود، عدم اهتمام لازم از سوی خانواده‌ها نسبت به ازدواج فرزندانشان،  عدم توافق پدر و مادر و بهانه جویی‌های آنها، زود دانستن ازدواج برای جوانان، عدم اظهار نیاز به ازدواج توسط جوانان، ضعف انگیزه و یا عدم انگیزه برای ازدواج، ترس از ازدواج و
 اعتقاد به اینکه با وجود خواهر یا برادر بزرگتر نوبت به بعدی نمی‌رسد از جمله مشکلات است.

به گفته این جامعه‌شناس، باید خود جوان باور کند که با تعلل و تاخیر انداختن ازدواج جوانی را از دست می‌دهد و تنها راه برون رفت از بحران ازدواج فعلی کشور برگشت به سنت‌های دین و تعالیم قرآن در زمینه ازدواج است.

رسولی ریشه مشکل ازدواج جوانان را تفکرهای فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: زمانی که جوان به سن ازدواج می‌رسد تمایل دارد که تشکیل خانواده بدهد ولی مسائل مختلفی در این راه مانند تجمل‌گرایی و باب شدن رسومات خاص در بین خانواده وجود دارد که مانع ازدواج جوانان می‌شود.

وی افزود: هم اکنون میلیون‌ها جوان در آستانه ازدواج در کشور داریم که عملا امکان فراهم کردن امکانات مالی برای برگزاری مراسم آبرومند چند میلیون تومانی، جهیزیه‌های گران قیمت، شغل مناسب و مسکن برای آنها نیست. 

وی تصریح کرد: در این زمینه هرچه قدر  دولت میزان وام ازدواج را بالا ببرد مشکل حل نخواهد شد.

بیکاری جوانان را نسبت به ازدواج دلسرد کرده است‌

یک کارشناس هم می‌گوید: جوانان امروز نیازمند حمایت در سطح روشنگری برای انتخاب صحیح و احساس نیاز ازدواج هستند.

علی اصلانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، تورم و بیکاری جوانان افزود: عدم اشتغال و دغدغه معیشت جوان امروزی را نسبت به ازدواج دلسرد کرده است، درک و فهم جوان امروز با گذشته تفاوت دارد و می‌خواهد انتظاراتش تا حد نیاز برآورد شود.

وی با بیان اینکه جوان بیکار چگونه می‌تواند وام ۵۰ میلیون تومانی ازدواج را وصول کند افزود: در نتیجه در آستانه ازدواج وام را می‌فروشد و در مسیر زندگی مشترک با هزاران مشکل متعدد روبه‌رو خواهد شد‌.

کردستان از لحاظ طلاق رتبه دوم کشوری را دارد

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی پیشروی جوانان گفت:  با ملزومات گران قیمت زندگی چه کسی می‌تواند به جوانان ازدواج را پیشنهاد دهد.

محمدصدیق محمدی با بیان اینکه دیدگاه ما صرفا دستکاری فرهنگی است افزود: نقش ساختارها و مردم در امر ازدواج نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تصور ما از ازدواج حل شدن مشکلات انبوه بعد از تشکیل خانواده است در حالی که باید اول زیرساخت‌های این امر آماده شود که قسمتی از آن فرهنگی و قسمت مغفول مانده آن مقوله معیشت و بیکاری است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ ازدواج و ۳ هزار و 500 مورد طلاق در کردستان صورت گرفته است.

محمدی با اشاره به موانع فرهنگی ازدواج توقعات جوانان، تجمل‌گرایی و انبارکردن ملزومات بدون استفاده در زندگی  و عادی پنداری این مضامین افزود: با نگاهی به زندگی گذشتگان که با کمترین وسایل زندگی خوبی داشتند می‌توان با ساده‌ترین امکانات هم تشکیل خانواده داد  ولی متاسفانه جوان امروزی قانع نیست.

وی تصریح کرد: مانه به عنوان مجری دولت بلکه یک شهروند باید از فرصت‌های موجود بیشترین استفاده را ببریم و با راه اندازی کارگاه‌های اجتماع محور توسط دفاتر تسهیلگری وابسته به استانداری رویکرد مردم را نسبت به ازدواح تغییر دهیم‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه کردستان نسبت به جمعیت رتبه دوم طلاق در کشور را دارد، افزود: ای کاش آمار ازدواج کاهش می‌یافت ولی  ازدواج‌هابه طلاق منجر نمی شد چراکه پذیرش فرهنگی و اقتصادی طلاق را نداریم.

محمدی اذعان کرد: مهارت انتخاب همسر و کنترل خشم میان جوانان ما ضعیف است که بیشتر ازدواج‌ها در اولین سال زندگی به طلاق منجر می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی و نحوه زندگی مشترک از دوران کودکی و مهدکودک تا دانشگاه باید بهصورت مداوم تدریس و اموزش داده شود و به عنوان برنامه جامع مهارت‌های زندگی مرتبط با ازدواج در پکیجی طراحی شود.

محمدی با بیان اینکه جوان ما با کسب مهارت‌های زندگی و ازدواج باید تفهیم شود که در شبکه‌های مجازی به دنبال شریک زندگی نباشد  چراکه اکثر این پیوندها به طلاق و مسائل و آسیب های جدی اجتماعی ختم می‌شود‌.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: ترویج و تسهیل ازدواج موفق لازمه مشارکت جمعی و رشد و بالندگی انسان و اجتماع در گرو خانواده سالم با تشکیل سنت حسنه ازدواج امکان پذیر است.

عطاالله فرهادی، دنبال کردن استراتژی خاصی در طول سال با ترویج برنامه‌های فرهنگی جهت  اشاعه مقوله ازدواج را مهم عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج توسط دانشگاه علوم پزشکی در ۶ ساعت ارائه می‌شود اما مهارت‌های زندگی برای مهمترین تصمیم زندگی چندین ساعت آموزش را می‌طلبد.

وی بسترسازی در امر ازدواج را رسالت عمده  نهادهای آموزشی و فرهنگی برشمرد و گفت: دلیل عدم تمایل جوانان امروزی به ازدواج نیازمند واکاوی است ولی متاسفانه جوان ما جرات ورود به مقوله ازدواج را ندارد امر مقدسی که می‌تواند با انتخاب صحیح به آرامش برسد.

فرهادی با اشاره به فعالیت ۹ دفتر تسهیلگری با حضور ۵ کارشناس و یک مدیر در حوزه‌های مختلف که به آسیب‌شناسی عناوین متععد در حواشی شهر ها می‌پردازند افزود: معضلات و مشکلات محلات هدف توسط کارشناسان دفتر احصا و رسیدگی می‌شود که ازدواج و کسب مهارت‌های زندگی یکی از اولویت‌های مورد پردازش در این دفاتر است.

ثبت حدود ۱۴ هزار واقعه ازدواج در کردستان 

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان هم به خبرنگار فارس گفت: اداره ورزش و جوانان که متولی امور جوانان است، تسهیل ازدواج  و فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان را به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی دنبال می‌کند.

حامد جولایی تعداد متقاضیان وام ازدواج استان در سال گذشته را ۲۳هزار و ۵۱۰  نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۲۱ هزار و ۱۵۲ مورد وام دریافت کردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان گفت: سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۰۱ مورد واقعه ازدواج در استان ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و ۸۶۶ مورد منجر به طلاق شده است.

ازدواج از انحرافات اجتماعی پیشگیری می‌کند

امام جمعه سنندج هم  ازدواج را مهم‌ترین مسله اجتماعی دانست و گفت: ازدواج از بسیاری انحرافات اجتماعی در جامعه پیشگیری می‌کند.

ماموستا فایق رستمی ضمن تبریک بمناسبت هفته ازدواج و ازدواج مبارک حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) گفت: ازدواج این دو زوج اساس سعادت بشری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام بر اهمیت ازدواج تاکید فراوان شده است، ازدواج را ضامن عفت، کرامت و شرف انسان دانست.

رستمی ازدواج را مایه آسایش و آرامش خانواده دانست و افزود: ازدواج سبب استحکام پیکره جامعه می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات قرآن و توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) در امر مقدس ازدواج گفت: مسوولان و خیران جامعه اسلامی باید زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

به گفته امام جمعه سنندج، سال گذشته ۳۲ فقره جهیزیه ازدواج نوعروسان از سوی خیران استان فراهم شده است.

وی همچنین بر نقش و اهمیت ورزش در سلامت جسمی و روانی جوانان و تضمین سلامت جامعه تاکید کرد و اظهار کرد: جوانان مومن، شجاع و قوی که از سلامت جسمی برخوردارند می‌توانند جامعه را به مسیر توسعه  و آبادانی ببرند.

ماموستا رستمی ثروت را اساس اقتصاد جامعه دانست و گفت: با استفاده درست از ثروت‌های جامعه مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی راه‌اندازی و تاسیس می‌شود.

به گفته وی، از ثروت باید در راستای خدمت به جامعه بشری و آسایش مردم بهره گرفت.

مهریه‌های غیرمعقول مانع ازدواج آسان

یکی از دفترداران ثبت ازدواج و طلاق در سنندج درخواست مهریه‌های غیرمعقول را از دیگر دلایل دلسردی مردان از ازدواج بیان کرد و گفت: مهریه در اسلام حق قانونی زنان است اما برخی مهریه‌ها هم عجیب و هم غیر قابل باوراست.

وی به فهرستی از عجیب‌ترین مهریه‌هایی که در کشور طی چند سال اخیر به ثبت رسیده همچون یک کیلو بال مگس، چشم‌های داماد، سکه به تعداد سال تولد، چندین شاخه گل کمیاب، چندین هزار قطعه شکلات، مبالغ نجومی و انواع مطالبات غیرمتعارف که نه تنها کاربرد مهریه را ندارد بلکه دردسرهایی را هم برای خانواده و زوج‌ها به وجود می‌آورد اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به گرانی و نابسامانی بازار سکه بسیاری از جوانان حتی نمی‌توانند تعداد ۱۴ سکه به‌عنوان مهریه در نظر بگیرند چه برسد به خرید لباس عروسی و پرداخت هزینه‌های زندگی و تأمین مسکن برای شروع زندگی مشترک و این خود مزیدی بر  علت عدم استقبال جوانان است.

فقر با طلاق توازن دارد

این سردفتر ازدواج و طلاق، فقر را مهم‌ترین عامل طلاق دانست و با اشاره به افزایش آمار طلاق در سنندج، گفت: به جز فقر، ضرب و جرح و اعتیاد هم از عوامل افزایش طلاق در مناطق پایین شهر است که لازم است در این زمینه کار اصولی و فرهنگی انجام شود.

وی درباره کاهش میزان مهریه اظهار کرد: البته جوانان امروز می‌دانند که مهریه سنگین تضمین خوشبختی نیست، وبه اعتقاد من مهریه باید متناسب با شخصیت زن در نظر گرفته شود و ینکه به ازای مهریه پایین، خانم‌ها درخواست حق طلاق دارند نیز نظریه اشتباهی است زیرا با اثبات عسر و حرج، ضرب ‌و جرح یا اثبات عدم تأمین روحی و روانی قضات رأی به طلاق می‌دهند.

لزوم ورود خیرین به مساله ازدواج جوانان

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز بر ترویج فرهنگ ازدواج آسان و زودهنگام در جامعه تاکید کرد.

حسین خوش‌اقبال بابیان اینکه خیران باید در راستای ازدواج جوانان گام بردارند‌ ابراز امیدواری کرد و مجمع خیران ازدواج باید مانند سایر تشکل‌ها با همراهی و هماهنگی هم در راستای کمک به جامعه گام بردارند.

وی حل مسله ازدواج در جامعه را نیازمند مشارکت و همکاری مسولان جامعه و اعضای مجمع خیرین دانست.

تامین سلامت خانواده، بستگی به معیار‌های درست در انتخاب وتشکیل اولیه هسته آن یعنی معیار‌های صحیح انتخاب همسر دارد.
ازدواج سلامت جسم و روان جوانان راتضمین می‌کند، سلامت جامعه متکی به داشتن خانواده سالم است، ازدواج راهی برای گریز از مشکلات روحی و جسمی و تکامل شخصیت است و دوام زندگی مشترک بستگی به انتخاب صحیح همسر دارد.

متاسفانه اکثر جوانان جامعه ما برای ازدواج با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی مواجه هستند که مشکلات معیشتی، تورم، بیکاری، کمبود امکانات و منابع، مسکن و ... از دلایل این مشکلات است که این موانع باید با گذشت زمان و از طریق برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت برطرف شود.

 ولی یکسری دیگر از موانع، مشکلاتی‌ هستند که متاسفانه پندار‌های غلط و اغراق آمیز، عادات و رسوم عادی از واقعیت موجود در جامعه، آن‌ها را به جوانان و خانواده‌های آن‌ها تحمیل کرده است و نمونه‌های آن در جامعه ما کم نیست.

مهریه سنگین و شیربها، جهیزیه‌های سنگین و چشم هم چشمی، تشریفات زیاد در مراسم عقد و عروسی، ترس از فقر و نبودن افق روشن و نداشتن امید به اداره زندگی در آینده، طولانی شدن دوران تحصیل، امکان ارتباط‌های نامشروع، عدم اعتماد پسران و دختران جوان نسبت به یکدیگر، یکی دیگر از موانع ازدواج برتری طلبی و اشکال‌تراشی در مورد انتخاب همسر است.

با توجه به اینکه دیانت، فضائل اخلاقی، حریت و آزادی در انتخاب همسر از اصول ازدواج به شمار می‌رود، شاید باید بخشی از این مساله را در تغییرات فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد، تغییراتی که گاهی تبدیل به موانع می‌شوند.

 انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول