اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«مرصاد» مهمانی خصوصی خدا| از نوید شهادت در خواب تا ذلت ابدی برای منافقان

مرصاد آخرین نقطه از هشت سال حماسه و ایثار بود و نقطه پرواز آن‌هایی شد که از چشیدن جام زهر خون به لب داشتند و داغی بزرگ در سینه؛ آن‌هایی که برای رسیدن به شهدا پرپر می‌زدند. مرصاد، مهمانی خصوصی خدا بود برای شهدا و کمینگاه خاص خدا بود برای منافقین.

«مرصاد» مهمانی خصوصی خدا| از نوید شهادت در خواب تا ذلت ابدی برای منافقان

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ روز دوشنبه ۲۷ مردادماه سال ۶۷ عقربه‌های ساعت ۱۴:۰۰ را نشان می‌داد که گوینده اخبار صدای جمهوری اسلامی ایران، در رأس خبرهای خود، خبری به این مضمون را قرائت کرد: « جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به دبیرکل سازمان ملل، ضمن قدردانی از اقدامات وی اعلام کرد، در جهت استقرار امنیت، قطعنامه ۵۹۸ را رسما پذیرفته است».

دو روز پس از این خبر، امام خمینی(ره) در پیام بسیار مفصلی که به مناسبت سالگرد کشتار زائران ایرانی در مکه و نیز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ صادر کردند، ضمن تشکر از همه عزیزانی که در جبهه‌ها شرکت کردند، اعلام داشتند که « در مقطع کنونی، پذیرش قطعنامه را به مصلحت انقلاب و نظام می‌دانم».

پنجم مردادماه سالگرد عملیات مرصاد یکی از صحنه‌های ناب مجاهدت و فداکاری مردم ایران و از غرورآفرین‌ترین عملیات‌‌هایی بود که رزمندگان اسلام در برابر گروهک جنایتکار منافقین به خوبی از کیان انقلاب اسلامی دفاع کردند.

عملیات مرصاد از جمله عملیات‌هایی بود که در آن مرد و زن، پیر و جوان به خوبی از کیان انقلاب اسلامی دفاع کردند

 

عملیات مرصاد از جمله عملیات‌هایی بود که در آن مرد و زن، پیر و جوان به خوبی از کیان انقلاب اسلامی دفاع کردند و آخرین برگ از کتاب قطور دفاع مقدس را به نمایش گذاشتند، در بین شهدای مرصاد خراسان دو شهید بیش از دیگران می‌درخشید؛ سرداران شهید سید‌حسین موسوی‌مقدم فرمانده تخریب لشکر ویژه شهدا و صفرعلی رضایی جانشین گردان امام علی(ع).

گذری بر عملیات مرصاد

منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق آغاز کردند

 

درست شش روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند.

حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف کرند، حرکت خود را به سمت اسلام‌آباد غرب آغاز و به محض رسیدن به داخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و همچنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.

این در حالی بود که از چند روز پیش‌تر ارتش عراق در تکاپو بود تا در آخرین فرصت‌ها صحنه نبرد را به نفع خود تغییر دهد. پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، ارتش عراق در اقدامی شتاب‌زده، منطقه خوزستان را بار دیگر مورد هجوم گسترده قرار داده و تا جاده اهوازـ خرمشهر پیشروی کرده و خرمشهر را نیز در معرض تهدید قرار داده بود.

به این ترتیب در حالی که اغلب یگان‌های ایران در جبهه جنوب مستقر بودند، منافقین از اوضاع داخلی ایران سوءاستفاده کرده و از مسیر پاتاق تا تنگه چهار زبر پیشروی کردند. منافقین طرح عملیات خود را در یک جلسه ۲۴ ساعته آماده کرده بودند و در تاریخ ۳۱ مرداد، نیروهای خود را توجیه کرده و نام عملیات خود را هم «فروغ جاویدان» گذاشته بودند.

تحلیل‌های توهم‌آمیز مسعود رجوی، نیروهای جَوْ زده و سرسپرده او را به مسلخی کشاند که برایشان باورنکردنی بود

 

نقشه کودکانه و ابلهانه‌ای به‌ نام عملیات «فروغ جاویدان» ریخته شد تا به زعم سران منافقین، تهران فتح و کار نظام مردمی جمهوری اسلامی، یکسره شود؛ تحلیل‌های توهم‌آمیز مسعود رجوی، نیروهای جَوْ زده و سرسپرده او را به مسلخی کشاند که برایشان باورنکردنی بود.

آن‌ها که با پنج هزار نیرو و ادوات زرهی متوسط با خط سیر مستقیم، قصد حرکت به سمت تهران را داشتند که در تنگه چهارزبر، چنان در گل فرو رفتند که بیرون آمدن از آن منجلاب، برای بسیاری از آن‌ها ممکن نشد. روز پنجم مردادماه ۱۳۶۷، منافقین در تنگه چهارزبر، مقهور رشادت سربازان دلیر ایران شدند. دو هزار نفر از فریب‌خوردگان و همراهان رجوی در این عملیات بر خاک مذلت افتادند و از بین رفتند. 

مرصاد؛ مهمانی خصوصی خدا

مرصاد آخرین نقطه از هشت سال حماسه و ایثار بود و نقطه پرواز آن‌هایی شد که از چشیدن جام زهر خون به لب داشتند و داغی بزرگ در سینه؛ آن‌هایی که برای رسیدن به شهدا پرپر می‌زدند و نظر کردن بر وجه الله را آرزو می‌کردند. مرصاد، مهمانی خصوصی خدا بود برای شهدا و کمینگاه خاص خدا بود برای منافقین.

عملیات مرصاد آخرین لحظات الحاق خیلی از کسانی بود که از قافله شهدا جامانده بودند و از همه چیزشان دست‌شسته و به یاری کشور و امامشان آمده بودند

 

عملیات مرصاد آخرین لحظات الحاق خیلی از کسانی بود که از قافله شهدا جامانده بودند و برای همین منافقان با گروهی رزمنده ایرانی روبرو بودند که از همه‌چیزشان دست‌شسته بودند و به یاری کشور و امامشان آمده بودند عزمی جزم، غروری پرافتخار و دلی پاک ...

شهید «صفرعلی رضایی» یکی از شهدای عملیات پیروزمندانه مرصاد بود بود که از خراسان‌جنوبی در این عملیات شرکت کرده بود.

آشنایی با شهید صفرعلی رضایی

شهید صفرعلی رضایی در روستای نوگیدر شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به اتمام رسانید و سپس برای ادامه تحصیل به بیرجند آمد،‌ سال آخر دبیرستان بود که مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی اوج گرفت، وی از جمله کسانی بود که در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت فعال داشت.

شهید صفرعلی رضایی در عملیات‌های مختلف از جمله والفجر مقدماتی، والفجر ۱، کربلای۵ و ۱۰ حضور داشت

 

در خاتمه دوران سربازی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور فعال داشت و در عملیات‌های مختلف از جمله والفجر مقدماتی، والفجر ۱، کربلای۵ و ۱۰ شرکت نمود.

در عملیات والفجر ۹ از ناحیه دست مجروح شد و مدتی معاون گردان امام علی(ع) بود، با اینکه بیشتر اوقات از خانه و خانواده‌اش دور بود سعی می‌کرد که همسر و فرزندانش را از خود راضی نگه دارد و لحظه‌ای از یاد خانواده‌اش غافل نمی‌شد و همواره به همسرش برای تربیت فرزندان تأکید داشت.

از دفاع تا شهادت

وقتی خبر پذیرش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به گوش صفرعلی رضایی رسید بی‌تاب شد و در اندوه عقب ماندن از قافله یارانش گریست، اما این آخر راه نبود، چندی نگذشت که منافقین وطن فروش با طمع خام نفوذ به میهن از مرزهای غربی وارد کشور شدند و عملیات مرصاد آغاز و صفرعلی نیز در این عملیات شرکت کرد و مردانه جنگید.

صفرعلی رضایی پس از هشت سال خدمت و دفاع به تاریخ 1367/5/6 در تپه‌های حسن آباد اسلام‌آباد غرب به دست منافقین و مزدوران ضد وطن، هدف رگبار مسلسل قرار گرفت و سرانجام پس از رشادت‌های فراوان در عملیات مرصاد توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

نوید شهادت در خواب

شهید صفرعلی رضایی پیش از عملیات مرصاد که در آن به شهادت رسید، یک شب خواب دیده بود که کسانی آمده‌اند و اسامی برخی از رزمندگان را در لیستی ثبت می‌کنند و از جمله اینکه نام ایشان هم در آن لیست نوشته شده بود. هنگامی که علت را پرسیده بود گفته بودند: مأموریت داریم که نام شما را در این لیست بنویسیم!

به هنگام تشرف به عملیات مرصاد، خود را کاملا آراسته بود و سر و دست خود را حنا کرده و بسیار خوشحال بود و در همان عملیات به شهادت رسید

 

به هر حال صبح آن روز با همرزمان و دوستان خود، خداحافظی ویژه‌ای کرده بود و از آن‌ها حلالیت طلبیده و گفته بود: بدین ترتیب من مطمئنم که به شهادت می‌رسم. به هنگام تشرف به عملیات مرصاد، خود را کاملا آراسته بود و سر و دست خود را حنا کرده و بسیار خوشحال بود و در همان عملیات به شهادت رسید.

گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید

بیانات روح بخش رهبر کبیر انقلاب این نائب بر حق امام زمان را یک حکم و فتوای شرعی دانسته و مطیع دستورات و فرامین این مرجع تقلید عالی قدر باشیم. خدا می‌داند که هدف همه شهدا، شعار عملی «هیهات من‌الذله» امام حسین (ع) است. یعنی دفاع از حق مظلوم و علیه ظالم جنگیدن و تن به ذلت و خواری ندادن.

امروز ما در حال دفاع از اسلام و نوامیس و حیثیت و شرف خودمان هستیم و تا هر موقع که اسلام و رهبر صلاح بدانند بر مبارزه بی‌امان خود ادامه خواهیم داد، حتی به قول رهبرمان اگر در ایران یک خانه بماند و در آن خانه، یک نفر باشد. پس در نتیجه ما برای تداوم قیام خونین کربلا، تا پیروزی نهایی حق بر باطل این راه را ادامه خواهیم داد.

 

مسؤولان باید خدمتگزار اسلام و مردم محروم و ستم‌کشیده باشند. با عمل و رفتار خود نمونه و الگو باشند و سخنان امام بزرگوار را سرلوحه کارها قرار دهند

 

سخنم با کسانی که در مملکت اسلامی مسؤولیت دارند این است که بدانید مسؤولیت سنگینی بر عهده شماست. شما باید خدمتگزار اسلام و مردم محروم و ستم کشیده باشید. با عمل و رفتار خود باید نمونه و الگو باشید. سخنان امام بزرگوار را سرلوحه کارها قرار دهید و طوری عمل کنید که مردم اسلام را از شما ببینند. بدانید که این مردم و شهدا بودند که به شما مسؤولیت دادند و امروزه خدمت در چنین مملکتی بسیار دشوار است.

سخنی دارم با برادران همرزم و سپاهی خودم. برادرانم! ای تداوم‌دهندگان قیام خونین سرخ عاشورا! امروز شما باید در همه معرف اسلام باشید و همیشه سخن شهید مظلوم، بهشتی، را سرلوحه خدمت مقدستان قرار دهید. ما برای تداوم انقلاب به دو چیز احتیاج داریم: خون دادن و خون دل خوردن. آری برادران! این سنگر، سنگر حماسه و ایثار است و شما وارثان خون‌های مطهر شهدا هستید. پس تقوا و استقامت و بردباری و از خودگذشتگی را سرلوحه کارتان قرار دهید و مطمئن باشید که با داشتن چنین ویژگی‌هایی هیچ‌گاه شکست نخواهید خورد.

وصیتی دیگر دارم به امت حزب‌الله و همیشه در صحنه و آن این است که این انقلاب برای تداوم، احتیاج به همکاری شما دارد. همانطور که تا به حال از جان و مال خود در راه اسلام و انقلاب گذاشته‌اید، باید تحمل و صبر بیشتری داشته باشید. انسان با ایمان و مؤمن در بیشتر سختی‌ها و ناملایمات امتحان می‌شود.

حضور ۳ گردان خراسان‌جنوبی در عملیات مرصاد

«غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی هشت سال جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد را نمونه بارز خیانت و جنایات منافقان دانست و گفت: در طول دهه ۶۰ و همچنین سال‌های اخیر حدود ۱۷ هزار نفر از مردم بی‌دفاع توسط منافقین به شهادت رسیدند.

عملیات مرصاد درس فراموش نشدنی به منافقین داد و خیال واهی آنان برای فروغ جاویدان را به کابوسی هولناک مبدل کرد و طومار آن‌ها را در هم پیچید

 

وی با بیان اینکه عملیات مرصاد یا عملیات فروغ جاویدان در اواخر جنگ ایران و عراق توسط سازمان مجاهدین خلق طرح‌ریزی شد، بیان داشت: عملیات مرصاد درس فراموش نشدنی به منافقین داد و خیال واهی آنان برای فروغ جاویدان را به کابوسی هولناک مبدل کرد و طومار آن‌ها را در هم پیچید.

وی دفاع از ولایت را موجب خنثی شدن نقشه‌های دشمنان در این عملیات دانست و مطرح کرد: عملیات مرصاد درسی فراموش نشدنی به منافقان داد تا دوباره خیال واهی در ذهن برای تعدی به این کشور در سر نپرورانند.

وی به شرکت سه گردان امام علی(ع)، گردان امام رضا (ع) و گردان الغدیر در عملیات غرورآفرین مرصاد، مطرح کرد: «شهید صفر علی رضایی» تنها شهید شاخص استان در این عملیات است که پس از هشت سال خدمت و دفاع به تاریخ ششم مردادماه ۱۳۶۷در تپه‌های حسن آباد اسلام‌آباد غرب به دست منافقین و مزدوران ضد وطن، هدف رگبار مسلسل قرار گرفت و سرانجام پس از رشادت‌های فراوان در عملیات مرصاد توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

و اما پایان کار منافقان         

مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام‌شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید… کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است» اما نمی‌دانست که چند ساعت بعد قرار است ذلت و خواری را تجربه کند.

در نهایت باید گفت شکست در عملیات فروغ جاویدان، باعث شکسته شدن رجوی در ذهن تعداد زیادی از نیروها و ریزش سازمان گردید به‌طوری که تعداد کثیری از اعضا و هواداران سازمان جدا شد. در عملیات مرصاد در حقیقت خدا خواست تا واژه بی‌نظیر «إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ، براستی که پروردگارت در کمین است» برای همگان به درستی معنا شود.

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول