اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

جدال کشاورزان با انواع گرفتاری‌ها/ روایت درخواست‌های مکرری که دولتی‌ها نشنیدند!

این روزها کشاورزان با انواع گرفتاری‌ها از سیل و سرمازدگی تا گرانی نهاده‌ها و حمل بار دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از سویی عقیده دارند که گوش شنوایی برای بررسی درخواست‌های مکررشان در دولت وجود ندارد!

جدال کشاورزان با انواع گرفتاری‌ها/ روایت درخواست‌های مکرری که دولتی‌ها نشنیدند!

خبرگزاری فارس شاهرود- گروه اقتصادی: کشاورزان کشورمان و البته استان سمنان در ماه‌های اخیر دچار مشکلات جدی اقتصادی شده‌اند و علاوه بر گرانی نهاده‌های کشاورزی از بذر گرفته تا سموم موردنیاز، افزایش هزینه‌های حمل بار را نیز تجربه کرده‌اند.

در کنار این همه، بلایای طبیعی نظیر سیل، سرمازدگی و تگرگ و... نیز آنها را بیش از همیشه آزار داده؛ به‌طوری که گفته می‌شود در برخی مناطق، تولید محصولات باغی در سال جاری به‌طور کلی صفر شده و برای سال آینده نیز با کاهش 50 درصدی همراه خواهد بود.

کشاورزان و باغداران این روزها درگیر دغدغه دیگری نیز هستند که آن هم سررسید تسهیلات دریافتی از بانک‌هاست؛ آن‌ها می‌گویند در شرایطی تولید خوبی نداشته یا دچار خسارت‌های جدی هستند، دولت باید در این بخش یاریگرشان باشد.

آن‌ها از دولت برای تعویق بازپرداخت وام‌های کشاورزی درخواست‌های مکرری داشته‌اند و امروز می‌گویند این درخواست‌ها به نتیجه مطلوبشان نرسیده است.

«محمدحسین خنکال»، عضو هیأت مدیره بنیاد گندم‌کاران ایران و دبیر هیأت مدیره خانه کشاورز استان سمنان است که می‌گوید: با توجه به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی و مکاتبات انجام‌شده با وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان خواستار تعویق بازپرداخت وام‌های بخش کشاورزی بوده و قادر به بازپرداخت وام‌ها نیستند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود حرف‌های شنیدنی زیادی از مصائب بخش کشاورزی در روزگار فعلی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

کشاورزان شرق استان سمنان امسال محصول سردرختی ندارند

فارس: با سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. کشاورزان شرق استان سمنان این روزها در پیام‌هایی از مشکلات اقتصادی و خسارت‌هایی که گریبانگیرشان شده است، می‌گویند. در این‌باره توضیح می‌فرمایید؟

خنکال: با سلام و تشکر از شما. بله، درست می‌گویند. با توجه به سرمازدگی، تگرگ و سیل رخ‌داده، کشاورزان شرق استان سمنان دچار مشکلات شدیدی هستند.

در نامه‌ای که به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم، عنوان شد که کشاورزان شرق استان سمنان امسال محصول سردرختی ندارند و جو و گندم نیز افت داشته است.

فارس: تقاضایتان هم در آن نامه مطرح شد؟

خنکال: بله. تقاضا کردیم بازپرداخت وام‌های بخش کشاورزی را به تعویق بیندازند؛ وگرنه کشاورزان قادر به پرداخت نیستند. در این بخش، باید توسط دولت تأمین اعتبار شود.

مشکلات تمام دستورالعمل‌های جهاد کشاورزی و نیرو برای استان سمنان است

فارس: کشاورزی در شرق استان با وجود کمبود آب قاعدتاً سخت است. این دستورالعمل‌ها اصولاً برای مدیریت بهتر منابع آب صادر می‌شود.

خنکال: پایه بخش کشاورزی، آب است که معضلاتی در کشور و به‌ویژه استان گرم و خشک سمنان وجود دارد.

تمام دستورالعمل‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، مشکلاتش برای استان سمنان است؛ چراکه با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، سایر استان‌ها مشکل چندانی با این ابلاغیه‌ها ندارند.

ضریب تعدیل چاه‌های کشاورزی منتفی شده است. برای استفاده از آب طبق مصوبات وزارت‌خانه، کشاورزان تشویق به سامانه‌های آبیاری نوین می‌شوند.

کشاورزان هم آمادگی دارند؛ اما کم کردن دبی چاه، پروانه و برداشت چاه، سبب شده تا کشاورزان دچار مشکلاتی ازجمله انجام کشت‌های متناوب بهاره و پاییزه شوند یا نتوانند بهره‌برداری درست از آب و ذخیره‌سازی آن داشته باشند.

امروز دولت نمی‌تواند حمایت لازم را داشته باشد

فارس: رفتن به سمت آبیاری نوین که اتفاقاً اقدام مثبتی است.

خنکال: طبق ابلاغیه، برای مکانیزه کردن آبیاری، ۸۵ درصد دولت کمک می‌کند و ۱۵ درصد آورده کشاورز است؛ اما امروز دولت با کمبود بودجه مواجه است و نمی‌تواند حمایت لازم را داشته باشد.

به‌عنوان مثال، برای هر هکتار کشت گندم، ۱۴ هزار پیب نیاز است که یک‌بار مصرف است. استخر، موتورخانه و پمپاژ هم لازم است که این‌ها هزینه بالایی دارد و فقط دولت در هر هکتار 17.5 میلیون تومان کمک می‌کند.

اگر دولت پروانه‌های چاه‌های آب را کاهش می‌دهد، باید در کنار آن کمک به کشاورز در مکانیزه کردن کشاورزی هم مدنظر باشد.

هر کشاورز، پنج ماه از سال می‌تواند از چاه برداشت کند و هفت ماه دیگر نمی‌تواند؛ حال آنکه کشاورز باید کشت پاییزه و بهاره داشته باشد؛ اما با این آب کم چه کند؟

افرادی که خرده‌کشاورز هستند، نمی‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند

فارس: الآن در اختصاص تسهیلات و کمک‌های دولتی مشکلی وجود دارد؟

خنکال: تسهیلات ۸۵ درصدی دولت به زمین‌های بالای چهار هزار و 500 مترمربع اختصاص می‌یابد و این هم مشکلی است.

افرادی که خرده‌کشاورز هستند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و راه‌حل هم ایجاد تعاونی و شرکت و تجمیع این زمین‌هاست و دولت هم باید کمک و آنچه مصوبه کرده، را اجرایی کند.

فارس: فکر می‌کنید کشاورزان به تجمیع راضی می‌شوند؟

خنکال: شریان حیاتی کشاورزان امروز دست دولت است و ما فقط باید اجرا کنیم؛ اما در دنیا این‌گونه نیست.

در کشور ما، کشاورزان باید تابع قوانین باشند؛ اما اگر دولت به تعهداتش عمل نکرد، مشکلی نیست!

برداشت گندم در استان سمنان شروع شده و رو به پایان است. شهرستان‌های شاهرود و میامی قطب گندم استان هستند و حدود ۵۰ درصد گندم استان را تولید می‌کنند که باید به ذخیره‌سازی و نگهداری این گندم‌ها نیز توجه و کمک شود.

از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید

فارس: در ذخیره‌سازی مشکلی مگر وجود دارد؟

خنکال: کارخانه آرد شاهرود ظرفیت نگهداری تا ۵۰ هزار تن گندم را دارد و حدود ۳۰ هزار تن گندم در شرق استان مصرف می‌شود.

مسؤولان بخش کشاورزی اجازه دهند تا گندم شرق استان، در انبار کارخانه آرد شاهرود نگهداری شود.

وزارت صمت موظف کرده که گندم مناطق تا سه ماه با توجه به ظرفیت هر شهرستان در همان منطقه نگهداری شود و ضرورتی ندارد گندم به غرب استان سمنان برود و باز بازگردد و این از هزینه اضافی جلوگیری می‌کند.

فارس: یعنی الآن این اتفاق می‌افتد؟

خنکال: چرا گندم باکیفیت تولیدشده در شرق استان سمنان باید به مرکز استان برود و اگر کم آوردیم، از جای دیگری بیاوریم؟

به قیمت مصوب گندم نگاه کنید. سال گذشته قیمت حمل گندم بخش مرکزی شاهرود ۲۵ تومان در هر کیلوگرم بود و امسال بر مبنای تن-کیلومتر، در هر یک کیلوگرم گندم محاسبه می‌شود.

در اصل با این کار، مسؤولان گرفتاری‌ها و مشکلات خود را حل می‌کنند؛ اما کشاورز می‌داند و حمل‌ونقل و به ضرر کشاورز شده؛ چراکه این‌گونه بالای ۵۰ تومان هزینه شده و دو برابر افزایش داشته است.

هزینه حمل‌ونقل دو برابر شده است

فارس: قیمت‌ها امسال چگونه است؟

خنکال: قیمت مصوب خرید گندم در سال گذشته یک هزار و 700 تومان بوده و امسال دو هزار و 500 تومان شده است.

تازه این قیمت دو هزار و 200 تومان بوده که با برگزاری جلسه با مسؤولان کشوری، به دو هزار و 500 تومان رسیده اما هزینه حمل‌ونقل ما هم دو برابر شده است.

فارس: تعرفه گندم وارداتی که بیش از این‌هاست.

خنکال: بله. قیمت گندم‌های وارداتی با دلار محاسبه می‌شود و قیمت آن بالاتر از قیمت گندم داخلی است.

شرایط تحویل گندم توسط سیلوها هم قابل توجه است. رطوبت گندم باید زیر ۱۲ درصد باشد تا سیلو تحویل بگیرد و رطوبت اگر بالا باشد، گندم شروع به سبز شدن می‌کند و این به ضرر کشاورزان است.

وقتی قیمت گندم را دولت پایین اعلام می‌کند و علوفه پیدا نشود، این گندم خوراک دام می‌شود و این احساس خطر برای گندم است و باید دولت از بخش کشاورزی پشتیبانی کند؛ اما الآن کشاورزی از دولت حمایت می‌کند.

قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه سموم چندین برابر شده است

فارس: در هزینه‌ها شرایط امسال چطور است؟

خنکال: قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه سموم چندین برابر شده است. برخی نهاده‌ها در بازار نیست و اگر باشد، کیفیت ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی چند روز پیش گفته که ما در این چهار ماه، 30 درصد مصرف سموم کشاورزی را کاهش دادیم؛ اما ما کشاورزان اعلام می‌کنیم که این نیست؛ چون سمی نیست که استفاده شود و طبیعی است که مصرف کاهش پیدا می‌کند.

سموم کشاورزی پیدا نمی‌شود و این یعنی کاهش تولیدات کشاورزی تا 40 درصد!

دولت باید فکری برای تهیه سوم کند؛ چراکه محصولات استراتژیک به سم برای حفاظت نیاز دارند.

فارس: دولت در خرید تضمینی به تعهدات خود عمل کرده است؟

خنکال: خرید تضمینی گندم برای مازاد محصول کشاورزان و برای تشویق است. هیچ جای قانون نیست که اگر کسی بالاتر خرید، کشاورز نمی‌تواند بفروشد؛ اما متأسفانه گندم را برای فروش از شهری به شهر دیگر اجازه خروج نمی‌دهند.

۲۵ محصول استراتژیک کشاورزی داریم که دولت باید حمایت کند؛ اما چندان حمایتی نمی‌شود.

بذر چغندر حال حاضر وارداتی و کیلویی دو میلیون تومان است؛ حال آنکه چغندر را کیلویی ۸۰۰ تومان می‌خرند و در هر هکتار چغندرکاری بین دو تا چهار کیلوگرم بذر چغندر نیاز دارد.

در موضوع برق ثانویه مزارع و باغات هم مشکلاتی داریم

فارس: کشاورزان در سایر بخش‌ها، مشکلی در تعامل با دولت دارند؟

خنکال: در موضوع برق ثانویه مزارع و باغات هم مشکلاتی داریم. الآن برای تجهیز برق چاه مجوز می‌دهند و برای پمپاژ آب از استخر تا مزارع برقی تخصیص نمی‌دهند که مشکلات فراوانی برای کشاورزان ایجاد شده است و نیاز به حل دارد.

وزارت نیرو موظف به تأمین آب و جهاد کشاورزی توزیع و کشاورزان مصرف آن برای تولید محصول است.

اگر آب و خاک و هوا که ابزار کشاورزی است، نباشد که نمی‌توان تولید کرد؛ پس باید از کشاورز و باغدار حمایت شود تا تولید رونق بگیرد و شکوفا شود.

۱۰۰ درصد محصولات از بین رفته است

فارس: خسارت‌ها چطور، جبران شده است؟

خنکال: خسارت کشاورزان و باغداران در فروردین و اردیبهشت امسال بر اثر تگرگ، سیل و سرمازدگی در شهرستان‌های شرق استان سمنان قابل توجه بود.

طبق کارشناسی صورت‌گرفته، ۸۰ درصد زیان بخش کشاورزی و باغداری شده است؛ اما ما می‌گوییم ۱۵۰ درصد! چراکه امسال که ۱۰۰ درصد محصولات از بین رفته و برای سال بعد هم ۵۰ درصد افت داریم و مسؤولان هم این را پذیرفته‌اند.

فارس: میزان خسارت سرمازدگی باغات و مزارع دقیق هم محاسبه شده؟

خنکال: خسارت سرمازدگی، ۲۱۹ میلیارد تومان بوده است و تگرگ و سیل نیز ۳۶۲ میلیارد تومان که در مجموع ۵۸۱ میلیارد تومان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و ستاد بحران استان برآورد خسارت شده است.

فارس: با سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید و امید به رفع مشکلات کشاورزان عزیز.

خنکال: من هم از شما ممنونم. فقط خواهش دارم صدای کشاورزان را به گوش مسؤولان برسانید.

انتهای پیام/74036/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول