اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

«گوزلدره» روستای بدون بیکار/از همت مردم تا کم کاری مسؤولان

روستای گوزلدره در شهرستان سلطانیه با یک هزار 600 نفر جمعیت به همت و غیرت اهالی و به دلیل فعالیت کارگاه‌های کوچک و خانوادگی رشته‌بری، خیاطی، کفاشی و دامداری و کشاورزی بیکاری ندارد.

«گوزلدره» روستای بدون بیکار/از همت مردم تا کم کاری مسؤولان

خبرگزاری فارس، گروه استان‌ها- قنبر رسولی،گوزلدره سفلی، مرکز بخش باغ حلی از همان زمان تشکیل حکومت ایلخانان که مرکز قدرت و پایتخت خود را شهر سلطانیه انتخاب کردند یکی از مراکز ییلاقی سلاطین و خوانین پایتخت‌نشین سلطانیه بود که در دوره‌های حکومت ایلخانی و تیموریان و قره‌قویونلوها و صفویه در فصول تابستان به سلطانیه و به ویژه منطقه زیبای گوزلدره در زبان فارسی به معنای «دره زیبا» می‌آمدند، بعدها این دره زیبا به دلیل اهمیت ییلاقی برای طبقه اعیان و سلاطین ایلخانی اهمیت زیادی پیدا کرد که باعث شد بر خلاف دیگر روستاهای استان زنجان اغلب در کتب تاریخی نویسندگان گذشته از گوزلدره نام برده شود.

در دوران اخیر این دره زیبای ییلاقی که در فاصله میان سلطانیه و زنجان قرار دارد با تعدادی از روستاهای اطرافش به نام دهستان گوزلدره نامیده شده و در تاریخ 9 شهریور 1392 به همت مسؤولین محترم بخش باغ حلی به مرکزیت روستای گوزلدره سفلی مشتمل بر 24 روستا تاسیس شد.

فاصله زنجان تا گوزلدره بسته به مسیر انتخابی در حدود 25 تا 32 کیلومتر است، دره‌ای زیبا و بکر و با باغات سیب وسیع و انواع مختلف سیب‌ که چشم هر بیننده و گردشگری را می‌نوازد و طبیعتی زیبا که بکر و دست نخورده است.

اما گزارش امروز ما در مورد نحوه بخش شدن و علت نام‌گذاری این منطقه نیست، بلکه دلیل گزارش ما همت و اراده اهالی گوزلدره در ریشه‌کنی بیکاری است، اراده‌ای که توانسته بیکاری مردم این روستا را کنترل و موجب مهاجرت معکوس بسیاری از اهالی و حتی افراد غیر بومی از تهران و زنجان به این منطقه شود.

این روزها که در بسیاری از مناطق جهان و کشورمان بیماری کرونا اصناف مختلف و شغل‌ و پیشه مردم را هدف قرار داده است و موجب ضرر و زیان و خسارت جبران ناپذیری به مردم شده است، اهالی این روستا همچنان به کار و پیشه خود ادامه می‌دهند.

هر چند همچون سایر نقاط کشور شغل و حرفه مردم گوزلدره هم تاثیر گرفته اما اهالی گوزلدره فعل خواستن را در کار، کار و کار صرف کرده‌اند و زندگی آنها با وجود سختی‌ها و مشکلات به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا همچنان در مدار رونق می‌چرخد.

وارد روستا که شوید بوی رشته سنتی مشام شما را نوازش می‌دهد، رشته آشی و سوپی، رشته پلویی زرد، رشته پلویی طلایی، رشته پلویی برشته، رشته پلویی قهوه‌ای و رشته پلویی خرد شده از انواع تولیدات رشته در روستای گوزلدره است که سوغات اصلی این روستا نیز قلمداد می‌شود، که به علت کیفیت و طعم عالی، زبانزد خاص و عام است.

رشته یکی از مواد غذایی سنتی خطه آذربایجان است

رشته یکی از مواد غذایی سنتی خطه آذربایجان است، در زبان آذری به آن «اریشته» می‌گویند. تا یک دهه پیش، غذای اصلی خانواده‌های آذری برنج نبود و مردم این خطه از کشورمان برنج را به مقدار خیلی کم و در ایام خاصی ازسال که شامل اعیاد و مراسم مذهبی می‌شد، استفاده می‌کردند. بیشتر غذای آنھا را آرد گندم و غذاهای تهیه شده از آن تشکیل می‌داد. یکی از غذاهای مورد علاقه این خطه از کشورمان، رشته پلویی است.

مادران روستایی برای درست کردن این نوع رشته، آرد را با آب و نمک خمیر کرده و بعد با وردنه (وسیله چوبی استوانه‌ای شکل)، پهن می‌کنند و بعد همانطور که از اسمش پیداست به صورت رشته‌ای برش داده و آنرا پس از پختن در تنور یا فر مخصوص به تنهایی و یا به همراه برنج به عنوان وعده غذایی مصرف می‌کنند.

اما رشته این روزها در روستای گوزلدره به صورت سنتی و صنعتی تولید و به مناطق مختلف کشومان صادر می‌شود و این روزها به عنوان یکی از صنایعی که موجب اشتغال مردم شده است، مورد توجه مردم و به ویژه جوانان قرار گرفته است.

حسین سلیمی یکی از تولید کنندگان رشته با اشاره به استقبال خوب مردم کشورمان از رشته سنتی این روستا با بیان اینکه روزانه چیزی حدود 300 کیلو تولید داریم، اظهار کرد: ماهانه حدود 6 تن انواع رشته سنتی گوزلدره تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

کارگاه‌های رشته پزی سنتی از عوامل کاهش بیکاری است

وی رشته آشی و سوپی، رشته پلویی زرد، رشته پلویی طلایی، رشته پلویی برشته، رشته پلویی قهوه‌ای و رشته پلویی خردشده را از تولیدات کارگاه خود برشمرد و گفت: در حال حاضر در کارگاه سه نفر به صورت مستقیم و یک نفر هم به عنوان راننده غیر مستقیم شاغل هستند.

سلیمی با درخواست از مسؤولان در راستای حمایت از واحدهای تولیدی رشته سنتی در این روستا گفت: کارگاه‌های رشته پزی سنتی از عوامل کاهش بیکاری در این منطقه است.

تولید کننده رشته سنتی با بیان اینکه در تهران مشغول به کار خیاطی بودم و با رونق کارگاه‌های تولید رشته به زنجان آمدم، افزود: در حدود سه ماه است که کار ما رونق خاصی گرفته است.

کشاورزی از جمله مشاغل این روستای یک هزار 600 نفری است که بسیاری از مردم به آن اشتغال داشته و دارند، گاوداری سنتی و پرورش گوسفند نیز در این روستا رواج دارد و مردم به انواع نژاد گوسفند و به ویژه افشاری علاقه خاصی دارند.

در کنار رشته پزی و تولید رشته سنتی که سوغات اصلی این روستاست، سیب گوزلدره هم در بازار میوه کشور جایگاه ویژه و خاصی دارد و محصولات این روستا قبل از رسیدن و در بسیاری از مواقع روی درخت به فروش می‌رسد.

دهیار گوزلدره در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در زنجان کشاورزی و دامداری را در کنار صنایعی مانند کفاشی، خیاطی و رشته‌بری از جمله فعالیت‌های مردم گوزلدره برشمرد و اظهار کرد: مردم روستای گوزلدره با کار و فعالیت عجین هستند و بیکاری در این روستا معنا و مفهومی ندارد و این روستا در واقع یک روستای بدون بیکار است.

فعالیت 11 کارگاه رشته‌بری در گوزلدره

علیرضا بابایی با اشاره به اینکه رشته‌بری یکی از مشاغل مردم این منطقه و در واقع برند اصلی گوزلدره است، اظهار داشت: 11 کارگاه رشته‌بری در روستای گوزلدره فعال است.

وی با بیان اینکه 15 کارگاه خیاطی نیز در روستای گوزلدره فعال است، گفت: پنج کارگاه کفاشی نیز در روستا فعال بود که به دلیل برخی مشکلات موجود، تولید کنندگان کفش به تهران مهاجرت کرده‌اند و در حال حاضر فقط یک کارگاه در این روستا فعال است.

دهیار گوزلدره با اشاره به اینکه برای حل مشکلات موجود در زمینه اشتعال، دهیاری گوزلدره با همکاری بنیاد مسکن و کمک مسؤولان زمینی برای احداث سایت کارگاهی در نظر گرفته است که  با استقبال سرمایه‌گذاران بومی و غیر بومی مواجه شده است، ادامه داد: در آینده نزدیک شاهد اشتغال پایدار نه تنها برای اهالی گوزلدره بلکه روستاهای اطراف و حتی شهرستان خواهیم بود که تحقق این امر مستلزم حمایت و همکاری ارگان‌ها و ادارات ذیربط با سرمایه‌گذاران است که با کاهش موانع موجبات اشتغالزایی در این منطقه فراهم خواهد شد. 

همچنین دهیار گوزلدره از فعال بودن یک گاوداری و سه دامداری صنعتی در این روستا خبر داد و گفت: گاوداری سنتی با 200 راس گاو و دامداری سنتی نیز با ۵ هزار راس گوسفند در این روستا فعال است.

وی به فعالیت سه واحد مرغداری گوشتی صنعتی در این روستا علاوه بر یک واحد پرورش بوقلمون نیز اشاره کرد و گفت: دامداری در کنار صنایع و کشاورزی از جمله عوامل ریشه‌کنی بیکاری در روستای گوزلدره است.

بابایی افزود: همچنین در روستای گوزلدره دو کارگاه صنایع چوبی نیز مشغول به فعالیت است که اقدام به تولید لوازم چوبی می‌کنند و عمده تولیدات آنها جعبه آرایشی عروس و سایر لوازم چوبی است.

دهیار گوزلدره با بیان اینکه سیب مهمترین محصول کشاورزی و باغی این روستا است، ادامه داد: در حدود 100 هزار تن سیب اعلاء و درجه یک از باغات روستای گوزلدره برداشت می‌شود که برند اصلی روستا است و شهرت خاصی در کشور دارد.

وی از دیگر مشخصه‌های خاص روستای گوزلدره را خوش آب و هوا بودن و وجود اقلیم سر سبز و همچنین داد و ستد اقتصادی کشاورزان و صنعتگران با پایتخت برشمرد و گفت: خصوصیات اخلاقی، خوش برخوردی، مهمان نوازی، اصالت و فرهنگ اهالی موجب شده است که مردم شهرهای بزرگ از جمله یزد، بندرعباس، تهران، قم و زنجان در این خطه سرسبز اقامت گزینند که به همین منظور دهیاری با همکاری بنیاد مسکن شهرستان سلطانیه و مسوؤلان و اهالی اقدام به طراحی شهرک مسکونی به صورت پایلوت در استان کرده که این طرح نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

بابایی گفت: با توجه به اینکه امروزه شاهد مهاجرت‌های صورت گرفته از روستاها به شهرها هستیم امکانات و شاخص‌های مثبت موجود در روستای گوزلدره موجب مهاجرت معکوس در این منطقه شده است.

وی وجود ظرفیت‌های عظیم از جمله بقعه امامزاده ام‌البنین، رودخانه‌های پر آب، باغات و چشمه‌ها، کوه‌های سر سبز و آب و هوای نسبتا خنک (می‌توان گفت روستای بدون کولر)، سوغاتی‌های منطقه (رشته، سیب و محصولات کشاورزی و لبنی و...) زمینه پذیرش گردش را در این منطقه فراهم کرده است که در آینده‌ای نزدیک می‌توان گوزلدره را به قطب گردشگری شهرستان تبدیل کرد.

دهیار روستای گوزلدره سیب این روستا را با انواع مختلف از جمله سیب گلاب، لبنانی سفید و قرمز، سیب ترش و قرمز و سیب برگ سایه و آلبالو، زردآلو، گردو، گیلاس و انواع آلو و... را از جمله محصولات باغی این روستا برشمرد.

بابایی، متوسط تولید رشته این روستا را برای هر کارگاه بین 300 تا 500 کیلو در روز اعلام کرد و گفت: صنایع وابسته به این محصول مانند کارتن سازی، سبد سازی و... از جمله صنایع وابسته است که در صورت وجود سرمایه‌گذار بومی و غیربومی در این منطقه حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

قیمت ارز مشکل واحدهای خیاطی

مسؤول واحد تولید لباس در گوزلدره با بیان اینکه حدود 30 سال بود که در تهران کار می‌کردم ولی با فراهم شدن شرایط به گوزلدره که محل تولدم بود برگشتم تا در راستای کمک به اشتغال این منطقه کمک کار باشم، گفت: کارم را در روستای گوزلدره با یک چرخ خیاطی آغاز کردم و حالا تعداد آنرا به بیش از هفت چرخ رسانده‌ام.

مرتضی صفری با بیان اینکه کار ما کار گروهی است، افزود: الان برای 6 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام اما جا دارد تا 15 نفر نفر نیز در این کارگاه فعالیت داشته باشد.

وی در مورد تولید روزانه خود گفت: تولید روزانه ما بستگی به نوع لباسی که دوخته می‌شود دارد و به طور متوسط هفته‌ای در حدود 150 دست انواع لباس تابستانی و زمستانی تولید می‌کنیم.

مسؤول واحد تولید لباس در گوزلدره در مورد بازار فروش محصولات تولیدی در روستای گوزلدره گفت: بیشتر محصولات ما در تهران به فروش می‌رسد و از آنجا به سایر نقاط ارسال می‌شود.

صفری با بیان اینکه مشکلات مالی کارگاه ما را اذیت می‌کند و بالا رفتن قیمت ارز بر مشکلات ما افزوده است، افزود: ثبات اقتصادی مهمترین کمک به فعالان اقتصادی است و درست شدن اقتصاد مهمترین خواسته ماست.

وی با بیان اینکه هر روز یک قیمت برای محصولات از جمله نخ و دستگاه‌های تولیدی وجود دارد، افزود: من یاد ندارم حتی دو روز هم قیمت‌ها ثابت مانده باشد و این مشکل ما را اذیت می‌کند، ما از دولت و مسؤولان پول نمی‌خواهیم بلکه انتظار داریم به ثبات اقتصادی کمک کنند تا ما هم دچار مشکل نشویم.

صفری با بیان اینکه عدم ثبات قیمت ارز موجب شده تا در مورد قراردادهایی که می‌بندیم دچار مشکل شویم، اظهار داشت: حمایت مسؤولان از من تولید کننده فقط کمک به ثبات اقتصادی است.

همسر و دختر آقای صفری هم در کارگاه او مشغول به کار هستند، خانواد‌ای که دست به دست هم داده‌اند تا هم برای اهالی گوزلدره اشتغال ایجاد کنند و هم در راستای کمک به تولید کشور گام بردارند، فاطمه صفری با بیان اینکه 14 سال سن دارد، گفت: خیاطی را دوست دارم و از اینکه کمک حال پدرم هستم بسیار خوشحالم.

وی با بیان اینکه کار کردن را دوست دارم و کار کردن در کنار پدر و مادرم هم برایم بسیار لذت بخش است، افزود: در کنار درس و مدرسه دوست دارم کار و حرفه‌ای هم برای آینده یاد بگیرم.

در روستای گوزلدره حتی پیشکسوت سابق استقلال نیز دست به کار شده و جوانان و نوجوانان را دور خود جمع و به آنها فوتبال یاد می‌دهد.

علی گیوه‌ای با انتقاد از نبود امکانات ورزشی در این روستا گفت: نبود امکانات ورزشی و مکانی ورزشکاران در آن جمع و به فعالیت ورزشی بپردازند موجب بروز برخی ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه این روستا با داشتن ظرفیت‌های فراوان حق داشتن لااقل یک سوله یا سالن ورزشی را دارد، گفت: در حال حاضر ما در خیابان تمرین می‌کنیم در حالی که واقعا از هر لحاظ درست نیست.

مشکلات این روستای بیکار فقط برای مردم و اهالی ورزش نیست بلکه سرمایه‌گذاران هم در این روستا مشکلاتی دارند که باید از سوی مسؤولان شنیده شود.

برق مشکل سایت کارکاهی گوزلدره

جمال صفری که سرمایه‌گذار و در حال راه‌اندازی واحد تولیدی پیچ و مهره در گوزلدره است، به خبرنگار فارس گفت: حدود 12 میلیارد تومان به غیر از زمین در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه اقدامات و کارها را خودمان انجام دادیم، تصریح کرد: در حدود چهار ماه است که کارها و سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌ایم، ولی متاسفانه غیر از نامه‌نگاری اقدامی از سوی مسؤولان در این زمینه حمایت انجام نشده است.

سرمایه‌گذار واحد تولیدی پیچ و مهره با بیان اینکه مسؤولان همه کارها را به دوش سرمایه‌گذار می‌اندازند، تصریح کرد: واحد پیچ و مهره در فاز نخست 70 نفر اشتغال و واحد‌های پوشاک و رشته‌بری هم اشتغال خوبی ایجاد می‌کند در حالی که مسؤولان کاری برای ما انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مهمترین و اصلی‌ترین مشکل ما برق است، افزود: برای آمدن برق به سایت کارگاهی گوزل صنعت، شرکت توزیع برق در حدود 2 میلیارد تومان هزینه طلب می‌کند و این از عهده و توان ما خارج است.

صفری با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل «سایت کارگاهی گوزل صنعت» علاوه بر گوزلدره اهالی اطراف نیز صاحب شغل خواهند شد، گفت: متاسفانه همکاری خوبی با ما نمی‌شود و این امر موجب دلسردی سرمایه‌گذار است.

بخشدار باغ حلی که مرکز آن روستای گوزلدره است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان گفت: فعالیت مردم گوزلدره در بخش کشاورزی و دامداری و صنایعی مانند رشته‌بری، کفاشی و خیاطی آن هم به صورت خانوادگی باعث شده تا بیکاری در این روستا در حد صفر باشد.

سیروس رستمی با اشاره به جمعیت یک هزار 600 نفری این روستا گفت: در روستای گوزلدره کمتر کسی را داریم که بیکار باشد و این امر نشان دهنده همت بالای مردم روستا در زمینه کار است.

وی به ایجاد سایت کارگاهی در روستای گوزلدره اشاره کرد و گفت: در راستای کمک به اشتغال مردم و اهالی، این سایت در حال راه‌اندازی است که در صورت ایجاد آن بسیاری از صنایع از جمله رشته‌بری، خیاطی و واحد تولیدی پیچ و مهره در این منطقه مستقر خواهد شد.

بخشدار باغ حلی شهرستان سلطانیه به مشکلات سایت کارگاهی گوزلدره اشاره کرد و گفت: قرار شده بود که با سرمایه‌گذاری مردم و همکاری بنیاد مسکن این سایت کارگاهی راه‌اندازی شود که تاکنون بخشی از اقدامات انجام شده است.

رستمی با اشاره به اینکه آبرسانی و گازرسانی به سایت کارگاهی گوزلدره مشکلی ندارد و این اقدام در حال انجام است، گفت: در مورد برق با توجه به اینکه مصرف برق این سایت صنعتی نیاز به اعتبار 2 میلیارد تومانی دارد که در این زمینه رایزنی‌های لازم با شهرستان و استان زنجان انجام شده تا مشکلات این سایت رفع شود.

وی در مورد گلایه‌های مردم و برخی از فعالان در مورد عدم دریافت وام کرونا ادامه داد: بخشداری باغ حلی دارای 25 روستا و 14 دهیاری است که اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه انجام گرفته است و بسیاری از مردم این تسهیلات را گرفته‌اند و آنهایی که نتوانسته‌اند حتما یا ثبت‌نام نکرده‌اند و یا مدارک آنها ناقص بوده است.

گوزلدره نمود عینی و عملی کار و تلاش

بخشدار باغ حلی شهرستان سلطانیه در مورد جشنواره سیب و سلامت در روستای گوزلدره گفت: این جشنواره برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و امیدواریم در سال آینده به شکل بسیار زیبا این جشنواره را برگزار کنیم.

رستمی در مورد انتقال سوله ورزشی قدیمی شهر سلطانیه گفت: روستای گوزلدره فاقد کمترین امکانات ورزشی است در حالی که این روستا قهرمانان ملی و کشوری زیادی دارد.

وی افزود: قرار شده به همت اداره ورزش و جوانان و همچنین فرمانداری سلطانیه سوله قدیمی شهر سلطانیه به این روستا منتقل شود که امیدواریم با قول‌هایی که داده شده این امر محقق شود تا جوانان و ورزشکاران این منطقه نیز به امکانات ورزشی دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز درباره معدن فعال در روستای گوزلدره گفت: معدنی که برداشت غیرمجاز داشته باشد، تا 5 برابر جریمه و پروانه وی تمدید نمی‌شود.
ناصر فغفوری گفت: اینهایی که اقدام به برداشت کرده‌اند، مجوز برداشت دارند و از منابع طبیعی مجوز گرفته‌اند.
وی افزود: اما با توجه به اقدامی که در راستای تولید بیشتر انجام شده است، معادن در هر ناحیه‌ای که فعال هستند، تا سقف 50 درصد بیشتر از سهم تعیین شده مجاز به برداشت هستند.

گوزلدره نمود عینی و عملی کار و تلاش و همت مردمانی است که بدون نگاه به دست دولت و مسؤولان دست به کار شده و خود برای جوانان و اهالی اشتغال ایجاد کرده‌اند.

گوزلدره الگویی است برای روستاهای کشور که با ایجاد اشتغال پایدار علاوه بر اینکه زمینه جلوگیری از مهاجرت اهالی را به شهرها فراهم می‌کنند بلکه برای نیروی فعال روستاهای اطراف نیز اشتغال ایجاده کرده و رونق را به روستاها برده‌اند.

انتهای پیام/2308/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول