اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جایگاه برتر آموزش فنی‌و حرفه‌ای استان فارس در روزهای کرونایی

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در میان ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۱ استان کشور در بحث آموزش و تولید ماسک و لباس‌های مخصوص بیمارستانی مقام اول را کسب کرده است.

جایگاه برتر آموزش فنی‌و حرفه‌ای استان فارس در روزهای کرونایی

سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس؛ شیراز | با ورود کرونا به دنیا و کشورمان شاهد تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف در جهان و به دنبال آن در ایران بوده‌ایم.

از راهکارهایی که به‌شدت توسط دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در دنیا و کشور همچون سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید توصیه می‌شود، ماندن در خانه و پرهیز از حضور در تجمعات است. به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌ها به بستر اینترنت و فضای مجازی منتقل‌شده‌اند که البته با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده و همچنان نیز است.

از سویی دیگر برکسی پوشیده نیست که دنیا به سمت مهارت‌آموزی پیش رفته و با کمتر شدن موقعیت‌های کاری دولتی و استخدامی، افراد می‌باید به سمت ایجاد کسب‌وکاری برای خود پیش بروند. برای ایجاد کسب‌وکار و راه‌اندازی استارت آپ ها نیاز مبرمی به فراگیری مهارت و کارهای عملی است که در قالب‌های مختلف توسط دستگاه‌های مختلف آموزش داده می‌شوند.

پس از شیوع کرونا در کشور، آموزش‌های مهارتی که در ایران بیشتر بر بستر کارگاه‌ها و فضای حضوری بوده، همچون سایر حوزه‌ها دچار تغییر و تحول شدند.

در این راستا همزمان با روز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: برای همه مردم و مسئولین از صدر تا ذیل روشن شده که مهارت‌آموزی و آموزش کارهای فنی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

شعار جهش آموزش‌های مهارتی

حشمت‌اله کوشکی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید تصریح کرد: با توجه به شعار سال در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس، شعار جهش آموزش‌های مهارتی را مطرح کردیم اما با حضور ویروس کرونا، برنامه‌هایمان با تغییراتی همراه شد و نتوانستیم تاکنون آنچه مدنظر بوده، به منحصر عمل برسانیم.

وی پیرامون مواجهه با کرونا در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس عنوان کرد: از ابتدای پیدایش کرونا در کشور، آموزش و تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی را در دستور کار ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های استان قراردادیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس ادامه داد: ۵۸ کارگاه در بخش خصوصی و دولتی ما به امر تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی به‌صورت شبانه‌روزی در مقاطعی مشغول هستند که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون عدد ماسک تولید و به بازار عرضه‌شده است.

کوشکی گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در میان ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۱ استان کشور در بحث آموزش و تولید ماسک و لباس‌های مخصوص بیمارستانی مقام اول را کسب کرده است.

با ورود کرونا شرایط خاصی در جامعه و به‌تبع در آموزش‌های کشور مانند آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای به وجود آمد و موجب شد تا مباحث آموزشی را از طریق فضای مجازی دنبال کنیم

وی با بیان اینکه تا پیش‌ از این تجربه کار در فضای جدید را با این حجم نداشته، بیان کرد: با ورود کرونا شرایط خاصی در جامعه و به‌تبع در آموزش‌های کشور مانند آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای به وجود آمد و موجب شد تا مباحث آموزشی را از طریق فضای مجازی دنبال کنیم.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان فارس به خبرنگار فارس گفت: به‌منظور حضور مؤثر در فضای مجازی و دنبال کردن مباحث از این راه، کارگروه‌های تولید محتواهای آموزشی را پس از شیوع ویروس کرونا شکل دادیم.

مهدی افخم در خصوص محتواهای آموزشی تولیدشده برای فضای مجازی اظهار داشت: تاکنون ۱۰۰۰ محتوای آموزشی توسط مربیان و اساتید ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های استان فارس و بیش از هشت هزار دقیقه فیلم آموزشی تهیه‌شده که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با ذکر اینکه تولید محتوا برای استفاده در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، بیان داشت: در محتواهای تولیدی سعی شده آموزش‌های مهارتی و عملی به نحو مطلوبی پوشش داده شود.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس پیرامون دوره‌های برگزارشده پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ تصریح کرد: ۱۰۰ عنوان آموزشی در قالب ۴۰۰ دوره آموزشی در پس از زمان شروع شیوع کرونا در سراسر استان برگزار کرده‌ایم.

وی با آرزوی بازگشت شرایط به‌پیش از پیدایش کرونا متذکر شد: برخلاف تصور اولیه ما، در آموزش‌های مجازی استقبال بسیار زیادی از سوی مردم صورت گرفت که برای خود ما نیز غیرقابل‌پیش‌بینی بود.

افخم افزود: این ایراد به ما وارد است که زیرساخت‌های کافی و لازم برای فعالیت با این حجم از استقبال در فضای مجازی و بر بستر اینترنت وجود نداشت.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس همچنین از راه‌اندازی و تکمیل مرکز مجازی در استان فارس خبر داد که البته این مرکز باوجود کاستی، در حال استفاده است.

 ‌باید از فضای آموزش‌های مجازی در کنار آموزش‌های واقعی در کلاس‌ها و کارگاه‌ها بهره بگیریم

وی با اشاره به اینکه ‌باید از فضای آموزش‌های مجازی در کنار آموزش‌های واقعی در کلاس‌ها و کارگاه‌ها بهره بگیریم، اذعان داشت: شرایط کرونا علاوه بر اینکه تهدیدات بسیاری داشت، یک فرصت مناسب نیز بود تا در آموزش‌های ما چون کل دنیا به سمت آموزش‌های مجازی پیش برویم.

افخم اضافه کرد: تا پیش از کرونا به مباحث آموزشی در فضای مجازی کمتر پرداخته‌شده و کرونا با تلنگر به سیستم آموزشی کشور در حال رقم خوردن اتفاقات خوبی می باشد.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس حمایت مسئولین، تلاش مربیان و اساتید و دعا و همراهی مردم را رمز موفقیت در آموزش‌های مجازی در کشور و استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه پروتکل‌هایی از سوی وزارت بهداشت با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین‌شده که در آن شرایط ورود افراد متقاضی به کارگاه‌ها و سایر موارد تعریف‌شده، اعلام کرد: در شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز نباشد، کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی دایر است و در شهرستان‌های قرمز آموزش‌های عملی حضوری تعطیل‌شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دنیای امروز در حال عبور از دهکده جهانی الکترونیک است و حضور ویروس کرونا علیرغم مشکلات و آسیب‌های بسیاری که به همراه داشت، موجب شد تا حدودی با موج جهانی اینترنت و بهره‌گیری از فضای آن همراه شویم. فضایی که می‌باید پس از رخت کندن کووید 19 از دنیا نیز در کشور با قوت ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول