اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

سایت زباله بلای جان سلامت مردم دهدشت/ دودی که به چشم مردم می‌رود

دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها در روزگار کرونایی عرصه تنفس و زندگی را بر مردم دهدشت و چندین روستای مجاور تنگ‌تر کرده است.

سایت زباله بلای جان سلامت مردم دهدشت/ دودی که به چشم مردم می‌رود

خبرگزاری فارس کهگیلویه-طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می‌کند که زباله‌ها در حداقل زمان ممکن از منازل دور شده و در اسرع وقت دفع شود،اهمیت دفع بهداشتی زباله‌ها زمانی بر همگان روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آن به خوبی شناخته شود.

دفع زباله‌های دهدشت در همه مراحل مشکل دارد؛ از جمع‌آوری زباله در ساعات پرتردد گرفته تا حمل با وسایط نقلیه روباز و آخرین مرحله آن که به صورت کاملاً غیر اصولی و به گفته ساکنان محدوده سایت دپوی زباله و متولیان محیط زیست و بهداشت از طریق سوزاندن انجام می‌شود خطرات ناشی از آن‌ها در سلامتی مردم را بیشتر می‌کند.

ساکنان روستاهای دشت مازه و طولیان که در مجاورت سایت زباله قرار دارند از سوزاندن زباله‌ها و آلودگی ناشی از آن انتقاد کرده و می‌گویند حتی در زمانی که این زباله‌ها سوزانده نشده و در این محل تلنبار شده است برای ما خطرساز شده است.

آلودگی هوا به وسیله احتراق مواد پلاستیکی که متأسفانه به میزان بسیاری در زباله‌ها وجود دارد و وجود حشرات و حیوانات موذی از خطراتی است که سلامت ساکنان محدوده سایت را تهدید می‌کند.

 

دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها به مناطقی از شهر دهدشت هم نفوذ کرده و به ویژه در فصل گرما باعث نارضایتی شهروندان از این معضل شده است.

موضوع دفع اصولی زباله‌های دهدشت سال 94 در شورای سلامت مطرح و مصوبه‌ای برای تعیین تکلیف و به روز شدن سیستم دفع زباله روی کاغذ رفت.جواد تخشا شهردار وقت دهدشت گفته بود مکاتباتی با دفتر امور شهری استانداری و شورای شهر انجام گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

تخشا هزینه ساماندهی سایت زباله را یک میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود که تا زمان تأمین این سیستم شهرداری نسبت به گماردن یک نفر نگهبان در محل دپو برای جلوگیری از سوزاندن زباله‌ها اقدام کرده است.

این معضل سال‌هاست به قوت خود باقی مانده و این روزها در شرایط کرونا که ریه بسیاری از مردم با این ویروس دست و پنجه نرم می کند دود آلوه ناشی از سوزاندن زباله ها عرصه تنفس و زندگی را بر مردم تنگ‌تر کرده است.

 

این در حالی است که سایت زباله در حاشیه شهر دهدشت و در نزدیکی چندین روستا با ساکنانی که استفاده از هوای پاک حق مسلم آنهاست قرار دارد.

تصمیم‌گیری مسؤولان برای ساماندهی سایت زباله کارخانه بازیافت انتظاری است که هنوز به سر نیامده و سال‌هاست دود این سوزاندن عمدی یا غیر عمدی به چشم و حلق مردم شهر و روستاها می‌رود.

در حالی که جمع‌آوری زباله در بسیاری از شهرها از روش سنتی به مکانیزه تغییر یافته در شهر تاریخی دهدشت با قدمت بیش از نیم قرن هنوز از تفکیک زباله خبری نیست و جمع‌آوری به روش سنتی با دخالت دست انجام می‌گیرد.

سرپرست شهرداری دهدشت می‌گوید«تولید زباله دراین شهر یکهزار و 500 گرم به ازای هر نفر است و تولید روزانه زباله به بیش از 100 تن رسیده است.»

 

بهزادیان افزود: بالا بودن میزان زباله تولیدی انتقال آن را در سایه کمبود وسایط نقلیه دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه به علت حجم بالای زباله‌ها نیاز به دستگاه‌های بیشتری برای انتقال به سایت است، گفت: این در حالی است که تنها پنج دستگاه کار حمل زباله از نقاط مختلف شهر تا محل دپو را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: به خاطر در اختیار نداشتن وسیله نقلیه سنگین از جمله بولدوزر و دیگر امکانات برای دفن اصولی زباله شهرداری مجبور است در طول سال با بازه زمانی زیاد اقدام به دفن کند.

همچنین روح‌الله عزیزی با اشاره به خطرات زیست محیطی سوزاندن زباله‌ها تصریح کرد: نسبت به غیر بهداشتی و مخاطره‌آمیز بودن دفع زباله‌ها بارها در شورای سلامت هشدار دادیم.

 

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه تصریح کرد: دفن اصولی زباله‌ها نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه بوده و لازم است یک بار برای همیشه رفع این معضل در دستور کار همه مسؤولان و متولیان قرار گیرد.

می‌طلبد مسؤولان استانی قبل از بروز هر خطر تهدیدآمیز به داد سلامت مردم دهدشت و ساکنان چندین روستای مجاور این سایت برسند؛ علاوه بر دفن اصولی و بهداشتی راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله در شهرستان ضروری است.

به گزارش فارس دفن بهداشتی زباله روش خاصی است که بر اساس آن زباله‌ها را طوری در خاک مدفون می‌کنند که لایه‌بندی و پوشش دادن به آن‌ها هیچ زیانی به محیط زیست ،انسان‌ها و موجودات دیگر نرساند.

با توجه به حجم بالای تولید زباله در دهدشت راه‌اندازی کارخانه بازیافت با همکاری بخش خصوصی یک نیاز مبرم است.

انتهای پیام/82016/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول