اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

انتقاد از خارج شدن درآمد فروش و صادرات کنسانتره مس و محصولات معدنی از آذربایجان‌شرقی

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس، گفت: درآمد حاصل از صادرات کنسانتره مس و محصولات معدنی باید برای توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان استفاده گردد.

انتقاد از خارج شدن درآمد فروش و صادرات کنسانتره مس و محصولات معدنی از  آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف داوودی امروز در نشست تخصصی با سرپرست اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به حوزه عملکرد و ماموریت‌های نمایندگان مجلس در حوزه بین‌المللی، ملی و استانی اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت‌های معدنی و صنعتی و کشاورزی در جهت توسعه اشتغال و شکوفایی صنعتی کشور استفاده کنیم.

وی گفت: وجود معادن غنی مس، طلا، سرب و آلومینیوم و نیز عناصر نادر خاکی گرانقیمت را از مزیت‌های مهم استان آذربایجان‌شرقی برشمرد و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود برای توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال تاکید کرد.

 داوودی تنها راه موثر برای کاهش بیکاری و توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته و کمتر برخوردار استان را استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت‌های معدنی استان عنوان نموده بر توسعه صنایع معدنی و ایجاد کارخانه‌های پایین‌دستی با ارزش افزوده بالا را خواستار شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به ظرفیت‌های پنهان اشتغال در حوزه معدنی یادآور شد: صنایع پایین‌دستی در حوزه معدن مانع خام فروشی می‌شود و ظرفیت بسیار مهمی را در حوزه اشتغال و کارآفرینی ایجاد می‌کند.

داوودی در بخش دیگری  از سخنان خود با اشاره به جایگاه دریاچه ارومیه در دنیا افزود: دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه غلظت شوری جهان است و همواره از اهمیت خاصی برای کشور برخوردار می‌باشد.

وی، وجود صنایع عظیم تراکتورسازی، ماشین‌سازی، قطعه‌سازان خودرو در تبریز و شهرستان‌ها صنایع معدنی مس ورزقان، مس آذربایجان و سایر پروژه‌های صنعتی و معدنی را از ظرفیت‌های مهم استان شرقی عنوان کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بهره‌مندی از درآمد حاصل از فروش کنسانتره و یا صادرات آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و کاهش اشتغال و توسعه سرمایه‌گذاری را جزو مطالبات نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی عنوان و متذکر شد: باید منافع حاصل از فروش و یا صادرات مس و یا سایر محصولات معدنی و کانی برای توسعه همه جانبه استان استفاده گردد و لازم است، استخراج و بهره‌برداری و توسعه صنایع در بخش معدنی قویا در استان فراهم گردد.

 وی، تنها راه موثر ایجاد اشتغال و قطع بیکاری در مناطق کمتر برخوردار را استخراج معادن و توسعه صنایع معدنی در استان دانست و بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های خالی معادن استان تاکید کرد.

داوودی با تاکید مجدد بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های معدنی استان از سازمان صمت از سازمان ایمیدرو خواست، قویا استخراج معادن، توسعه صنایع معدنی و ایجاد کارخانه‌های پایین‌دستی در حوزه معدن با ایجاد ارزش افزوده چندین برابر بالا را با ظرفیت‌های بالا در استان آذربایجان‌شرقی ایجاد نمایند.

 رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد با توسعه صنایع معدنی در استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالای معدن بتوانیم در حوزه عمل درآمدهای بی‌نظیر و سرشار آن را در اشتغال‌زایی 10ها هزار نفر و توسعه بی‌نظیر صنعت استان جامع عمل بپوشانیم.

داوودی در بخش سوم بیانات خود از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری منعقده بین وزارت اقتصاد و دانشگاه صنعتی سهند خبر داد و افزود: بر اساس این قرارداد همکاری مطالعات اکتشافی و بررسی‌های اولیه وجود یا عدم وجود منابع زیرزمینی در حوزه نفت و گاز در استان به عمل خواهد آمد که در پنج گام در دست بررسی و مطالعات کارشناسی می‌باشد.

 رئیس مجمع نمایندگان مجلس با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری وجود سه عنصر مس، روی و سرب و وجود ۱۲ نوع از ۲۴ نوع ماده معدنی فلزی شناخته شده در کشور را به عنوان یک نعمت و بزرگترین سرمایه ملی برشمرد و تصریح کرد: وجود این سرمایه می‌تواند در حوزه اشتغال جوانان و سرمایه‌گذاری موثر باشد و توسعه صنایع معدنی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود موجب قطع وابستگی به خارج خواهد شد.

داوودی همچنین اضافه کرد: ما در اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری تلاش همه جانبه برای ارزش آفرینی برای توسعه اقتصاد کشور و مسیر افتخار و بالندگی ایران اسلامی با همت، همدلی نمایندگان دولت و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و عموم مردم شریف را به عنوان نصب‌العین برنامه‌های خود قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول