اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دست‌هایی که نمی‌گذارند الگوهای کشت و آبیاری به روز شوند

در حالی که جوانانی هستند که با تأسیس گلخانه قصد دارند از هدررفت آب و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی جلوگیری کنند، اما برخی با ایجاد موانع در این مسیر امید جوانان را به ناامیدی تبدیل می‌کنند.

دست‌هایی که نمی‌گذارند الگوهای کشت و آبیاری به روز شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کشور ایران به دلیل قرارگرفتن در اقلیم گرم و خشک و منابع آبی محدود، در زمره کشورهای خشک جهان قرار دارد و از این جهت حفظ و بهره‌برداری مناسب منابع آبی زیرزمینی در کشور با توجه به خشکسالی‌های اخیر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

 کاهش محسوس منابع آبی زیرزمینی نیز از دیگر معضلات چندسال اخیر کشور است که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی منابع آبی شیرین در زمینه‌های شرب و کشاورزی را تحت‌الشعاع خود قرارداده است.

موضوع کشاورزی در رشد پایدار کشورها و به ویژه تأمین امنیت غذایی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ ایران از دیرباز به عنوان کشور صاحب کشاورزی در طول تاریخ مطرح بوده است، اما با گذشت زمان و به دلیل خشکسالی‌ها در چند سال اخیر، کشاورزی با چالش جدی مواجه شده است به طوری که کارشناسان کشاورزی تغییر الگوی کشت و بهره‌بردن در شیوه‌های نوین آبیاری را از جمله راهکارهای موجود در این زمینه عنوان می‌کنند.

استان اصفهان نیز که از جمله استان‌های خشک کشور محسوب می‌شود، با ظهور خشکسالی‌های اخیر دچار چالش‌های عدیده شده است که باعث کاهش بهره‌وری در این حوزه شده است؛ سد زاینده‌رود به عنوان تأمین کننده آب شرب و کشاورزی فلات مرکزی ایران و استان اصفهان در طی سال‌های گذشته از لحاظ آبی حال و روز خوبی نداشته است و مشکلات زیادی برای کشاورزی استان اصفهان در بالادست و پایین دست سد ایجاد کرده است.

پس از کاهش چشمگیر منابع آبی در کشور و استان اصفهان، دولت برای ادامه حیات عرصه کشاورزی کشور، با اعطای وام‌هایی سعی در ترغیب کشاورزان به احداث گلخانه و همچنین استفاده از آبیاری‌های نوین در کشور کرد؛ در این مسیر نیز بسیاری از کشاورزان از این طرح‌ استقبال کردند و با حضور در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اقدام به نام‌نویسی در این طرح برای احداث گلخانه‌ها کردند.

در قدم اول مراحل صدور پروانه تأسیس توسط سازمان جهاد کشاورزی به سرعت انجام می‌شود، اما پس از آن اخد استعلامات از ادارات مختلف، امید کشاورزانی را که در اندیشه افزایش تولید محصولات کشاورزی در عین کاهش مصرف آب و بی‌نیازی کشور از واردات محصولات کشاورزی هستند، به ناامیدی تبدیل می‌کند.

در میان این استعلامات نقش سازمان آب منطقه‌ای در صدور مجوزات لازم بسیار پررنگ است؛ مسأله‌ای که اعتراضات بسیاری از افرادی که برای تأسیس گلخانه اقدام کرده‌اند را در پی داشته است.

یکی از جوانانی که برای احداث گلخانه اقدام کرده است در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: برای دریافت مجوزات احداث گلخانه سال ۹۷ به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کردم و پس از دریافت مجوز جهاد برای دریافت استعلامات به ادارات مختلف مراجعه کردم.

وی ادامه داد: در حالی شعار رفع موانع تولید در برخی ادارات وجود دارد که عملا در این حوزه و احداث گلخانه موانع بسیاری بر سر راه افرادی که قصد احداث گلخانه را دارند قرار می‌گیرد.

این جوان با انتقاد از طولانی شدن این استعلامات و ایجاد این موانع ادامه می‌دهد: زمانی که من برای احداث گلخانه اقدام کردم، نرخ دلار در حدود ۵۰۰۰ تومان بود و به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار به حدود ۲۰ هزار تومان و همچنین وارداتی بودن تجهیزات گلخانه، حتی وام‌های اعطایی دولت نیز برای احداث یک گلخانه کافی نیست و مشکلات جدی برای بنده به وجود آورده است.

وی افزود: عمده مشکلات ایجاد شده در این مسیر در سازمان آب منطقه‌ای برای مجوز برداشت آب رخ می‌دهد؛ در حالی که ما با تأسیس گلخانه قصد داریم از هدررفت آب و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی جلوگیری کنیم، اما این سازمان با ایجاد موانع امید جوانانی که قصد دارند در این زمینه ورود کنند را به ناامیدی تبدیل می‌کند.

یکی دیگر از افرادی که برای تأسیس گلخانه اقدام کرده است، به خبرنگار فارس گفت: تعداد پروانه‌های تأسیس گلخانه از سوی جهاد کشاورزی بسیار زیاد است؛ اما در زمینه اخد مجوزات به دلیل موانع متعددی که بر سر راه افراد ایجاد می‌شود، در نهایت تعداد بسیار اندکی موفق می‌شوند که گلخانه احداث کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که برای افراد مشکل‌ساز است، بانک‌ها هستند که در قبال وام‌های اعطایی وثیقه‌های سنگینی طلب می‌کنند که بعضا در توان افراد نیست و یا اینکه اصلا چنین املاکی برای وثیقه ندارند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اهمیت کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: یکی از محورها و موضوعاتی که به دلیل بحران آب در مناطق مرکزی ایران حائز اهمیت است، توسعه کشت گلخانه‌ای است که حداکثر بهره‌برداری را از آب بتوانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بحران آب، اینکه روی زمین کشت غرقابی انجام دهیم، به دلیل بهره‌وری بسیار پایین کشت غرقابی و نیاز آبی در کشور، باید روی کشت گلخانه‌ای فعالیت ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در همین زمینه برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان، با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی مذاکراتی برای تسهیل موانع ایجاد گلخانه مذاکراتی انجام شد تا بتوان به دلیل تبخیر بالا و گرمی هوا این نوع کشت را توسعه داد.

ساداتی‌نژاد درباره موانع ایجاد شده از سوی آب منطقه‌ای نیز گفت: در این زمینه توصیه‌های لازم به سازمان آب منطقه‌ای استان انجام شده است و بازهم جلسات حضور در استان با حضور رؤسای آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان برای حل مشکلات برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول