اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پارک ملی توران؛ رها از آغل و دام/ بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی آزاد شد+ نقشه و فیلم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از آزادسازی کامل محدوده پارک ملی توران شاهرود از آغل و دام خبر داد و گفت: بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی به‌طور کامل از دام تخلیه شد و در اختیار حیات‌وحش ارزشمند این ذخیره‌گاه قرار گرفت.

پارک ملی توران؛ رها از آغل و دام/ بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی آزاد شد+ نقشه و فیلم

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، از آزادسازی کامل محدوده پارک ملی توران از آغل و دام خبر و توضیح داد: در سال 1381 بخش‌هایی از محدوده امن پناهگاه حیات‌وحش توران شامل 101 هزار هکتار به پارک ملی ارتقا پیدا کرد.

او گفت: برابر ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، این منطقه باید خالی از هرگونه معارضات و مستحدثات و عاری از وجود دام می‌شد؛ ولی تعارض دارندگان پروانه بهره‌برداری از مراتع در این محدوده که دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح در سال‌های قبل بودند، روند خروج دام را با مشکل مواجه می‌کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: از طرفی، به دلیل کمبود اعتبارات سالانه سازمان حفاظت محیط‌زیست، امکان خرید و آزادسازی مراتع به‌صورت آنی و یکجا میسر نبود.

عبدوس اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تلاش کرد تا در جهت اجرای قانون و خصوصاً در حمایت از زیستگاه گونه باارزش یوزپلنگ آسیایی و رفع تعارضات زیستگاهی این‌ گونه در سنوات بعدی به تخلیه، خریداری و آزادسازی این مراتع از هرگونه تعارض و دام اقدام کند که این مهم در چهار مرحله به انجام رسید.

او اضافه کرد: در نخستین و مهم‌ترین اقدام، ممیزی مراتع موجود در محدوده پارک با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط شامل منابع طبیعی، محیط‌زیست، امور عشایری، نیروی انتظامی و ... در زمان حضور دام در توران، در سال 1385 صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: در این ممیزی از 14 سامانه عرفی موجود در محدوده پارک ملی توران، 6 سامانه خالی از دام تشخیص داده شد.

عبدوس بیان کرد: برابر قانون منابع طبیعی، مراتع خالی از دام باید از ید صاحب قبلی خارج شده و در اختیار افراد دیگری قرار می‌گرفت که با توجه به ممنوعیت صدور پروانه جدید در پارک‌های ملی، واگذاری و بهره‌برداری به هیچ شخص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر نبود.

او ادامه داد: مدیریت این اراضی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به‌عنوان نماینده دولت محول شد که در این راستا، 6 سامانه عرفی به مساحت 34 هزار و 300 هکتار یعنی یک‌سوم محدوده پارک ملی آزاد اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: در دومین مرحله، سازمان‌های مردم‌نهاد به‌خصوص پویش مردمی «یوز تا ابد» با مشارکت داوطلبانه و همچنین اقداماتی نظیر برگزاری کنسرت، نمایشگاه آثار هنری، پخش فیلم و... مبلغ 620 میلیون تومان را جمع‌آوری کردند.

عبدوس بیان کرد: آنها در ادامه با مذاکره با دامداران موفق شدند با خرید حقوق عرفی بهره‌برداران، 24 هزار و 500 هکتار از مراتع پارک ملی و محدوده امن توران متشکل از چهار سامانه عرفی و یک‌سوم از یک سامانه عرفی دیگر (چشمه حرب) مجموعاً به ظرفیت پنج هزار و 536 واحد دامی این عرصه را از حضور دام تخلیه و آزادسازی کنند.

او گفت‌: در مرحله سوم با تخصیص اعتبارات لازم، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان توانست بقیه سامانه‌های عرفی موجود به مساحت جمعاً 42 هزار و 500 هکتار را در سنوات بعد خریداری و آزاد کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: بخش پایانی با بیشترین وسعت در بین مراتع باقیمانده، مراتع موصوف به چشمه حرب بود که به مساحت هشت هزار و 700 هکتار و ظرفیت باقیمانده به تعداد یک هزار و 200 واحد دامی، با اعتباری بالغ بر 960 میلیون تومان در سال جاری خریداری و آزادسازی شد.

عبدوس افزود: بدین ترتیب، از کل مساحت یک میلیون و 441 هزار و 523 هکتاری مجموعه ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، با اقدامات فوق و با احتساب 400 هزار هکتار اراضی بایر آن، مجموعاً 510 هزار هکتار یعنی بالغ بر یک‌سوم از مساحت کل این مجموعه خالی از حضور دام شد.

او گفت:  نکته مهم‌تر اینکه هسته مرکزی این ذخیره‌گاه، متشکل از محدوده پارک ملی و بخش‌هایی از محدوده امن که بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در آن قرار دارد، نیز به‌طور کامل از دام تخلیه شد و در اختیار حیات‌وحش ارزشمند این ذخیره‌گاه زیست‌کره قرار گرفته است.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول