اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«قربان» روز به قربانگاه بردن اسماعیل‌های درون و تکثیر عشق به توان عشق

قربان عید تقرب و بندگی و سرسپردگی و جشن جاری شدن عشق از زلال چشمه‌ساران معرفت و دل دادگی ست، روز به قربانگاه بردن اسماعیل‌های درون و انعکاس راز «إنی اعلم ما لا تعلمون» و هنگامه‌ تیز شدن خنجر مهربانی برای حنجر میوه انتظار در کویری‌ترین روزهای زندگی و برپا شدن زمزم حیات است.

«قربان» روز به قربانگاه بردن اسماعیل‌های درون و تکثیر عشق به توان عشق

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | قربان عید تقرب و بندگی و سرسپردگی و جشن جاری شدن عشق از زلال چشمه‌ساران معرفت و دل دادگی ست، روز به قربانگاه بردن اسماعیل‌های درون و انعکاس راز «إنی اعلم ما لا تعلمون» و هنگامه‌ تیز شدن خنجر مهربانی برای حنجر میوه انتظار در کویری‌ترین روزهای زندگی و برپا شدن زمزم حیات است، روز به بارپنشستن حقیقت صداقت و گذشتن از ثمره جان در راه جانان عادل و پذیرش امتحانی ابراهیمی است که با نبض اسماعیل گره‌خورده؛ روزی که مدعیان بندگی، روزها و لحظات چشم‌انتظاری را بامعرفت عرفه ورق می‌زنند و بازتاب نور اطاعت اسماعیل گونه‌شان بر بی‌کران کهکشان‌ها می‌تابد و از زایش نورش چشمه‌های ایمان در خُم زندگی جاودانه می‌جوشد.

آری قربان است و تکلیف شانه‌ها بسیار سنگین؛ باید گذاشت و گذشت و اهریمن شکن تاریخ زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی شد و درنهایت تشنگی و در مسیر وصل حق، اسماعیل درون را سر برید و آمین عشق را نجوا کرد

آری قربان است و تکلیف شانه‌ها بسیار سنگین؛ باید گذاشت و گذشت و اهریمن شکن تاریخ زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی شد و درنهایت تشنگی و در مسیر وصل حق، اسماعیل درون را سر برید و آمین عشق را نجوا کرد.

 دل بریدن و سربریدن از اسماعیل‌های زندگی رسالتی است که برای هر کس، در هر موقعیتی که باشد مصداق دارد و لازمه  ادامه مسیر است.

در جامعه ایرانی اسلامی و در یک نگاه وسیع‌تر در جامعه انقلابی و مهدوی و در مسیری که آرمانش تحقق تمدن نوین اسلامی ست اسماعیل‌های زیادی دست و پای دل و زبان و قدم و قلم ما را می‌بندد، گاه در مسیر عبادت و گاهی در مسیر رسالت افراد در سیاست و قانون‌گذاری و خدمت و اداره دولت، گاهی غفلت و تردید است و گاه غرب‌زدگی و سرسپرده‌ نااهلان شدن، گاهی مشورت غلط دادن یا گرفتن است و گاه تسلیم هوای غبارآلود سیاست زدگی و رشوه و حزب گرایی و مدیریت بی‌فرجامی در سایه گذرای برجام‌هاست.

اسماعیل‌ها متفاوت‌اند و عزم و اراده افراد در هر پست و مقام و جایگاهی که باشند برای سربریدن متفاوت‌تر، گاهی این سربریدن، چشم بستن بر هواخواهی و دنیاطلبی و زیاده‌خواهی است و گاه کنار گذاشتن مسئولیتی که با توجه به «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»

اسماعیل‌ها متفاوت‌اند و عزم و اراده افراد در هر پست و مقام و جایگاهی که باشند برای سربریدن متفاوت‌تر، گاهی این سربریدن، چشم بستن بر هواخواهی و دنیاطلبی و زیاده‌خواهی است و گاه کنار گذاشتن مسئولیتی که با توجه به «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»، باید در قبالش پاسخگو باشیم و گاهی لبیک گفتن به ندای حق و عدالت و گاه بر مبنای حق و حقیقت و به‌دوراز ریا و عجب و تزویر خدمت کردن است.

اسماعیل گاهی به هر قیمتی به جاه و مال رسیدن است؛ به‌گونه‌ای که آبروی فردی و خانوادگی و اجتماعی فرد یا گروهی قربانی خودخواهی دیگری می‌شود، اعتیاد دامن خانواده و جامعه را می‌سوزاند، با عدم نظارت صحیح و حرص و طمع، درد گلوگیر اقتصادی، فقر و فحشا را رقم می‌زند و سوء مدیریت سیستمی یک نظام را به باد سؤال و نامه‌های سرگشاده بی محتوا می‌سپارد و تعصبات حزبی حجاب از سروزبان‌ها برمی‌دارد و نگاه غلط ارباب‌رعیتی، شکاف و فاصله طبقاتی را به بی‌نهایت می‌رساند و توهم آقازادگی و ژن خوب، دزدان و بی‌دردان را محِق و سهم خواه سفره انقلاب معرفی می‌کند و صدای ناکوک فریادشان گوش فلک را زجر می‌دهد. آری حساب اسماعیل‌ها از هم جداست و هر اسماعیلی قربانگاهی خاص می‌طلبد و اراده‌ای خاص‌تر، مهم نیست اسماعیل درونمان چندساله و میزان دل‌بستگی‌مان چقدر است؛ چراکه روشن و مبرهن است هر که و هر چه باشد باید به قربانگاه برود و با خنجر ایمان سربریده شود.

اگر در قربانگاه حقیقت، با درایت و اندیشه، اسماعیل‌ها را به قربانگاه بردی؛ بی‌شک معبود بینا و دانا و توانا، هدیه «تسلیم» و «تصمیم» ات را برائت می‌فرستد، پس امروز و در قربانگاه درون، خنجر بر حنجر اسماعیلت بگذار و تمام منیت ها را به‌پای انسانیت بریز و قربانی کن!

 اینک هر نفس یک ابراهیم است و زمان، لحظه‌هایی آکنده از شور و شعور و نور و سرور! هیچ عالی‌جناب و برادرخوانده‌ای لایق خیانت به نفس و شأن انسانی و مسلمانی دیگری نیست

اینک هر نفس یک ابراهیم است و زمان، لحظه‌هایی آکنده از شور و شعور و نور و سرور! هیچ عالی‌جناب و برادرخوانده‌ای لایق خیانت به نفس و شأن انسانی و مسلمانی دیگری نیست.

پس در عید الاضحی یک‌بار دیگر تندیس بندگی و عاشقی در خاک و افلاک را ابراهیم وار به نام خودت سند بزن تا شقایق‌ها آکنده از عاشقانگی‌های دلت شود و سبک‌بال در میعادگاه غدیر پیمان وصل دوباره ببندی و قلم و قدم و زبان و حضورت، متولی ولایت مداری و ولایت‌پذیری و لایق شاگردی مکتب اخلاق، سیاست و زآن‌گونه که جناب مالک را خطاب کرد باشد.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول