اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تب کنکور در روزهای داغ کرونایی؛ پاسخ مسوولان به چند ابهام مخاطبان «فارس من» درباره کنکور

تب کنکور در مقاطع مختلف در این روزهای مقابله با ویروس کرونا از اخبار مهم رسانه هاست، در برگزاری کنکور دکتری نیز ابهاماتی وجود داشته که مسوولان قول دادند این ابهامات در کنکور کارشناسی ارشد و سراسری رخ ندهد.

تب کنکور در روزهای داغ کرونایی؛ پاسخ مسوولان به چند ابهام مخاطبان «فارس من» درباره کنکور

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ «کنکور» به عنوان مهم ترین آزمون داوطلبان برای ورود به مقطع بالاتر آموزش عالی در کشور ما برگزار می شود، از این رو کنکور در هر مقطع برای داوطلبان آن بسیار اهمیت دارد.

همین امر سبب می شود داوطلبان کشورمان بخصوص در کنکور سراسری از ماه ها قبل استرس برگزاری کنکور را داشته باشند و حتی خانواده هایشان نیز با اضطراب فرزندانشان درگیر شوند.

البته امسال برگزاری کنکور از حساسیت دیگری نیز برخوردار است امسال شیوع ویروس کرونا در کشور سبب شده داوطلبان کنکور درگیری ذهنی بیشتری داشته باشند و علاوه بر تست زنی و رقابت با داوطلبان دیگر به فکر سلامتی خود هم باشند.

این مساله به حدی برای داوطلبان استرس داشته که درخواست لغو آزمون ها را داشته اند اما این درخواست با موافقت مسوولان مواجه نشد و کنکور دکتری طبق زمان بندی برگزار و زمان بندی کنکور کارشناسی ارشد و سراسری نیز مشخص شده است.

* برگزاری آزمون دکتری در میان تمام اما و اگرها

در میان تمام اما و اگرهای داوطلبان و کارشناسان برای عدم برگزاری آزمون ها در زمان شیوع ویروس کرونا، آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۹ روز پنج شنبه ۹ مردادماه برگزار شد و البته به گفته وزیر علوم 80 درصد شرکت کنندگان از نحوه برگزاری این کنکور رضایت داشتند، اما ابهاماتی نیز درباره برگزاری این آزمون در رسانه های مختلف مطرح شد که همین ابهامات افزایش نگرانی را در میان داوطلبان آزمون های کارشناسی ارشد و سراسری به همراه داشته است و این داوطلبان استرس دارند که شاید مسائل پیش آمده در آزمون دکتری در آزمون های پیش روی آنان نیز رخ دهد.

* ابهامات مطرح شده درباره کنکور دکتری

عدم انجام تب سنجی در برخی حوزه ها

پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری آزمون ها اعلام شد و حوزه های امتحانی موظف بودند بر طبق آن عمل کنند، برخی داوطلبان آزمون دکتری اعلام کردند در برخی حوزه ها تب سنجی انجام نشده و همین امر استرس داوطلبان کارشناسی ارشد و سراسری را هم در پی داشته است.

اما فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفته است: به طور کل تب سنجی در پروتکل ابلاغی وجود ندارد.

چرا برخی داوطلبان ماسک نداشتند؟

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که چرا برخی داوطلبان آزمون دکتری ماسک نداشته اند، گفته است: براساس پروتکل اعلام شده، ماسک برای داوطلبان اجباری بوده است، اما کنکور یک امتحان ۵ دقیقه‌ای نیست و به هر حال ممکن است یک داوطلب برای لحظه ای ماسک خود را برداشته و دوباره استفاده کند اما به طور کلی کسی بدون ماسک در جلسه آزمون نبوده است.

استرس داوطلبان درباره سوالات

برخی داوطلبان در تماس با سامانه فارس من نگران لو رفتن سوالات آزمون های سراسری و کارشناسی ارشد هستند، این داوطلبان معتقدند درباره سوالات آزمون دکتری ابهاماتی وجود داشته است.

زرین آمیزی در این باره گفت: تمام کارکنان چاپخانه سوالات کنکور دکتری از اسفندماه در قرنطینه بوده اند.

همراه داشتن موبایل تخلفی است که پیگیری می شود

برخی داوطلبان نیز از بابت همراه داشتن موبایل از سوی داوطلبان دیگر نگران بوده اند و البته برخی خواستار همراه داشتن موبایل بودند، سخنگوی سازمان سنجش در این باره گفت: هر ساله در آزمون تعداد انگشت شماری داوطلب موبایل، ساعت هوشمند و هندزفری همراه داشته‌اند که این موضوع به عنوان گزارش‌های تخلف و تقلب چه از سوی داوطلبان و چه از سوی حوزه‌های برگزاری آزمون به سازمان سنجش ارسال  و پس از طرح در هیات رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها، بسته به نوع تخلف مجازات برای آن تعیین می‌شود.

* قول مسوولان برای برگزاری بدون ابهام کنکور سراسری و کارشناسی ارشد

اما از آنجایی که داوطلبان و خانواده های آنان نگران سلامت خود در این شرایط شیوع ویروس در کشور هستند، برای رفع استرس داوطلبان ۲ کنکور پیش رو، منصور غلامی وزیر علوم به داوطلبان اطمینان خاطر داده و گفته است: ما برای برگزاری آزمون‌های پیش رو هیچ مشکلی نداریم.

به گفته وزیر، بیش از  ۸۰ درصد شرکت کنندگان دکتری از برگزاری آزمون اظهار رضایت کردند و  آمادگی خوبی برای برگزاری ۲ آزمون سراسری و کارشناسی ارشد وجود دارد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در پاسخ به استرس داوطلبان کنکور سراسری درباره برگزاری آزمون با حفظ پروتکل های بهداشتی گفته است: داوطلبان کنکور در ۲ هزار و ۸۰۰ حوزه امتحانی آزمون می دهند بنابراین نمی توان گفت تجمع زیادی وجود دارد، ما در هر حوزه ۲۱۰ داوطلب را با فاصله در یک فضای بزرگ جا می دهیم و تمام پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می شود، مراقبان حوزه ها موظف هستند به کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند تذکر دهند بنابراین خیال داوطلبان راحت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول