اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت اتفاق مبارک مجلس یازدهم

از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به دلیل اهمیت زیاد بحث خانواده و فرزندآوری نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت موافقت کنند.

تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت اتفاق مبارک مجلس یازدهم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، زهرا غنی‌پور فعال دانشجویی طی یادداشتی نوشت: مسئله جمعیت و خانواده از مسائل بحرانی حال کشور است و روند مطلوبی در هیچ یک از عوامل افزایش جمعیت که شامل ازدواج و فرزندآوری می‌شود، وجود ندارد.

میزان طلاق در ۲۰ سال گذشته ۴ برابر قبل شده است و میزان ازدواج در این ۲۰ سال تنها در سال ۸۹، ۷/۱ برابر رشد کرده است اما باز بعد از آن به صورت نزولی به همان درصد سال ۷۷ رسیده است. در صورتی که، درصد ازدواج کم باشد میزان فرزندآوری نیز رشدی ندارد و در چند سال آینده بیشتر جمعیت کشور را افراد پیر تشکیل می‌دهند و اگر این مسئله مورد توجه قرارنگیرد در سال های آینده با بحرانهای فراوانی روبرو خواهیم شد.

مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و محور اصلی تصمیم گیری‌ها، قانون گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است، مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند.

مجلس مظهر خواسته‌های مردم در زمینه‌ی سیاست های داخلی و خارجی است و راه‌گشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است. امام خمینی(ره) مجلس را در راس امور می‌داند و این یعنی اوج اعتقاد به مردم سالاری.

مدت کوتاهی است که از دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌گذرد که طرح  ایجاد کمیسیون ویژه‌ای از جانب رئیس فراکسیون زنان خبرساز شده و فعالین حوزه خانواده و زنان را به فکر واداشته است. این کمیسیون ویژه به نام خانواده و جمعیت مورد بحث قرار گرفته شد ولی طرح آن به طور رسمی در صحن علنی ارائه نشده است.

با توجه به طرح تشکیل این کمیسیون و صحبت های کارشناسانه نمایندگان خواهان این طرح می‌توان امیدوار بود تصمیمات ویژه و اثر گذاری در حوزه های مربوطه گرفته شود. از جمله مواردی که قرار است در این کمیسیون بررسی شود طرح تسهیل ازدواج، بیمه درمان ناباروری، زنان خانه دار و... است.

سوالی که مطرح شده با وجود اهمیت مسئله اقتصاد در کشور چرا به چنین کمیسیونی پرداخته می شود؟ مسئله خانواده وجمعیت، مسئله‌ای چند بعدی است که کارشناسان از حوزه های مختلف لازم است در آن حضور پیدا کنند و یکی از مسائلی که روی آن در این کمیسیون تاکید شده بحث اشتغال و مسکن جوانان است. که این مشکل جوانان، باعث شده‌است که سن ازدواج بالا برود و حتی درصد ازدواج کم شود که در اصل ۳۱ قانون اساسی نیز به این مسئله می پردازد ( داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجراء این اصل را فراهم کند.)

از دیگر مسائلی که در این کمیسیون روی آنها تاکید می‌شود درصد کم فرزندآوری و روند صعودی طلاق است و در نتیجه با این روند، جمعیت جوان کشور نیز روزبه‌روز کمتر می‌شود. این مشکلات ریشه فرهنگی و اقتصادی دارد که در صورت تشکیل این کمیسیون، طرح هایی برای حل این مشکلات ارائه می‌‌شود و بر روی اجرای این قوانین نظارت می‌کنند.

خانواده رکن اصلی جامعه است که اگر در آن کم کاری شود مشکلات زیادی را در جامعه به وجود می‌آورد. تا کنون حتی مجلس شورای اسلامی که راه‌گشای مشکلات مردم است در حوزه خانواده و جمعیت کار زیادی انجام نداده است. در صورتی که بحث جمعیت و خانواده از مباحث حیاتی این روزهای کشور به حساب می‌آید. در نتیجه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به دلیل اهمیت زیاد و بحرانی این مسئله نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت موافقت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول