اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

خسارت ۱۷ هزار هکتاری مزارع برنج صومعه‌سرا به دلیل بارش زیاد باران

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه ۱۷ هزار هکتار از اراضی شالی شهرستان در بارش‌های اخیر دچار خسارت شد، گفت: متأسفانه بارش باران بی‌موقع، ۶۵ درصد از مزارع و اراضی که برداشت انجام‌نشده بود دچار خسارت شدند و مشقت برداشت برای شالی‌کاران افزوده شد.

خسارت ۱۷ هزار هکتاری مزارع برنج صومعه‌سرا به دلیل بارش زیاد باران

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، بارندگی‌های اخیر در گیلان که از اویل هفته اخیر آغازشده و در برخی ساعت‌ها به‌صورت رگباری و شدید است، برداشت محصول برنج را که با رنج و مشقت کشاورز به این مرحله رسیده با آسیب‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه کرده است.

خوشه‌های طلایی که با بارش باران با خاک یکسان شدند و با زمین افتادنشان، غم دل کشاورز را که با هزینه‌های سرسام‌آور به این مرحله رسانده بود دوچندان کرد و تمام  برنامه‌ها و معادلات کشاورزان از زمان برداشت تا ارزش محصول برهم زد.

مرداد، مهم‌ترین و حساس‌ترین ماه در استان گیلان ازلحاظ برداشت برنج محسوب می‌شود که آفتاب در این ماه، نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی گیلان دارد و کشاورزان باید در این ماه حاصل پنج ماه رنج و تلاش خود را برداشت کنند. 

از یک‌سو شالی‌کاران چشم به آسمان دارند تا ابرهای باران‌زا به کنار روند و آفتاب پرتوهای خود را بر شالیزارهای آنان بتاباند و موجب مرزدار شدن و رسیدگی خوشه‌های برنج شود و از سوی دیگر، نگران ادامه شرایط جوی فعلی هستند. 

شروع بارش که از سحرگاه ۱۲ مرداد شروع به باریدن کرده و هنوز در حال باریدن است در صورت ادامه بارندگی‌ها و ابرناکی، می‌تواند موجب نگرانی بیشتر شالی‌کاران در برداشت محصول برنج شود.

خسارت ۱۷ هزار هکتار از اراضی شالی‌کاری صومعه‌سرا به دلیل بارش باران

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با اشاره بارش باران طی روزهای اخیر اظهار کرد: متأسفانه حجم بالای بارندگی بی‌موقع سبب آسیب ۶۵ درصدی مزارع شالی و وِرس خوشه‌های برنج در بسیاری  از مناطق شهرستان موجب شده است.

احمد پادیاب با بیان اینکه تاکنون برداشت برنج از پنج درصد مزارع شالیزاری شهرستان انجام‌شده، افزود: ۳۰ درصد ارقام در مرحله خمیری و ۱۰ درصد در مرحله شیری هستند و ۶۰ درصد ارقام بومی هاشمی و علی کاظمی رسیده که این بارندگی برای آن‌ها ضرر دارد.

وی با بیان اینکه بعد از طی دوره کم‌آبی در مزارع شهرستان در تابستان سال جاری این باران سختی کار کشاورزان را زیاد کرد، گفت: در صورت ادامه بارندگی‌ها، مشکلات بخش شالی‌کاری بیشتر می‌شود و ممکن است ورس (خوابیدگی) و ادامه بارش‌ها، زمان برداشت را به تعویق انداخته و هزینه‌ها را برای کشاورزان به چندین برابر افزایش و کاهش محصول را در پی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا با بیان اینکه به مزارع تحت پوشش بیمه خسارت پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: اراضی که توسط کشاورزان بیمه‌شده پس از بازدید  و برآورد خسارت توسط کارشناسان مربوطه اعلان خسارت خواهد شد و بیمه پرداخت خسارت می‌کند.

پادیاب با بیان اینکه ۱۷ هزار هکتار از اراضی شالی شهرستان در بارش‌های اخیر دچار خسارت شد، گفت: متأسفانه بارش باران بی‌موقع، ۶۵ درصد از مزارع و اراضی که برداشت انجام‌نشده بود دچار خسارت شدند و مشقت برداشت برای شالی‌کاران افزوده شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان مساعد شدن شرایط جوی را مغتنم شمرند، افزود: با پایدار شدن شرایط جوی، کشاورزان نسبت به برداشت برنج اقدام کنند تا در بارش‌های پیش رو با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول