اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

جمع زیادی از خبرنگاران وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به نقش تأثیرگذار خبرنگاران در دوران شیوع کرونا گفت: امروز در عرصه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری شاهد جهش بسیار مهم حرفه‌ای هستیم، اما جمع کثیری از خبرنگاران در وضعیت مطلوب اقتصادی قرار ندارند.

جمع زیادی از خبرنگاران وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در وبینار رسانه و مسؤولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا با اشاره به اهمیت کار خبرنگاران و تبریک و پاسداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: امروز در عرصه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری شاهد جهش بسیار مهم حرفه‌ای هستیم و در همه عرصه‌های اجتماعی و علمی، رسانه‌ها به صورت تخصصی ورود پیدا کرده‌اند و دانش و مهارت ستودنی که امروز در رسانه شکل گرفته، قابل افتخار است و بسیاری متبحرین در حوزه رسانه هستند که اشراف تبحری و تخصصی در حوزه‌های‌شان پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش‌های مؤثر خبرنگاران در جامعه خاطرنشان کرد: ما در رسانه‌ها شاهد تفکیک رسانه‌ای هستیم که دانش و تجهیز حرفه‌ای به قدر کافی در هر حوزه‌ای وجود دارد، ضمن اینکه باید اذعان کنیم نقش مطالبه و پیگیری اصحاب رسانه در تحقق برخی مطالبات مردمی بی‌تأثیر نبوده است که می‌توان به موضوع طرح تحول سلامت و اصلاح بخشی از اعتبارات که صورت گرفت به عنوان برخی از مطالبات رسانه‌ای نام برد. 

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران یادآور شد: دردمندی و شنیدن مشکلات مردم برعهده رسانه‌هاست و آنها به نیابت از جامعه جستجوگر و پیگیر مسائل و مشکلات هستند به شکلی که اگر حادثه‌ای در کشور روی دهد، خبرنگاران در خط مقدم حضور دارند و اگر فاجعه و رخداد ملی روی دهد، خبرنگاران در کسری از ساعت حاضر می‌شوند و بی‌محابا به صحنه خطر می‌روند مانند وقوع سیل و آتش‌سوزی پلاسکو که آن را شاهد بودیم. 

وی با بیان اینکه این شجاعت رسانه‌ای و شهامت خبرنگار ستودنی است، خاطرنشان کرد: البته حرفه خبرنگاری، حرفه‌ای سخت است و ما به عنوان طبیب می‌دانیم که فرسایش شغلی یکی از مصادیق حرفه خبرنگاری است که نشان می‌دهد پر از خطر بوده و استرس با شغل خبرنگاری امتزاج دارد و حداقل به عنوان یکی از مشاغل سخت آن را قلمداد می‌کنیم. 

زالی اضافه کرد: هر جا که مداخلات ما از افکار عمومی فاصله گیرد، خبرنگاران باید به این موضوع توجه کنند، ضمن اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا یکی از حرفه‌های پردرآمد خبرنگاری است، اما متأسفانه جمع کثیری از خبرنگاران ما از نظر وضعیت و مشکلات اقتصادی در وضعیت مطلوبی نیستند و این موجب شده افرادی که در شغل خبرنگاری هستند، صرفاً با نگاه عشق‌ورزی حضور یابند و از منظر اقتصادی، کسوت خبرنگار مقرون به صرفه نیست، در نتیجه باید همه ما در روز خبرنگار در برابر قشر رسانه‌ای تعظیم کنیم. 

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه خبرنگاران در بالا بردن سطح ارتقا و فرهنگ عمومی نسبت به کرونا و پیدایش اخبار مبتنی بر شواهد و مستندات تلاش کرده‌اند، گفت: هر چه از زمان آغاز کرونا می‌گذرد، نقش خبرنگار را بیشتر شاهد هستیم، که در پیشگیری و درمان و مداخله این نقش بهتر احساس می‌شود و امروز فضا بسیار منطقی‌تر از روزهای ابتدایی است و فضای مردمی نیز آغشته به مسائل علمی بوده و مردم هر چیزی را قبول نمی‌کنند که این را ما مدیون حرکت پرشور خبرنگاران می‌دانیم. 

وی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت سه فرمول را در شرایط شیوع کرونا مشخص کرده که اینها شامل این است تا دانش مردم را در خصوص بیماری کرونا بالا ببریم. دوم، عملکرد اجتماعی مناسب است تا بتوان چرخه ابتلا را کم کنیم و سوم، توجه به خصلت‌ها و ویژگی‌های این موضوع است. 

وی با اشاره به فداکاری جامعه پزشکی و درمانی در دوران شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: از اخبار تلخ روزانه بیماری کرونا در سطح جهان می‌تواند عامل تخریبی روانی را تحمیل کند و امید به زندگی و بحث‌های نویددهنده و پیشران در بشر تحت‌الشعاع قرار گیرد که این یکی از چالش‌های مهم است، به طوری که موجب خسته شدن افکارعمومی شده و در این شرایط ایجاد نشاط عمومی کاری سخت‌تر است. 

زالی با بیان اینکه در اثر بیماری کرونا انگیزش‌های اجتماعی به شدت کمرنگ می‌شود، گفت: امروز خستگی و کسالت مزمن اجتماعی ناشی از بیماری را درک می‌کنیم و باید بپذیریم سطح عمومی انگیزش‌های اجتماعی در اثر بیماری عفونی کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه باید رسانه‌ها به گونه‌ای در افکارعمومی عمل کرده و مواجهه داشته باشند که بین خوف و رجاء و ترس منطقی حرکت کنند و جامعه دچار حساسیت‌زدایی افراطی نشود و در عین حال نیز ایجاد اضطراب و فوبیای عمیق نیز می‌تواند جامعه را مصلوب به اختیار کند.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران متذکر شد: رسانه‌ها باید با یک حرکت منطقی یعنی نه غفلت عمومی و نه ترس عمومی ایجاد شود، حرکت کنند و بتوانند با حساسیت‌زایی منطقی، رفتارهای اجتماعی و فردی مردم را مدیریت کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول