اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

نادیده گرفتن ظرفیت ایجاد دو هزار شغل در شوشتر/ فرصت اقتصادی که معطل جهاد کشاورزی مانده است

اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسؤولان کشور است. موضوعی که علاوه بر جنبه اقتصادی، جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

نادیده گرفتن ظرفیت ایجاد دو هزار شغل در شوشتر/ فرصت اقتصادی که معطل جهاد کشاورزی مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، اگر از خانواده‌ها در هر سطحی و هر نقطه جغرافیایی از اولویت‌های مطالبات‌شان از مجموعه کشور سوال کنیم، احتمالاً یکی از آن‌ها اشتغال خواهد بود.

اشتغال یا بهتر است بگوییم عدم ایجاد اشتغال کافی، به تنهایی در سال‌های اخیر توانسته تاثیر بسزایی در زندگی خانواده‌ها و جوانان ایجاد کند و همچنین دولت‌ها را تا حد بسیار بالایی به چالش بکشاند. بنابراین توجه به آن و پیدا کردن راه‌هایی جهت افزایش نرخ اشتغال، از اوجب واجبات در هر منطقه‌ و شهرستانی است.

به طور کلی وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه ایجاد شغل چه توسط بخش خصوصی و چه دولت‌ها، عمدتاً بر عهده دولت‌ها است که باید با طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب و کارشناسی، این نیاز مهم جامعه (که خود چندین مسئله و نیاز را در بر می‌گیرد) رفع کنند.

یکی از این طرح‌ها ایجاد مجتمع‌هایی تحت عنوان مجتمع گلخانه و مجتمع دامداری است که در شهرستان‌هایی بنا به موقعیت و شرایط، در سال‌های گذشته ایجاد شده است تا در اختیار بخش خصوصی و نیروهای آماده به کار قرار گیرد.

8 سال از ایجاد مجتمع‌های گلخانه و دامداری در شوشتر گذشته اما...

در شهرستان شوشتر در استان خوزستان هم این دو مجتمع در سال‌های 85 الی 91 ایجاد شدند و اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن‌ها که عمدتاً به وجود آوردن تاسیسات بوده، صورت گرفته است. سپس از سال 91 واحدهای این دو مجتمع با شرایطی که در آن زمان مشخص کرده بودند، توسط جهاد کشاورزی به افرادی واگذار شد تا شروع به کار کنند اما با گذشت حدود 8 سال از این اتفاق، درصد بسیار پایینی از واحدهای این مجتمع‌ها فعال شده‌اند و به همین ترتیب اشتغال پیش‌بینی شده برای آن‌ها نیز هیچ‌گاه تاکنون به وقوع نپیوسته است.

اگر مجتمع‌ها تکمیل شوند، چه می‌شود؟

قبل از بررسی دلایل این مسئله توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنیم که به گفته کارشناسان در صورت فعال شدن تمام واحدها، برای این مجتمع‌ها ایجاد حدود دو هزار شغل به صورت مستقیم پیش‌بینی شده است و در گام‌های بعدی طبق برآودها، می‌شود صنایع جانبی مانند کارگاه‌های بسته‌بندی، شرکت‌های حمل و نقل، فرآورده‌های لبنی، کشتارگاه، سردخانه و بسیاری مراکز دیگر را به وجود آورد که قطعاً موجب جهشی عظیم در اشتغال این شهرستان می‌شود.

از 105 واحد مجتمع گلخانه تنها 25 مورد، فعال‌اند

در همین مورد ایرج بادپیما رئیس اداره جهاد کشاورزی شوشتر می‌گوید: مجتمع گلخانه‌ها در شوشتر 105 واحد یک هکتاری دارد و ایجاد زیرساخت‌های آن مانند فاضلاب، برق، آسفالت و... جزء وظایف مجموعه جهاد کشاورزی بوده که بخش عمده‌ای از آن انجام شده است.

مهلت 1 ماهه برای تعیین تکلیف واحدهای دچار مشکل توسط مالکان

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع گلخانه می‌افزاید: برخی واحدهای این مجتمع قراردادی ندارند که یا خودشان برای این منظور مراجعه‌ای نداشته‌اند یا اینکه پرونده آن‌ها در حال تکمیل است. برخی دیگر قرارداد داشته اما هیچگونه فعالیتی در رابطه با واحدهای مجتمع ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چند واحد گلخانه در حال حاضر فعال هستند بیان کرد: 25 واحد گلخانه در حال تولید محصولات مختلف هستند. حدود 38 واحد بین صفر تا 20 درصد و 18 واحد تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که عمدتاً رها شده‌اند.

ایرج بادپیما اظهار کرد: از سال 91 تا 92 واگذاری این گلخانه‌ها انجام شده که نوع واگذاری‌ها در آن مقطع موجب مشکلات بسیاری گردید و یکی از دلایلی که تاکنون تمام مجموعه گلخانه با ظرفیت کامل به تولید نرسیده، همین مسئله است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به جلسه‌ای که در هفته‌های گذشته در محل فرمانداری شهرستان داشتیم، مقرر شد افرادی که به هر نوعی قرارداد یا فعالیت‌شان در مجتمع دچار مشکل یا وضعیت نامعلومی ندارند، دعوت شده و ضمن اخطار، فرصت تعیین تکلیف یک ماهه به آن‌ها داده می‌شود.

راکد بودن بازار، دلیل عدم فعالیت برخی واحدهای مجتمع دامداران

اما بادپیما وضعیت مجتمع دامداران را بهتر و مناسب‌تر ارزیابی می‌کند و در این خصوص می‌گوید: از 85 واحد موجود در دامداری حدود 25 واحد فعال است و مابقی نیز اقداماتی در آن‌ها صورت گرفته اما مشکل اصلی عدم فعالیت تمام واحدها، راکد بودن بازار است.

اخطار فسخ قرارداد به صاحبان واحدهای نیمه کاره

رئیس جهاد کشاوری شوشتر تصریح کرد: بخش زیادی از مجتمع دامداری دارای زیرساخت‌های لازم است و تنها چند مورد مانند آسفالت، تصفیه خانه و دیوارکشی باقی‌مانده که در صورت تامین اعتبار، انجام خواهد شد.

حسین پنبه‌دانه‌پور فرماندار شوشتر ضمن گلایه از وضعیت فعلی این مجتمع‌ها می‌گوید: این مجتمع‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای اشتغالزایی و رونق تولید در شهرستان هستند و هزینه‌های زیادی برای ایجاد زیر ساخت‌های آن‌ها تا این مرحله انجام شده است.

پنبه‌دانه‌پور می‌افزاید: متاسفانه عده‌ای از متقاضیان زمین در اختیار گرفته‌ اما به نتیجه‌ای نرسانده‌اند که به زودی قرارداد آن‌ها فسخ و زمین واگذار شده پس گرفته می‌شود.

وی اذعان می‌کند: حتی اگر نیاز باشد با حکم قضایی مجوز متقاضیان غیرفعال را ابطال و با صلاحدید جهاد کشاورزی به افراد مستعد و واجد شرایط واگذار می‌کنیم.

رییس شورای کشاورزی شهرستان شوشتر بیان می‌دارد: قطعاً اگر این مجتمع‌ها وارد عرصه تولید شوند شاهد اشتغالزایی چشمگیری در منطقه خواهیم بود، به همین دلیل دیگر نمی‌توان این سرمایه مهم را بدون استفاده رها کرد.

برای بررسی میدانی وضعیت این مجتمع‌ها به همراه برخی اعضایی که واحدهایشان فعال و قرارداد دارند، در محل حضور یافتیم.

در فیلم زیر، گفت‌وگوی فارس با فرجیان و ظهوری، دو تن از صاحبان واحدهای مجتمع گلخانه‌‌ای ولیعصر (عج) شوشتر را خواهیم دید. در این ویدیو، عدم تامین زیرساخت‌ها طبق قرار اولیه، واگذاری نادرست واحدها، ناامنی و برخی موضوعات دیگر مطرح شده است.

 

 

همچنین مقامی که یکی از دامداران این مجموعه است، خواستار حمایت بیشتر جهاد کشاورزی و توسعه مجموعه برای راه‌اندازی صنایع جانبی شده که در زیر می‌بینید:روزبهی مدیرعامل شرکت مجتمع دامداران نیز در گفت‌وگویی ویدیویی با فارس، از عدم امیدواری اعضای این مجموعه نسبت به سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید که موجب شده اعضاء با همکاری یکدیگر، گام‌هایی برای رفع نواقص بردارند که جزء وظایف و تعهدات جهاد کشاورزی بوده است.

 

 

در ابتدای این گزارش اشاره کردیم که این دو مجتمع در صورت تکمیل  شدن و تولید با ظرفیت کامل، حدود 2 هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌کنند. این تنها بخشی از پیش‌بینی صورت گرفته است که می‌تواند غول بیکاری را در شوشتر با چالش جدی مواجه کند.به نظر می‌رسد عمده مشکل در خصوص این مجتمع‌ها به سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان برمی‌گردد. چرا که تامین زیرساخت‌ها قطعاً نیاز به اعتباری دارد که این سازمان باید تامین کند. همچنین نوع واگذاری‌ها که یکی از دلایل اصلی عدم تولید با ظرفیت کامل در این مجموعه‌ها است چه در گذشته و چه حال، باید به درستی و با شرایطی مشخص صورت گیرد تا به افراد واجد شرایط داده شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول