اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

خوزستان سرزمین مدافعان حرم

دیار خوزستان که از دیرباز مهد شجاعان و نام‌آوران و خطه شهیدپروران بود، بازهم در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) خوش درخشید و با تقدیم بیش از ۷۰شهید، نام خود را دوباره در دفتر ایثار و شهادت ثبت کرد.

خوزستان سرزمین مدافعان حرم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ۱۸مرداد در تقویم جمهوری‌اسلامی ایران به روز بزرگداشت شهدای مدافع‌حرم نامگذاری شده است. مدافعان‌حرمی که در خط‌مقدم سوریه و عراق جنگیدند تا نگذارند دستان ناپاک دشمن تکفیری به حرم اهل‌بیت(ع) برسد. جنگیدند تا نگذارند پاهای نجس حرامیان به مرزهای ایران نزدیک شود.

خط مقدم آنها سوریه و عراق بود تا نکند روزی بیاید که مدافعان حرم مجبور شوند در مرزهای کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان با آنها روبه‌رو شوند.

دیار خوزستان که از دیرباز مهد شجاعان و نام‌آوران و خطه شهیدپروران بود، بازهم در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) خوش درخشید و با تقدیم بیش از ۷۰شهید، نام خود را دوباره در دفتر ایثار و شهادت ثبت کرد.

شهادت شهدای خوزستانی در جبهه مقاومت و دفاع از حرم‌های اهل‌بیت(ع) در سوریه و عراق از تابستان سال۹۲ آغاز و تا تابستان سال۹۸ ادامه داشت. اولین شهید مدافع‌حرم این استان سیدمهدی موسوی و آخرین شهدا نیز شهید حسین معماری بود.

سرداران شهید مدافع حرم استان خوزستان

شهیدان والامقام سیدحمید تقوی‌‌فر، هادی کجباف، محمدرضا علیخانی، حمید مختاربند، روزبه هلیسایی، سیدجاسم نوری، جبار دریساوی، فرشاد حسونی‌زاده، عبدالکریم اصل‌غوابش، جبار عراقی، احمد مجدی‌نسب، جانمحمد علیپور، فرامرز رضازاده، سعید سیاح‌طاهری و علی‌محمد قربانی، ۱۵ سردار شهید مدافع‌حرم استان خوزستان محسوب می‌شوند.

شاگردان مکتب امام صادق(ع)، شهید راه حرمشا

در بین شهدای مدافع‌حرم خوزستانی نام شش شهید از شاگردان مکتب امام‌صادق(ع) به چشم می‌خورد. شهدای که درس ایثار و شهادت را از این مکتب آموختند و عاقبت به‌خیر شدند.

شهیدان معزز روحانی شهید صالح حسن‌زاده، روحانی شهید جبار زهیری، روحانی شهید مصطفی خلیلی‌بلوطکی، روحانی شهید سیداصغر فاطمی‌چرغند، روحانی شهید مجید محمدی، روحانی شهید محمد کیهانی، طلبه شهید میلاد بدری و طلبه شهید احمد مکیان از جمله این شهیدان هستند.

شهدای خوزستان، فاتحان نبل و الزهرا

مدافعان حرم‌خوزستانی در عملیات نصر۲ که در دو مرحله یکی در ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ همزمان با آغاز دهه فجر و دیگری در ۱۹ بهمن ماه انجام شد، ۱۴ شهید را تقدیم کردند.

شهید علی‌ حسینی‌کاهکش، شهید احمد‌ حاجیوندالیاسی، شهید محمود مراداسکندری،‌ شهید‌ رضا عادلی، روحانی شهید مصطفی خلیلی‌بلوطکی، شهید حبیب رحیمی‌منش، شهید داوود نریمیسا، شهید عباس کردونی، روحانی شهید مجید محمدی، شهید صالح صالحی، سردار شهید علی‌محمد قربانی، سردار شهید احمد مجدی‌نسب، شهید علیرضا حاجیوندقیاسی و شهید جاویدالاثر حسین سعادتخواه شهدای مدافع حرم خوزستان در عملیات آزادسازی شهرهای شیعه نشین نبل و الزهراء سوریه هستند.

اولین شهید، آخرین شهید

شهید سیدمهدی موسوی نخستین شهید مدافع‌حرم اهواز و استان خوزستان است که در پانزدهمین روز مهرماه سال ۱۳۶۳ در منطقه کوی انقلاب اهواز دیده به جهان گشود.

این شهید والامقام پس از هجوم تکفیری‌ها به سوریه، برای دفاع از حرم حضرت زینب‌کبری(س) و حضرت رقیه(س) به این کشور اعزام شد و در تاریخ ۱۰ تیر سال ۱۳۹۲ در نبرد با دشمنان اسلام به فیض عظیم شهادت نائل شد.

شهید مدافع‌حرم حسین معماری فرزند سردار شهید علی معماری نیز آخرین شهید خوزستان است. وی در سی‌ویکمین روز شهریورماه سال ۱۳۵۷ در اهواز به دنیا آمد.

پاسدار شهید مدافع‌حرم حسین معماری در حمله تروریستی پهپادهای اسرائیلی در منطقه آمرلی عراق مجروح و بر اثر شدت جراحات در تاریخ ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۸ به شهادت رسید و به خیل شهدای مدافع حرم خوزستان پیوست.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول