اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تقویت زیرساخت ها، دنیا را به برگزاری رویدادها در فضای مجازی سوق می دهد

منوچهر اکبرلو، داور هنرهای نمایشی گفت: بخواهیم یا نخواهیم بسیار زود مجبور هستیم آموزش‌ها، ارتباطات و مسابقات را به صورت آن لاین برگزار کنیم و بپذیریم که این دست از برگزاری جشنواره‌ها نقاط قوت بسیاری دارد و از مهمترین نقاط قوت این است که هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

تقویت زیرساخت ها، دنیا را به برگزاری رویدادها در فضای مجازی سوق می دهد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا از سطح مدرسه به صورت مجازی برگزار شده و برگزیدگان آثار از رقابت در سطح منطقه و استان، به سطح کشوری راه یافته و داوران هر گروه از آثار پس از پایان بررسی، برگزیدگان کشوری را معرفی خواهند کرد.

 گفتنی است در بخش هنرهای نمایشی این دوره از جشنواره مرشد میرزا علی، جواد طوسی، منصور خلج ،آزاده شکوری‌را،د زهره نهاردانی، زهره بهروزی نیا، افسانه هنرور و سیما آقایی داورانی هستند که آثار بخش هنرهای نمایشی دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف بررسی خواهند کرد.

سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور در رشته های هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه، هنرهای دستی و تجسمی، رسانه و فضای مجازی، ادبی و پژوهشی و هنرهای آوایی به دلیل شیوع بیماری کرونا از سطح مدرسه به صورت مجازی برگزار شده و برگزیدگان آثار مدارس از رقابت در سطح منطقه و استان، به سطح کشوری راه یافته و داوران هر گروه از آثار پس از پایان بررسی، برگزیدگان کشوری را معرفی خواهند کرد. در ارتباط با این جشنواره و فعالیت دانش آموزی در عرصه هنرهای نمایشی با اکبرلو  داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور و مولف بیش از هفتاد اثر نمایشی ، نقد سینما و تئاتر به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:

*لطفا درباره بخش هنرهای نمایشی این مسابقات توضیح بفرمایید و اینکه شنیدیم بخش نقد سینما هم به عنوان یکی از رشته های جدید در سال جاری به رشته های مسابقات فرهنگی و هنری سراسر کشور اضافه شده است...

بله ،  بخش نقد سینما می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دیدی نقادانه نسبت به آثار هنری داشته باشند و به تبع آن دید صحیح تری نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود داشته باشند و بتوانند اتفاقات و اخبار و مسائل را که در اطراف آن می گذرد، بهتر موشکافی و تحلیل کنند.

*حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد

من سالیان متوالی به عنوان دبیر ادبیات هنر در آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت بودم، این بخش جدید تازه پایه گذاری شده است و نمی توان هنوز آن گونه که باید راجع به آن صحبت کرد، امید آن داریم تا با برگزاری مطلوب این بخش از جشنواره بتوانیم سالیان آتی آثار ارائه شده در جشنواره را با آثار سال‌های گذشته مقایسه کنیم.

 

*حضوری برگزار نشدن جشنواره آیا آسیبی برای کیفیت آن محسوب نمی شود؟

متأسفانه امسال به خاطر شرایط خاص شیوع بیماری کرونا مجبور به برگزاری جشنواره به صورت غیر حضوری شدیم که طبیعتاً حضوری بودن جشنواره کیفیت دیگری دارد و ارتباط روانی که بین مدرس و شرکت کننده ها وجود دارد، رنگ و لعاب دیگری به جشنواره می دهد بنابراین شرایط کرونایی امروز ما را به سمت این وضعیت مجازی هدایت می‌کند و آن این است که بخواهیم یا نخواهیم بسیار زود مجبور هستیم آموزش‌ها، ارتباطات و مسابقات را به صورت آنلاین برگزار کنیم و بپذیریم که این دست از برگزاری جشنواره‌ها نقاط قوت بسیاری دارد و از مهمترین آن نقاط قوت این است که هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

تقویت زیرساخت های فضای مجازی دنیا را به برگزاری رویدادهای مجازی سوق می دهد

*به نظر شما زیرساخت های لازم برای فعالیت های مجازی فرهنگی هنری در کشور ما وجود دارد که در این شرایط بتوانیم به آنها دلخوش کنیم؟

خیر حرف من هم این است که اگر زیرساخت‌های برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت مجازی مهیا باشد و همه شرکت‌کنندگان در سراسر کشور بتوانند به اینترنت پر سرعت در محل زندگی خود دسترسی داشته باشند، حتی دانش آموزان که در مناطق محروم زندگی می‌کنند می‌توانند هم سطح دانش آموزانی که در مناطق کم برخوردار مانند تهران زندگی می‌کنند از فضا و آموزش‌های این جشنواره ها استفاده کنند، . اگر مشکلات زیرساختی سرعت اینترنت وجود نداشته باشد و دسترسی ارزان و بهینه برای همه وجود داشته باشد، دنیا مجبور است که به طرف فعالیت های آن لاین برود و این فعالیت ها اعم از مسابقه و آموزش است.

 اگر مشکلات زیرساختی سرعت اینترنت وجود نداشته باشد و دسترسی ارزان و بهینه برای همه وجود داشته باشد، دنیا مجبور است که به طرف فعالیت های آن لاین برود و این فعالیت ها اعم از مسابقه و آموزش است

تمامی مراحل مسابقات باید به صورت شفاف برای دانش آموزان تشریح شود

*آیا می توان برای ترغیب دانش آموزان به شرکت در جشنواره های فرهنگی و هنری و به ویژه هنرهای نمایشی از تجربه برگزاری جشنواره‌های پیشین استفاده کرد؟

باید تمامی مراحل مسابقه به صورت شفاف برای دانش آموزان برگزار شود، یکی از ضعف های ما این است که فاصله بین برگزاری مسابقات و اعلام نتایج آن قدر زیاد است که ممکن است برخی از دانش آموزانی که در پایه آخر هر دو اصل تغییر مدرسه دهند و دسترسی به آنان دیگر امکان‌پذیر نباشد و یا سخت باشد و یا حتی از رقابت‌ها دلسرد شده باشند.

آموزش قبل از مسابقه یکی از نقاط حائز اهمیت برای برگزاری این جشنواره ها است. آموزش قبل از ورود به مسابقه بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که دانش‌آموزان قبل از ورود به این مسابقه در طول سال تحصیلی بتوانند به آموزش هایی که از طریق فیلم و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنان ارائه می‌‌شود، دسترسی داشته باشند و از این مسیر بدانند که چگونه باید در جشنواره ها رفتار کنند.

آموزش قبل از ورود به مسابقه بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که دانش‌آموزان قبل از ورود به این مسابقه در طول سال تحصیلی بتوانند به آموزش هایی که از طریق فیلم و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنان ارائه می‌‌شود، دسترسی داشته باشند

*چه نقاط ضعفی در این عرصه از سوی دانش آموزان وجود دارد؟

ببینید برخی از دانش آموزان حتی نمی دانند که نقد چیست و همان گونه که خود فکر می‌کنند به نقد آثار می پردازند. اگر الگو های خاصی وجود داشته باشد که در طول سال آموزش های لازم به دانش آموزان برای شرکت در جشنواره ها داده شود به این تعداد بیشتری از آنان در رقابت‌ها شرکت خواهند کرد.

با تکیه بر ظرفیت رسانه‌ها می توان فعالیت‌های کوچک را بزرگ جلوه داد

دنیای امروز دنیای رسانه ها است، انسان ها در دنیای امروز می‌توانند با تکیه بر رسانه، یک فعالیت کوچک را فعالیتی بسیار بزرگ جلوه دهند و برعکس، ضعف فعالیت رسانه‌ها می‌تواند به گونه‌ای باشد که یک فعالیت‌ بسیار مهم بسیار کوچک به نظر برسد و از آن در اخبار و رویدادهای دیگری که مطرح می‌شود جایگاهی نداشته باشد،.

متأسفانه فضای فعالیت ها در آموزش و پرورش به این گونه است که انتشار اخبار و فعالیت های آنان در رسانه ها بسیار کم است و حال آنکه رشته نقد سینما رشته جدید و نو است و می باید حمایت‌های ویژه رسانه ها جلوه بیشتری داشته باشد، اما مشکل اصلی در این است که انعکاس خبری جشنواره ها بیشتر در رسانه های داخلی دستگاه آموزش و پرورش صورت می گیرد و در استان‌ها نیز فعالیت رسانه‌ای به همین شکل صورت می‌گیرد.

* به نظر شما یک هنرمند با چه انگیزه ای می بایست به سایت یک وزارتخانه یک اداره کل مراجعه کند و از همین رو انعکاس اخبار در سایت‌های خبری و یا سایت های هنری می‌تواند کمک کند که فعالیت‌ها به شکل چشمگیری دیده شود؟

این جشنواره که در واقع بیشترین پوشش خبری را در میان همه جشنواره های ایران، بین دانش‌آموزان سراسر کشور در گوشه و کنار ایران دارد ، متأسفانه میزان فعالیت ها به هیچ وجه انعکاس لازم را تا به امروز نداشته است، امید آن داریم که مسئولین محترم که این همه زحمت می کشند به بُعد رسانه این جشنواره نیز توجه لازم را داشته باشند و کمک کنند که این رویدادها در سایت های مرجع و پایگاه‌هایی که بیشترین مراجعه کننده را دارد و همچنین انتشار آنها در سایت های تخصصی بر اساس موضوع مسابقات به گونه ای باشد که همه علاقمندان به این موضوعات دسترسی داشته باشند.

آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارت‌های اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد

بستر باید به گونه‌ای فراهم شود تا همه رسانه ها با تکیه بر پوشش خبری این رخداد بسیار عظیم، دسترسی همگان را به اطلاعات موجود در جشنواره را فراهم آورند، اظهار داشت: از آن جایی که آموزش و پرورش رسالت پرورش و آموزش مهارت‌های اجتماعی و دانش ها را در سراسر کشور به عهده دارد، بدیهی است که در تفهیم ضرورت و اهمیت آن هم می‌تواند نقش اول را داشته باشد و نکته مهم این است که اهمیت هنر که از آن صحبت می‌شود به معنای آن نیست که الزاماً به وزارت آموزش و پرورش بخواهد هنرمند تولید کند.

هنرهای مختلف یکی از مهارت هایی است که در میان دانش‌آموزان علاقمندان بسیار زیادی دارد که می‌تواند بخشی از آنها را به خود جذب کند،. فعالیت هنر جایگاهی دارد که می‌توان از آن به عنوان مهمترین و تاثیرگذار ترین و عمیق ترین افزار آموزشی و پرورشی یاد کرد و از آن استفاده کرد و این بدان معناست که از هنر می‌توانیم در آموزش همه دانش ها و مهارت‌ها و به ویژه در بخش پرورشی استفاده کرد.

تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود از مهمترین رسالت‌های آموزش و پرورش است

اگر به این باره هنر توجه داشته باشیم فراتر از این که آموزش و پرورش بخواهد کوشش کند تا نویسنده، نمایشنامه نویس و منتقد سینما تولید کند، از هنر تئاتر استفاده می کند، برای آموزش و پرورش میلیون ها دانش آموزی که در اختیار دارد استفاده می‌کند.

در این میان جشنواره‌های فرهنگی هنری می‌تواند به گونه ای رفتار کند که همه دانش‌آموزانی که انگیزه دارند موجب شوند تا عموم دانش آموزان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از هنر بهره بگیرند و از آن در آموخته‌ها و در آموختن مهارت ها و از همه مهمتر در زندگی و از همه اساسی تر این که رسالت اصلی آموزش و پرورش می‌تواند توسط هنر انجام بگیرد.

تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود را از مهمترین رسالت‌های آموزش و پرورش است

تربیت انسان ماهر و متعهد نسبت به جامعه پیرامون خود از مهمترین رسالت‌های آموزش و پرورش است که می‌توان با تکیه بر برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری این هدف را به شکل مطلوب تری پیش برد، امید آن داریم که تمام آموزش ها و فعالیت ها و در واقع تلاش های پرورشی دانش آموزان را به انسان های متعهد و مسئول تبدیل کنیم که در آینده که وارد جامعه می‌شوند، بدون رسالت و تعهد خودشان را نسبت به جامعه به خوبی انجام دهند.

نمی‌تواند این رسالت مهم را به خوبی برای آموزش و پرورش انجام دهد، این رفتار موجب می‌شود تا ضرورت و اهمیت هنر برای همه دانش آموزان جلوه گر شود.

*و نکته پایانی؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا و مجاز شدن جشنواره هیچ فردی از دانش‌آموزان آموزش لازم را ندیده اند.  امید آن داریم از این تجربه استفاده شود که آموزش ها به صورت ویدیویی به صورت مکتوب و چه به صورت فایلی در اختیار همه دانش آموزان علاقه مند به آن قرار بگیرد و توضیحات کافی نسبت به مقوله نقد و چگونگی نوشتن نقد را در اختیار داشته باشد و اطلاع‌رسانی کافی برای این که همه دانش آموزان بتوانند در جریان وجود یک رشته جدید قرار بگیرند، انجام شود.

رشته نقد سینما می‌تواند از نظر ذهنی به دانش‌آموزان کمک بسیاری بکند که بتوانند دنیای پیرامون خود و رخدادهای را که می بینند و می شنوند بهتر تحلیل کنند،مجازی بودن برگزاری جشنواره‌ها به آموزش و پرورش این امکان را می‌دهد تا با صرف هزینه کمتر آموزش های بیشتری را به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان و دانش‌آموزان ارائه کند و این به این شرط است که در آموزش تداوم وجود داشته باشد تا دانش آموزانی که شایستگی و علاقه خود را نشان دادند و نشان دادند که این زمینه ها را دارند، رها نشوند آموزش ها به صورت آنلاین و مجازی برای آنها ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول