به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رحمان میرزاییان کارشناس در قالب یادداشتی به بررسی جایگاه خدمات الکترونیک در زندگی ما پرداخته است که در ادامه میخوانید:
خدمات الکترونیک جزء جداناپذیر از زندگی مردم شده، موضوعی که اگر تا دیروز عدهای ضرورت و الزام کار با آن را به درستی درک نکرده بودند، اما امروزه با بیماری کرونا و شرایط ویژهای که دنیا با آن مواجه شده، ناگزیر به استفاده از اینگونه خدمات شدهاند.
در دوران کرونا دیگر نیاز به اجبار نیست، بلکه مردم از ترس آلودگی به ویروس و بیرون رفتن از خانه و مواجهه با بیماری و مشقات آن، خود به خود با اشتیاق به دنبال این نوع خدمات هستند و کار تا جایی پیش رفته است که گاها از عدم ارائه خدمات الکترونیک توسط خدماتدهنده هم شاکی و عصبانی میشوند، در حقیقت اجبار کرونا از هر اجباری قویتر بوده که مردم را مشتاق به دریافت خدمات الکترونیک کرده است.
ولی این اشتیاق و استفاده میتواند بیشتر نیز شود، وقتی که مردم بدانند میتوانند از طریق تلفن همراه خود بدون استقاده از کارت بانکی، خرید کنند، بدون بیرون رفتن از منزل خرید خود را انجام داده و درب منزل تحویل بگیرند، بدون پرداخت پول و کارت بانکی و صرفا با موبایل خود بلیت مترو خریده و از حمل ونقل عمومی استفاده کنند یا اینکه از طریق موبایل مسیریابی درون شهری را انجام داده و از ترافیک سرسامآور شهری رها شوند یا حتی با چند کلیک ساده خدمات اداری همچون خدمات شهرداریها و سایر ادارات دولتی را دریافت کنند، قاعدتا میل و رغبت به استفاده از خدمات الکترونیک بیشتر و بیشتر نیز میشود.
البته این عدم استفاده مردم از این خدمات و همه گیر نشدن خدمات الکترونیک را میتوان در دو موضوع مهم جستجو کرد، نخستین موضوع، عدم داشتن آموزشهای لازم برای استفاده و بهرهبرداری از این خدمات است که ریشه در عدم همه گیر شدن آموزشهای رایانهای و سواد رسانهای قشر زیادی از مردم دارد.
در حالی که نفوذ موبایل و خدمات اینترنت افزایش چشمگیری داشته، اما واقعیت این است که بعضا تلفن همراه به وسیلهای لاکچری و لوکس تبدیل شده و نهایت استفاده از آن، گشت و گذار در شبکههای اجتماعی و مرور بیهدف وب سایتهای مختلف است، وقاعدتا وظیفه این آموزش نیز برعهده متولیان آموزش در کشور همچون آموزش و پرورش، وزارت علوم و شهرداریها است که باید درراستای بالابردن سطح علمی شهروندان فعالیت کنند.
دوم اینکه افراد زیادی هستند که تمایل به استفاده از خدمات الکترونیک را دارند، اما متاسفانه اطلاع دقیق از اینکه چه خدماتی را میتوانند از راه دور به صورت الکترونیکی دریافت کنند ندارند و این ریشه در عدم دادن آگاهیهای لازم به مردم درخصوص نحوه استفاده از خدمات الکترونیک دارد و صد البته که اجرای صحیح این بخش برعهده دستگاههای متولی ارائهدهنده خدمات است که در کنار راهاندازی خدمت اطلاعرسانی دقیق و کاملی از آنچه که مردم میتوانند انجام دهند به صورت کامل در اختیار جامعه قرار دهند.
این دو موضوع دلیلی است بر اینکه متاسفانه خدمات الکترونیک همه گیر نشده و بعضا درهمان ابتدای راه متوقف شده و توسعه نیافته است.
و نهایت اینکه شرایط موجود در جامعه میطلبد که نهایت بهرهبندی و استفاده از آن صورت گیرد، با توجه به ضرورت توسعه خدمات از راه دور برای مردم، دستگاههای متولی اولا در همین فرصت موجود به سمت و سوی الکترونیکی کردن خدمات خود روی آورده و خدماتی را که بعضا نصف و نیمه پیادهسازی شده را مورد بازنگری قرار دهند و در جهت حذف بروکراسیهای اداری که مستلزم مراجعه حضوری مردم است اقدام کرده، دوما اشتیاق مردم در این ایام میتواند زمینهای خوب برای جهش خدمات الکترونیک تلقی شود تا مسیر حرکت به سمت هوشمندی و هوشمندسازی امور تسهیل شود.
انتهای پیام/ 70031