اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

دغدغه‌هایی از جنس رسانه/ خبرنگاری، شغلی بدون ساعت کاری مشخص

بی‌شک هر شغل و منصبی با دغدغه و مشکلاتی روبروست که برای حل آن باید ایده و راهکارهایی از سوی متخصصان و اندیشمندان آن عرصه ارائه شود، اما اصحاب رسانه قشری هستند که دغدغه‌های خود را سال‌های سال یدک می‌کشند.

دغدغه‌هایی از جنس رسانه/ خبرنگاری، شغلی بدون ساعت کاری مشخص

خبرگزاری فارس استان کردستان/عدالت ناصری، گاهی نگاه جامعه از خبرنگار نشستن و نوشتن در جلسات است، گاهی او را یک گزارشگر در خیابان‌ها و اماکن عمومی می‌دانند، گاهی تصور بر این است که خبرنگار در زمانی مشخص از روز اخباری را منعکس و تا روز بعد فعالیتی ندارد.

تصوراتی که از جامعه رسانه‌ای می‌شود گرچه به ظاهر شاید درست باشد اما در واقع حقیقت ندارد چرا که خبرنگار نه روز می‌شناسد و نه شب، به هر مکانی مراجعه می‌کند و از هر رویدادی که نیاز به اطلاع‌سانی داشته باشد می‌نویسد.

نه زمانی برای انجام کارش دارد و نه ساعت کاری مشخصی برای شغلش تعریف شده است در هر زمان که نیاز به انعکاس رویدادها و وقایع باشد باید آماده فعالیت و تلاش باشد.

وجدان بیدار جامعه، گوش و چشم بینای جامعه، بازگوکننده حقایق و رویدادها و ... واژه‌ها و جملاتی هستند که به خبرنگاران نسبت می‌دهند و بی‌شک بیان آنها برای قشر رسانه بیانگر جایگاه ارزشمند  این قشر است.

علیرغم تلاش‌های شبانه‌روزی اصحاب رسانه برای آگاه‌سازی جامعه اما متاسفانه خبرنگاران به ویژه در استان کردستان با مشکلاتی روبرو هستند که هر سال با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند برای آشنایی بهتر خوانندگان فارس گفت‌وگویی با چند نفر از فعالان عرصه رسانه استان کردستان کرده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم.

*ضعف بنیه و زیرساخت‌های اقتصادی رسانه را رنج می‌دهد

رئیس سازمان بسیج رسانه استان کردستان با اشاره به اینکه خبرنگار به معنای واقعی عشق به کار، متعهد، صبور و دارای سعه صدر است، اظهار کرد: برخورداری از چنین ویژگی‌هایی در قشر خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای مردم و جامعه را تحقق می‌بخشد.

 

توفیق مفاخری اعلام کرد:‌ رسالت خبرنگاران بر کسی پوشیده نیست اینکه خبرنگار زمان و مکان نمی‌شناسد، واقعیت‌های جامعه را به مسوولان منتقل کند، منصفانه و خیرخواهانه عملکرد مسوولان را نقد کند و در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی همت کند ضمن اینکه تلاش کند با انعکاس مطلوب رویدادها مردم را از اتفاقات آگاه سازد بیانگر رسالت این قشر در جامعه است.

وی عنوان کرد: همانطور که مستحضر هستید کردستان به دلیل محرومیت از کارخانه‌های بزرگ تولیدی و ضعف بنیه و زیرساخت‌های اقتصادی، از ضعف اقتصاد رسانه رنج می‌برد و همین موضوع بر درآمد و معیشت خبرنگاران اثر منفی می‌گذارد.

مدیر خبرگزاری فارس مرکز کردستان گفت: اقتصاد و تامین مخارج رسانه در کردستان به آگهی‌های دولتی و بعضا رپرتاژ آگهی ادارات وابسته است و این حتی مخارج و هزینه‌های رسانه را تامین نخواهد کرد.

مفاخری افزود: برای برون‌رفت از این موضوع می‌توان درصدی از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها را در قالب‌های مختلف برای حمایت از رسانه‌ها تعریف کرد تا آنها هم بتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

وی اذعان کرد: مسوولان باید خبرنگاران را درک کنند یعنی اگر می‌خواهند به یک خبرنگار و یا یک رسانه کمک کنند بدون چشمداشت باشد نه اینکه پوششی برای ضعف‌های خود و پیشگیری از نقدهای واقعی و منصفانه باشد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کردستان با اعلام اینکه شاید خبرنگاران و رسانه‌ها بیشتر از سایر اقشار جامعه از ویرس کرونا متضرر شدند، اضافه کرد: در این ایام جدای از اینکه رسانه‌های چاپی محدودیت و ممنوعیت چاپ داشتند، تک فروشی نشریات مکتوب هم به حداقل رسیده است و این بیشترین ضرر به جامعه رسانه‌ای است.

*مشکلات خبرنگاران آنها را از رسالت‌شان دور می‌کند

حلیمه ملایی سردبیر بخش کردی خبرگزاری مهر که از سال 1388 مشغول فعالیت است، با تعریفی از خبرنگار اظهار کرد: واژه خبرنگار از خبر گرفته می‌شود و در واقع به هر فردی که وظیفه‌اش با استفاده از منابع خبری، تهیه گزارش و خبر به صورت مکتوب، صوتی، بصری و الکترونیکی است و به انعکاس رویدادها و اخبار می‌پردازد خبرنگار است.

وی با اشاره به اینکه رسالت خبرنگاری در تعریف مرسوم و تعریف عامه مردم با تعریفی که وجود دارد متفاوت است، افزود: اصولاً رسالت خبرنگار باید بیان حقایق و مطالبه‌گری حقوق مردم، بیان کاستی‌ها، بیان انتقادات از روند مدیریتی در کشور و بیان خدماتی که بدرستی انجام می‌شود، باشد که متاسفانه در برخی کشورها و شرایط ممکن نیست.

وی اضافه کرد: اگر رسالت خبرنگار بدرستی انجام نمی‌گیرد بدلیل نبود امنیت شغلی، تامین نبودن اقتصادی خبرنگار و کافی نبودن حقوق دریافتی و تامین نبودن وضعیت معیشتی خبرنگار است که این قشر را از رسالت واقعیشان دور می‌کند.

سردبیر بخش کردی خبرگزاری مهر عنوان کرد: نبود امنیت شغلی، قردادهای کوتاه مدت و تامین نبودن وضع مالی از بزرگترین مشکلات خبرنگاران است و این مشکلات می‌تواند رسالت خبرنگار را تحت پوشش قرار دهد.

ملایی تصریح کرد: هرآنچه که خبرنگار می‌نویسد ممکن است به یک سر پیکان مسائل سیاسی متصل شود و گاها دردسرهایی برای خبرنگار درست می‌شود و به همین دلیل ممکن است خبرنگار از مصونیت‌های اجتماعی و سیاسی برخوردار نباشد.

 

وی گفت: به نظر می‌رسد راه برون رفت از مشکلات برای خبرنگاران در رسانه‌های متفاوت براساس بودجه و پشتوانه‌های مالی که دارند، متفاوت است و باید قوانین مربوط به شغل خبرنگاری و آینده شغلی خبرنگاران از مجلس پیگیری شود و قوانینی یکدست و یکپارچه برای همه خبرنگاران در کشور و استان‌ها دیده شود و بسته‌های حمایتی به این قشر تعلق گیرد.

وی یکپارچه کردن نظام بیمه برای خبرنگاران را راهکاری برای رفع برخی از دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران دانست و اعلام کرد: عده‌ای از خبرنگاران دارای بیمه مشاغل سخت هستند و عده‌ای نیز از طریق صندوق بیمه هنرمندان و خبرنگاران بیمه شده‌اند و باید تفاوت‌های بیمه‌ای با یکپارچه شدن نظام بیمه اصحاب رسانه برداشته شود.

این خبرنگار کردستانی اضافه کرد: مسوولان نباید تصور کنند که خبرنگار و رسانه بلندگوی مسوولان در انعکاس فعالیت‌های مثبت و دلخواه آنها است بلکه شنونده‌ای برای انتقادهای خبرنگاران از عملکرد دستگاه خود باشند و جامعه نیز باید خبرنگار را صدای خود بدانند و محترم بشمارند و به رسانه‌های داخلی اعتماد کنند.

ملایی با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا در ماه‌های اخیر و ضربه‌هایی که به بسیاری از کسب و کارها وارد آمد پرداخت و افزود: رسانه‌های الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا متضرر نشدند و مخاطبان بیشتری هم در این ایام پیدا کردند.

*روزی‌نامه کاریِ خبرنگار آفت رسانه‌های کردستان 

شیروان یاری نیز از خبرنگاران هفته‌نامه محلی سیروان استان کردستان اظهار کرد: بر اساس متد و تئوری رسانه‌ها و‌ نظریه‌های  رسانه خبرنگار به فردی گفته می‌شود که دارای دو مولفه خلاقیت و‌ شمِ روزنامه‌نگاری باشد گرچه به اعتقاد یونس شکرخواه از اساتید حوزه رسانه این دو مولفه لازم هست اما کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگار باید دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه روزنامه‌نگاری باشد هرچند اختلاف‌نظرهایی در این زمینه وجود دارد و صاحبنظران روزنامه‌نگاری معتقدند که مابین فارغ‌التحصیلان دانشگاه و روزنامه‌نگاران هنوز نتوانسته‌اند یک گفتمان دوطرفه ایجاد کنند و‌ کسانیکه فعال رسانه‌ای هستند اکثرا فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری نیستند.

وی با بیان اینکه خبرنگار کسی است که دارای کنجکاوی، آگاهی و اطلاعات به‌روز است، بیان کرد: خبرنگار باید حداقل آشنایی نسبی با علوم روانشناسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد تا بتواند فعالیت کند، در قدیم می‌گفتند خبرنگار کسی است که یک پیام را بازتاب بدهد اما امروز خبرنگاران خودشان سازنده خبر هستند و در دل واقعیت‌های عینی جامعه راوی و روایتگر رویدادها و‌ سوژه‌های خبری هستند.

این خبرنگار کردستانی اعلام کرد: براساس تعاریفی که در علم رسانه وجود دارد یکی از رسالت‌های مهم خبرنگار این است که باید با رویکردهای روزنامه‌نگاری از جمله آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و سرگرمی کار کند و بتواند در راستای استراتژی و راهبردهای رسانه خود مبتنی بر چارچوب رسانه خود فعالیت نماید.

عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان با اشاره به اینکه خبرنگار می‌تواند در آگاهی‌بخشی و در ارتقای فرهنگ جامعه نقش مثبتی ایفا کند، اعلام کرد: جدای از این مسائل کلیشه‌ای معتقدم خبرنگار باید با دنیای متفاوت‌تر به حوزه کاری خود نگاه کند تا رسالت خود را به نحو احسن ایفا کند.

یاری افزود: خبرنگار باید با عقلانیت قلم بزند و به ارکان خبر در پروسه بازتاب خبر شامل سه رکن درستی، روشنی و جامعیت توجه کند و به شبکه‌های خبرنویسی و تئوری‌های بنیادی روزنامه‌نگاری در خبرنویسی سخت آشنایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران در رسانه‌های مختلف با رویکردهای عمومی، تخصصی و نگرش روزنامه‌نگاری انتقادی و نظارتی و یا توسعه‌‌ای کار می‌کنند و رسالت متفاوتی دارند، یادآور شد: خبرنگاران در هر رسانه‌ای که کار می‌کنند باید بازتاب دهنده اخبار باشند.

وی با اشاره به دو مولفه مهم در رسانه گفت: مدیریت رسانه و روزنامه‌داری منفکِ از روزنامه‌نگاری که نگارنده محتوای رسانه است، بوده و براساس موقعیت و نوع فعالیت خبرنگار رسالت وی قابل تعریف است.

عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان اذعان کرد: خبرنگارانی که در نشریات محلی و با خبرگزاری‌ها کار می‌کنند باید به ارزش‌های خبری مکانی و معنوی توجه کنند که مورد غفلت خیلی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی است.

یاری با اشاره به دغدغه خبرنگاران افزود: خبرنگاران در دوره‌های متفاوت و در دولت‌های متفاوت فعالیت کرده‌اند، خبرنگار باید در رسانه‌ای که کار می‌کند بتواند به نحو احسن آنچه که قانون رسانه است را جامه عمل بپوشاند و چهارچوبی که در رسانه وجود دارد را مدنظر داشته باشد در حالیکه در نشریات محلی و خبرگزاری‌ها خبرنگارانی را که به صورت تخصصی در یک حوزه بتوانند کار کنند، نداریم.

وی مهمترین مشکل خبرنگاران کردستانی را بیمه و وضعیت معیشتی بعنوان یک مسئله جدی دانست و گفت: خبرنگار حرفه‌ای کسی است که بیمه و معیشت وی تامین شود تا دغدغه‌ای نداشته باشد و متاسفانه مشکل خبرنگاران کردستان این است که روزی‌نامه کار می‌کنند و این از آفت‌های حوزه رسانه در کردستان است.

وی دیگر مشکل اصحاب رسانه استان را نبود امنیت شغلی دانست و بیان کرد: نداشتن قرارداد با کارفرما و عدم برخورداری از حداقل حقوق و مزایا هم از مشکلات خبرنگاران استان کردستان است.

خبرنگار و عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان راه برون رفت از مشکلات خبرنگاران را تفکیک خبرنگار حرفه‌ای و آماتور از هم برشمرد و اضافه کرد: کسانیکه وارد هر شغل و منصبی می‌شوند باید ابتدا کار یاد بگیرند و‌ ارزیابی شوند بعد وارد کار حرفه‌ای شود.

یاری اعلام کرد: خانه مطبوعات می‌تواند با برگزاری آزمونی با همکاری مرکز مطالعات رسانه‌ها و ارشاد اسلامی کردستان، خبرنگاران واقعی را شناسایی کند و تا زمانیکه چهارچوب مشخص شده‌ای وجود نداشته باشد و اساسنامه فقط یک قانون نوشته شده متنی و پراکتیک نشده در جامعه رسانه باشد این سرطان بدخیم رسانه‌ای وجود خواهد داشت.

وی به توقع خود از مسوولان و جامعه اشاره کرد و گفت: محسنیان راد در یک تئوری رسانه بیان کرده است که گفتمان رسانه ملت دولت باید وجود داشته باشد اگر ما به جایی رسیدیم که رسانه دولت ملت داشته باشیم قطعا ما میرزا بنویس دستگاههای دولتی شده‌ایم.

وی با اشاره به کتاب تجربه‌های ماندگار نوشته جان‌کری با ترجمه استاد قاضی‌زاده افزود: خبرنگار باید برای مسوول راهبرد تعیین کند و نباید از مسوول توقعی داشته باشد.

عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان اضافه کرد: مدیران دستگاههای دولتی و اجرایی نباید نگاهشان به خبرنگار مچگیری باشد بلکه خبرنگار نقد کننده و ناظر بوده و جایگاه والایی دارد.

یاری اقتصاد رسانه را مبتنی بر آگهی‌های دولتی مبتنی بر فقدان صنعتی نبودن استان کردستان نسبت به استان‌های توسعه یافته کشور دانست و گفت: تا زمانیکه اقتصاد ما مبتنی بر پذیرش آگهی‌های میم الف باشد و نبض حیات رسانه کُند بزند قطعا خبرنگار وابسته به مسوولان خواهد شد.

وی افزود: امروز شاهد افزایش شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها هستیم ولی نباید اجازه داد که روزنامه نوشتاری و یا کلیک کردن از خبرگزاری‌های ما سلب شود و اطمینان و سلب اعتمادی که مخاطبان نسبت به رسانه دارند باید آسیب شناسی شود.

وی عنوان کرد: قهری مابین جامعه و رسانه در کشور و کردستان اتفاق افتاده که نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و پساکرونا نیز تمام رسانه‌ها را در اغما و کما فرو برده است، گفت: مسوولان ناظر بر حوزه رسانه در زمینه پسا کرونا و پیامدهای کرونا بر رسانه توجهی نکردند و براحتی از این مقوله عبور می‌کنند که این هم آسیب جدی است که اقتصاد رسانه را فلج کرده است.

یاری بیان کرد: جای تأسف و خُسران است که کویید19 رسانه را در تیررس خود قرار دهد و به کما ببرد در حالیکه رسانه باید پیشقراول آگاهی‌دهنده و کاهش استرس و اضطراب به جامعه باشد.

وی اظهار کرد: چرا باید کرونا را از جعبه جادویی تلویزیون به عنوان یک رسانه سرد ببینیم و چرا رسانه گرم مثل رادیو و روزنامه‌ها نتوانسته‌اند به این قضیه بپردازند و جای سوال دارد که گزارش‌های غیرخبری از کرونا چرا در رسانه‌های استان نوشته نشده است؟ چرا صنعت نیمه فلج و نیمه راکد استان که به دلیل شیوع کرونا به فلج کشیده شده در رسانه منعکس نشده است؟

وی با اشاره به اینکه جای گزارش‌های تحقیقی در رسانه‌های ما خالی است، گفت: بعدها روزنامه‌نگاران در این برهه کرونا و پسا کرونا در تیررس قضاوت آیندگان خواهند بود در حالیکه ما فقط به ارائه آمارها تکیه کردیم و تاکی باید به عنصر فراوانی در مورد کرونا توجه کنیم.

عضو هیات تحریریه هفته نامه سیروان با اشاره به اینکه حیات روزنامه‌نگاری در کردستان با خِس خِس کردن به حیات خود ادامه می‌دهد، افزود: حوزه رسانه ما یه حوزه بیمار است که روز به روز چرکین می‌شود و سواد رسانه‌ای کم است و فاصله عمیقی بین خبرنگار و جامعه وجود دارد و افرادی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند دغدغه اقتصادی داشته و با رسانه فاصله دارند.

*خبرنگاران جهادگران عرصه اطلاع‌‌رسانی و جنگ نرم هستند

شرمین پیمانکار از خبرنگاران استان کردستان که از سال 80 در رسانه مشغول فعالیت است، اظهار کرد: همانگونه که از زمان شیوع ویروس کرونا به کادر درمان عنوان جهادگران عرصه سلامت داده‌اند، سالهاست که به خبرنگاران نیز عنوان جهادگران عرصه اطلاع‌رسانی و جنگ نرم اطلاق می‌شود که اهمیت و جایگاه این قشر را در جامعه می‌رساند.

وی بیان کرد: آزادی بیان باید در خدمت خبرنگار باشد اما مدتهاست که می‌بینیم که خبرنگار اگر مطلبی خلاف سلایق مسوولی منتشر کند از آن مجموعه ترد خواهد شد و توقع دارند که اخبار و مطالبی که مدنظر آنهاست منتشر شود و این درد بزرگی است که خبرنگار با آن روبروست.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا نیز بر کار خبرنگاران اثر گذاشت، عنوان کرد: باشیوع ویروس کرونا خبرنگاران به جلسات دعوت نمی‌شوند در حالیکه اگر خبرنگار خود در جلسات حضور داشته باشد بهتر می‌تواند رسالت خود را پیش ببرد در غیر اینصورت مطالبی مطابق با سلایق روابط عمومی ادارات باید منعکس شود و بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای مسوولان ابتر خواهد ماند و مخاطب از آن مطلع نخواهد شد.

این خبرنگار کردستانی اضافه کرد: معیشت خبرنگاران بر کار آنها پایدار است و بدلیل شیوع کرونا جامعه رسانه نیز از این ویروس آسیب دیدند و امیدوارم که این بیماری در تمام دنیا برطرف و مردم به آرامش برسند.

پیمانکار نیز معتقد است, نبود امنیت شغلی، بیمه، برخورد سلیقه‌ای مدیران ملی و استانی با خبرنگاران و برخورد مدیر مسول رسانه‌های سراسری و استثمار خبرنگاران توسط آنها از جمله مشکلاتی است که این قشر متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگار حرفه‌ای‌ترین قشری است که رسالت خطیری در جامعه برعهده دارد و‌ باید مورد حمایت دولت قرار گیرد، اضافه کرد: برای برون رفت از مشکلات یاد شده نیاز به تدوین قوانین جامع و کاملی در مجلس برای حمایت از خبرنگاران است و نیاز است خبرنگاران تحت پوشش بیمه مشاغل سخت قرار بگیرند تا به امنیت و آرامش کاری و فکری برسند.

*آینده شغلی خبرنگاران در پرده‌ای از  ابهام

عرفان خادم از پیشکسوتان عرصه رسانه در استان کردستان است که از سال 62 وارد حرفه خبرنگاری و گزارشگری در صدا و سیما شده و از سال 63 نیز در روزنامه اطلاعات مشغول فعالیت شده است، وی در خصوص مشکلات خبرنگاران بیان کرد: قشر خبرنگار همواره به عنوان گوش شنوا و چشم بینا و بازوان دستگاه‌های اجرایی در حل مشکلات فعالیت دارند اما مشکلات و دغدغه‌های آنها هیچگاه بدرستی دیده یا شنیده نشده است.

 

وی افزود: خبرنگاران تنها یک روز در سال و آن‌هم در روز خبرنگار دیده می‌شوند  اما در همین روز هم شنونده‌ای برای حل مشکلاتشان نیست.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی و ثبات شغلی از مهمترین دغدغه‌های کار رسانه‌ای است و همین امر هم سبب شده تا آینده شغلی این قشر در پرده‌ای از ابهام قرار گیرد، خاطر نشان کرد: مشکل مسکن و بیمه و‌ حقوق ناچیز بسیاری از خبرنگاران نیز از دیگر مشکلات این صنف است که با آن روبرو هستند.

این پیشکسوت عرصه رسانه در کردستان اعلام کرد: ورود به حرفه خبرنگاری امروزه بسیار سهل شده و این یک آسیب جدی است و بدون تعارف باید گفت فردی که بعنوان خبرنگار تعیین می‌شود از همان روز اول در جلسات و همایش‌ها حاضر می‌شود در حالیکه برای ورود به هر شغل و حرفه‌ای نیاز به شاگردی و کسب تجربه است.

خادم تصریح کرد: خبرنگاری به عبارتی تنها شغلی است که تعطیل‌بردار نبوده و خبرنگاران در همه ایام و در تمام طول شبانه‌روز بدون داشتن ساعت کاری مشخص کار می‌کنند و در صحنه هستند.

وی از خبرنگاری به عنوان یک شغل حساس و خاص یاد کرد و گفت: برای کسانیکه از بیرون شاهد فعالیت خبرنگاران هستند شاید شغل جذابی باشد اما وقتی درون گوی باشی مشکلات آن را از جمله بیمه، مسکن، امنیت شغلی و معیشت و غیره به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

وی از مشکلات دیگر خبرنگاران را عدم برقراری ارتباط خوب با مدیران دانست و افزود: برخی مسوولان هنوز با نقش و رسالت خبرنگار به درستی اطلاع ندارند و اینجاست که روابط عمومی دستگاههای اجرایی باید نقش خود را بخوبی ایفا کنند.

خادم اضافه کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که نبود آشنایی کافی از نقش خبرنگاران موجب ایجاد تنش میان مدیران و رسانه‌ها شده است و روابط عمومی‌ها باید در این راستا نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه مدیران در سخنرانی‌ها و نشست‌های مختلف خبرنگاران را بازوی توانمند خود در راستای حل مشکلات، رسیدگی به امور مردم و رفع نارسایی‌ها معرفی می‌کنند‌ و مدعی نقدپذیر هستند، بیان داشت: بارها شاهد بوده‌ایم که مدیران در برابر نقدها و‌ گزارشات منتقدانه دلخور شده‌اند و گاهی کار به تهدید و شکایت کشیده شده است.

وی اضافه کرد: امروز بازار تبریک و‌ پاسداشت‌های نمادین به مناسبت روز خبرنگار گرم است اما پرسش این است که آیا به آن اندازه که از خبرنگاران یاد می‌شود تلاشی هم برای رفع مشکلات آنها و رفع چالش‌های پیچیده در عرصه روزنامه‌نگاری می‌شود.

این پیشکسوت عرصه رسانه در کردستان تصریح کرد: امروز روز خبرنگار است از بخش‌های دولتی تا خصوصی گرفته مرداد که می‌رسد همکاران رسانه‌ای را  طلایه‌داران جبهه آگاهی و‌ چشم بینا و‌ زبان گویا می‌خوانند و‌ ستایش‌مان می‌کنند اما مرداد که می‌گذرد و نقدی اگر از خبرنگاران ببینند به خیلی‌ها برمی‌خورد.

خادم با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا بیان کرد: تمامی کسب و کارها از شیوع ویروس کرونا متضرر شدند رسانه‌ها بویژه رسانه‌های نوشتاری نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند و قرنطینه خانگی، رعایت مواد بهداشتی، در خانه بیرون نیامدن موجب شد که مردم کمتر نسبت به خرید روزنامه اقدام کنند.

وی گفت: در ابتدا چنین متصور بود که شیوع کرونا تنها منجر به ایجاد خسارت جانی برای مردم باشد اما به همان اندازه که برای انسان‌ها دردناک و‌ کشنده بود بنگاه‌های اقتصادی را تعطیل و فعالیت‌های آموزشی را متوقف کرد و طبیعی است که رسانه نیز از این بابت متضرر شوند.

وی اضافه کرد: دوستی یکبار گفت که ما خودمان نمی‌فهمیم که کی پیر شدیم و پیر شدنمان را روی موهای سفید شقیقه و قرص‌هایی که می‌خوریم می‌فهمند براستی اینها خبر ندارند و نمی‌دانند که استرس یعنی چه، آیا خبر ندارند که همین استرس کاری شقیقه‌مان را سفید می‌کند و مشت مشت قرص به دستمان می‌دهد.

به امید روزی که خبرنگاران دغدغه شغلی نداشته باشند و با اطمینان از امنیت شغلی و ترسیم دورنمای خوب با بیمه و‌ مسکن مناسب به عشقش که همان کارشان است، فکر کنند.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول