اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

غربی‌ها می‌خواهند حادثه بیروت را سکویی برای مداخلات خود در لبنان قرار دهند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جریان غرب‌گرا تلاش دارد حادثه بیروت را سکویی برای افزایش مداخلات خود در داخل لبنان قرار دهد، گفت: فرانسه کوشید در سفر ماکرون به بیروت یک سری تحولات مورد نظرش را کلید بزند.

غربی‌ها می‌خواهند حادثه بیروت را سکویی برای مداخلات خود در لبنان قرار دهند

مجتبی امانی، کارشناس مسائل بین‌المللی و رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به حادثه انفجار در بیروت پایتخت لبنان گفت: صرف نظر از اینکه انفجار لبنان یک اتفاق عمدی بوده یا خطای سهوی ناشی از انباشت مواد، به نظر می‌رسد جریان  توطئه‌گری که سال‌ها تلاش داشته تا علیه مقاومت در منطقه فعالیت بکند و تشکیل گروه‌های تروریستی مثل داعش و جبهه النصره را در کارنامه دارد، از ابتدای انفجار بیروت تلاش دارند با طرح مسائل انحرافی از این حادثه علیه مقاومت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در همان لحظات اولیه انفجار،  پایگاه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی تلاش کرد این انفجار را ناشی از انفجار انبار مهمات و موشک‌های حزب‌الله بداند که در کم‌تر از ۲۴ ساعت تمامی تحلیلگران فنی و تکنیکی گفتند که انفجار ناشی از انفجار مهمات جنگی نبوده، بلکه در اثر انباشت نیترات آمونیوم بوده است.

امانی با بیان اینکه جریان غربی تلاش دارد حادثه بیروت را سکویی قرار دهد که بار دیگر مداخلات خودش را در داخل لبنان افزایش بدهد، اظهار داشت: فرانسوی‌ها که سابقه استعمارگری آن‌ها در لبنان بسیار آشکار است در سفر ماکرون به بیروت تلاش کردند که کلید یک سری تحولات مورد نظر خود را در لبنان بزنند.

وی ادامه داد: برخی کشورهای دیگر همچون گرگ‌های تشنه به خونی عمل می‌کنند که منتظر هستند کشوری رمق خود را از دست بدهد تا به آن حمله ور شوند. اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در بیروت در چنین چارچوب ارزیابی می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم لبنان فاجعه‌ای را شاهد هستند که در تاریخ آن‌ها سابقه نداشته و سومین انفجار بزرگ جهان بعد از دو انفجار ناکازاکی و هیروشیما است، افزود: این حادثه خسارت فوق‌العاده زیادی به اقتصاد و تأسیسات لبنان و مردم این کشور وارد کرده است.

امانی ادامه داد: در این فضا که می‌طلبد سایر کشورها با مردم لبنان همدردی کنند و به آن‌ها روحیه بدهند، مکرون در سفر خود به لبنان گفت که به زودی به لبنان بازخواهد گشت و چنانچه تغیرات مورد نظر او انجام نشده باشد، خودش  دست به کار خواهد شد.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، سخنان مکرون را دخالت آشکار در امور داخلی لبنان دانست و تصریح کرد: مردم لبنان که همواره زخم خورده دخالت‌های خارجی مخصوصاً‌ فرانسوی‌ها هستند با این موضوع برخورد مناسب و درخور شأن مردم لبنان خواهند داشت.

امانی با بیان اینکه جریان غربی ــ صهیونیستی و برخی کشورهای عربی درصدد هستند تا از آب گل‌آلود لبنان و اوضاع محنت‌بار این کشور ماهی‌گیری کنند، اظهار داشت: آن‌ها می‌خواهند لبنان زخم‌خورده که امروز محتاج همدردی هست را به سمتی ببرند که در ۴ دهه قبل قرار داشت، به‌نحوی که کشوری ضعیف و دارای حکومتی متزلزل باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول