اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای کفش در سایه شیوع کرونا/ کفش‌فروشی‌ها در آستانه ورشگستگی

ظرف چند ماه گذشته واحدهای تولیدی و فروش کفش در کاشان دچار ضرر و زیان زیادی شدند و برخی از مغازه‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند.

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای کفش در سایه شیوع کرونا/ کفش‌فروشی‌ها در آستانه ورشگستگی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، یکی از صنف‌هایی که موردتوجه اکثر مردم کاشان است مغازه‌های کفاشی است، کفاشی از صنایعی است که در کشور تولید خوب و پررونقی داشته و در چند ماه اخیر به دلیل آمدن ویروس کرونا دچار ضرر و زیان‌های زیادی شده‌اند.

ظرف چند ماه گذشته واحدهای تولیدی و فروش کفش در کاشان دچار ضرر و زیان زیادی شدند که برخی از مغازه‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند، این روزها اگر سری به بازار کفش در کاشان بزنیم متوجه می‌شویم کفاش‌ها حال‌ و روز خوبی ندارند، وقتی پای درد دل آن‌ها می‌نشینیم از نبود مشتری و فروش پایین کفش می‌گویند.

در اسفند ماه سال گذشته صنف کفش برای فروش شب عید برنامه‌ریزی دقیقی برای فروش کفش انجام داده بود که با آمدن ویروس کرونا معادلاتشان را بر هم زد؛ به‌ نحوی‌ که تعطیلی‌ها عاملی شد تا فروش‌ها متوقف و مشکلات زیادی برای فعالان صنعت کفش به وجود بیاید.

 

 

بازار کفش حال‌ و روز خوبی ندارد

یکی از فروشندگان کفش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان در مورد شرایط فروش کفش و می‌گوید:  این روزها و تولیدکننده‌ها و فروشنده‌های کفش با سختی و مشقت زندگی خود را می‌گذرانند، از وقتی ویروس کرونا در کشور آمد همه کاسبی‌ها از جمله صنف کفاش ضرر و زیان زیادی دیدند به‌ نحوی‌که فروش کفش در کاشان بشدت کاهش پیدا کرده است.

این فروشنده کفش با اشاره به اینکه، با آمدن ویروس کرونا فروش در مغازه‌اش با کاهش ۶۵ درصدی مواجه شده است، افزود: قیمت کفش افزایش زیادی داشته است و قدرت خرید مردم هم کاهش‌یافته است از این‌ رو بازار کفش حال‌ و روز خوبی ندارد.

وی می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از دولت برای جبران خسارت‌های ما در ایام کرونا انجام نگرفته  است و امیدواریم با چاره‌اندیشی و اقدامات به‌ موقع مسؤولان مربوطه، از وضعیت فعلی خارج شویم.

این فروشنده با بیان اینکه صنف کفاشی در صدر آسیب دیدگان در دوران کرونا قرار دارد، افزود: بسیاری از تولیدی‌ها و فروشندگان کفش خود را برای بازار شب عید آماده کرده بودند و با خرید و انبار جنس منتظر بازار شب عید بودند که با آمدن ویروس کرونا همه معادلات را برهم زد در حال حاضر کفش گران شده است و اگر مشتری داشته باشیم  نمی‌توانیم کفش را به قیمت قبل بفروشیم چون ما در هر دو مورد ضرر می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از مسؤولان تقاضا داریم در این صنف حضور جدی داشته باشند و به وعده‌هایشان عمل کنند چراکه با وعده و وعید هیچ‌چیز درست نخواهد شد و وضع از این هم بدتر می‌شود بنابراین می‌طلبد دولت‌مردان وضعیت را به ثبات برسانند تا بیش از این ضرر نکنیم.

توانایی خرید کفش را نداریم

یکی از شهروندان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به اینکه توانایی خرید کفش را ندارم، اظهار کرد: با نگاه کردن به قیمت برخی از کفش از خرید آن پشیمان می‌شوم چون واقعاً توانایی خریدش را ندارم.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه قشر ضعیف جامعه در ایام کرونا از هر لحاظ ضرر و زیان زیادی دیده است افزود: من ۳ فرزند دارم که هر کدام نیاز به لباس و کفش دارند اما با این درآمدها نمی‌توان هیچ خریدی انجام داد و مجبور هستیم با کفش‌ها و لباس‌هایی که در سال‌های گذشته خریداری کرده‌ایم زندگی را بگذرانیم.

کفش ۱۰۰ درصد گران شده است

سید حسن سید حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، با اشاره به اینکه گران شدن اجناس و بالا رفتن قیمت‌ها باعث شده تا فروش به شدت کاهش پیدا کند، اظهار کرد: باید در تکاپوی تولید و خرید کفش در ایام مدارس باشیم اما هیچ تقاضا و رغبت و انگیزه‌ای برای کار نداریم.

رئیس اتحادیه صنف بازار کیف و کفش کاشان با بیان اینکه، همه کفش‌فروش‌ها از جمله دوزنده، تولیدکننده، فروشنده و سازنده ضرر زیادی دیده‌اند، افزود: ۱۰ مغازه کفش‌فروشی ورشکسته شده‌اند و جوازهایشان را هم باطل کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه، برخی مغازه‌ها چون قادر به پرداخت کرایه نبودند ورشکسته و مغازه‌هایشان را جمع‌آوری کرده‌اند، گفت: افرادی هم که در این شغل هستند درصدد این هستند تا مغازه‌هایشان را تعطیل کنند و کسایی که فعلاً ماندگار شده‌اند منتظر هستند جنس‌هایشان به فروش برود.

سید حسن‌زاده با اشاره به اینکه برآوردی در مورد ضرر کفاش‌ها فعلاً صورت نگرفته است، افزود: من به شخصه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان ضرر کرده‌ام و حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون از کارهایی که از نتوانستیم بفروشیم، از پس‌انداز قبلی چک‌هایش را پاس می‌کنم.

رئیس اتحادیه صنف بازار کیف و کفش کاشان با اشاره به اینکه دولت از ما حمایت خاصی نکرده است، تصریح کرد: دولت به ما اعلام کرد کسایی که کارگر بیمه شده دارند در سامانه ثبت نام کنند تا به آن‌ها وام تعلق بگیرد اما هیچ‌کدام از وعده‌ها فعلاً عملی نشده و در حد حرف باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد کاهش مشتری داشته‌ایم، افزود: روزی است که اصلاً ما هیچی فروشی نداریم و با توجه به تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها و احتمال تداوم آن‌ها، بازار فصل مدارس یعنی مرداد و شهریور را هم از دست خواهیم داد.

سید حسن‌زاده، با اشاره به اینکه ۲۶۰ مغازه کفش‌فروشی داریم، اذعان داشت: دولت به فکر همه صنف‌ها باشد جوان‌هایی در این صنف داریم که دنبال وام هستند تا بتوانند اجاره‌های عقب‌افتاده‌اش را پرداخت کند اگر دولت می‌تواند کاری برای آن‌ها انجام بدهد.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول