اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چین بیانیه 5 کشور غربی درباره هنگ‌کنگ را «مداخله» توصیف کرد

سفارت چین در کانادا اعلام کرد بیانیه مشترک وزرای خارجه استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا در خصوص هنگ‌کنگ، نمونه دیگری از مداخلات غرب در امور داخلی چین است.

چین بیانیه 5 کشور غربی درباره هنگ‌کنگ را «مداخله» توصیف کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، چین نارضایتی و مخالفت شدید خود را در خصوص بیانیه وزاری خارجه کشورهای غربی در ارتباط با هنگ‌کنگ ابراز کرد.

«دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس غروب یکشنبه در توییتی نوشت: «در کنار استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده، نگرانی‌ جدی از تعویق انتخابات هنگ کنگ و رد صلاحیت نامزدهای مخالف را روشن ساخته ایم. مقامات هنگ‌کنگ  باید از حقوق و آزادی‌های دموکراتیک مندرج در قانون اساسی حمایت کنند.»

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در پاسخ، سفارت چین در کانادا اعلام کرد: تعویق انتخابات به دلیل اقدامات احتیاطی در دوران کرونا بوده، و قانون امنیتی شکاف‌های امنیتی در هنگ‌کنگ را که می‌توانست صلح و امنیت منطقه در طولانی‌مدت را به خطر بیاندازد، پر کرده است.

این سفارتخانه در ادامه از این ۵ کشور مذکور خواست فوراً مداخله در امور داخلی چین و استفاده از هنگ‌کنگ به عنوان وسیله را متوقف کنند.

روز یکشنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و همتایانش از ۴ کشور دیگر در بیانیه‌ای قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ را تخطی از حقوق و آزادی‌های منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ خواندند. آن‌ها همچنین از مقامات هنگ‌کنگ خواستند انتخابات قانون‌گذاری این منطقه را که به تازگی تعلیق شد، در زودترین زمان ممکن برگزار کنند.

«کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ اخیرا اعلام کرد که برای حفاظت از بهداشت و سلامت عمومی مردم این منطقه در برابر خطر ویروس کرونا، انتخابات پارلمانی هنگ‌کنگ یک سال به تعویق افتاد. لام در یک نشست خبری در این باره گفت: «واقعا به تعویق انداختن (انتخابات) یک تصمیم سخت بود اما ما خواهان اطمینان یافتن از ایمنی و سلامت عمومی هستیم».

شورای قانونگذاری (پارلمان محلی) هنگ‌کنگ ۷۰ کرسی دارد و آخرین بار سپتامبر ۲۰۱۶ انتخابات این شورا برگزار شد و قرار است سپتامبر سال ۲۰۲۱ این انتخابات برگزار شود. طبق گزارش‌ها، دولت محلی هنگ‌کنگ به تازگی حضور و نامزدی ۱۲ سیاستمدار اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی را ممنوع کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول