اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش‌ها به پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس

پیروزی رئیس‌جمهور فعلی بلاروس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه بوده و رقیب اصلی وی نیز با اعتراض به نتیجه این انتخابات، آن را متقلبانه خوانده است.

واکنش‌ها به پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور فعلی بلاروس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، واکنش‌های بسیاری را هم در داخل و هم در خارج از این کشور به همراه داشته است.

به نوشته خبرگزاری «دویچه وله»، «اورزولا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، امروز (دوشنبه) در پیامی توئیتری خواستار انتشار نتایج صحیح این انتخابات شد.

وی در این پیام نوشت: «حقوق بنیادی در بلاروس باید مورد احترام قرار گیرد. من از مقامات بلاروس می‌خواهم که مطمئن شوند آرای انتخابات روز‌ گذشته [به درستی] شمرده و منتشر شوند.»

از سوی دیگر آلمان نیز خواستار شمارش صحیح آرا در این انتخابات شده است. «استفان سیبرت» سخنگوی دولت آلمان گفته نشانه‌های بی‌شماری از تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده کرده و دولت این کشور در مورد نحوه اجرای انتخابات در بلاروس «به شدت تردید» دارد.

سیبرت همچنین گفت حداقل استانداردهای انتخابات دموکراتیک در بلاروس رعایت نشده و این غیر‌قابل قبول است.

اِسوِتلانا تیخانوف‌ سایا، رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات نیز نتیجه رسمی اعلام شده را رد کرده و گفته: «من به چشمان خودم اعتماد می‌کنم، اکثریت [آراء] برای ما بود.»

وی در ادامه افزود: «من خودم را پیروز این انتخابات می‌دانم، نه لوکاشنکو.»

تیخانوف‌ سایا این انتخابات را به شدت متقلبانه خواند و تیم انتخاباتی وی نیز متعهد شد برای راه‌اندازی کار‌زاری به منظور تغییر قدرت در این کشور منتظر خواهند ماند.

این در حالی است که بلافاصله بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که روز گذشته (یکشنبه) بر‌گزار شد، معترضان بسیاری به خیابان‌های شهر مینسک، پایتخت بلاروس ریختند و به نتیجه این انتخابات و پیروزی لوکاشنکو اعتراض کردند.

لوکاشنکو نیز ضمن توهین به این معترضان، اعتراضات شکل گرفته را ناشی از دخالت‌های خارجی دانست.

وی گفت: «ما تماس‌هایی از خارج را ضبط کرده‌ایم. تماس‌هایی از لهستان، انگلیس و جمهوری‌ چک صورت گرفتند و، مرا ببخشید، گوسفندان (اشاره به معترضان) ما را هدایت کردند.»

وی در ادامه افزود: «من هشدار دادم که یک صحنه نبرد به وجود نیاید، اما بسیاری از مردم خواستار آن هستند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول